PDA

View Full Version : check list untuk persiapan perkahwinan



Chuy4 4ng3L
12-06-09, 01:30 PM
budak opis aku ni dok sibuk2 tanya tu ini pasal nak kawin.. ape nak kena buat, ape nak kena beli.. pening eh pala.. aku yang dengar pun pening gak..

so ape kata kita bantu2 orang2 yang bakal mendirikan masjid ni...

listkan ape perkara2 yang perlu dibuat...

contoh:

1. amik borang kat pejabat agama
2. gi cari cincin
3. barang2 hantaran
4. kad kawin


ok kalo leh sila quote dari post aku ni ye.. so tat check list tu tak berterabur dan tersusun...

sila quote dari sini ye

CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1.
2.
3.
4.
5.



NIKAH/ KENDURI

1.
2.
3.
4.
5.

maz
12-06-09, 02:18 PM
tolong layan thread kawan aku ni lah...

CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1. barang hantaran
2. pegawai pengiring
3. juru gambar
4. menu
5. pegawai sambut tetamu



NIKAH/ KENDURI

1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. cameraman
11. Kamar yg indah bagai di syurga :D

misscordelia
12-06-09, 04:41 PM
Tambahan dari di atas, nampak mcm kecik tapi penting gak huhu

Bunga telur (dua2 pihak)
Aksesori/perhiasan semasa majlis
Susun atur barang2 rumah
Meja pengantin

Humairah
12-06-09, 04:56 PM
Kursus kawen tak masuk senarai ke? ngan cek HIV & talasemia?

Chuy4 4ng3L
12-06-09, 05:18 PM
CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1. barang hantaran
2. pegawai pengiring
3. juru gambar
4. menu
5. pegawai sambut tetamu



NIKAH/ KENDURI

1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. cameraman
11. Kamar yg indah bagai di syurga :D
12.Bunga telur (dua2 pihak)
13.Aksesori/perhiasan semasa majlis
14.Susun atur barang2 rumah
15.Meja pengantin
16. kursus kawin
17. medical check up (HIV, Talesmia)

maz
12-06-09, 05:23 PM
aahhh cuya ni mcm tak penah kawin plak
ko je lah kasi list kat dia...
ace ko plak list kan sini
kami check...

Chuy4 4ng3L
12-06-09, 05:39 PM
aahhh cuya ni mcm tak penah kawin plak
ko je lah kasi list kat dia...
ace ko plak list kan sini
kami check...

lau aku ckp mesti ko gelak

huhuhu

time aku dulu taktau ape2.. borang pun aku sain je. sume orang lain yg handle.. tu yg aku jadi cam blur.. tatau mana nak mula...

Slash
13-06-09, 06:02 PM
CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1. barang hantaran
2. pegawai pengiring
3. juru gambar
4. menu
5. pegawai sambut tetamu



NIKAH/ KENDURI

1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. cameraman
11. Kamar yg indah bagai di syurga :D
12.Bunga telur (dua2 pihak)
13.Aksesori/perhiasan semasa majlis
14.Susun atur barang2 rumah
15.Meja pengantin
16. kursus kawin
17. medical check up (HIV, Talesmia)


cantik sangat dah ni .. aku nak tambah sket eh :)

doorgift @ cenderahati perkahwinan dari pengantin untuk dihadiahkan
kepada tetamu jemputan

http://4.bp.blogspot.com/_RZPmcTDRUII/SbtjUMQKp7I/AAAAAAAAAXg/JAaYIEwzIxI/s320/IMG_0167.JPG


http://2.bp.blogspot.com/_RZPmcTDRUII/SbtirGtQYgI/AAAAAAAAAXY/Q5pdXTGRFho/s320/IMG_0126.JPG


http://3.bp.blogspot.com/_RZPmcTDRUII/SbtWkFs1EyI/AAAAAAAAAW4/8ssKNehg12I/s320/IMG_0080.jpg


http://3.bp.blogspot.com/_RZPmcTDRUII/SbtOSVEI1lI/AAAAAAAAAWQ/U6vA-6s_Uhs/s320/Picture+180.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_RZPmcTDRUII/SbtVF2SqHhI/AAAAAAAAAWw/9SyVSwnF9ow/s320/PB200062.JPG


aku prefer coklat sebab aku antu coklat ekceli :D


.

se7en
13-06-09, 09:42 PM
hehe,

bukan utk ko la slash oit :D


nway budget depend gak la...kalo aku jenis simple tp kelainan..

Kuro-Obi
14-06-09, 02:51 AM
rasanya bagus jika letakkan sekali anggaran harga setiap persediaan/barang2 tuh, so senang nak budget....

Elpida
14-06-09, 10:00 AM
rasanya bagus jika letakkan sekali anggaran harga setiap persediaan/barang2 tuh, so senang nak budget....

Aku sokong pendapat Kuro-Obi.

Kalau ada member2 aku yang akan berkahwin atau selepas berkahwin, memang aku akan tanya pada mereka berapa kos yang mereka belanjakan untuk majlis perkahwinan mereka.

Senang nak merancang berapa jumlah wang gaji yang mesti disimpan untuk melangsungkan perkahwinan kelak.:sengih:

leevega
24-06-09, 11:18 PM
aku tambah skit ....

CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1. barang hantaran
2. pegawai pengiring
3. juru gambar
4. menu
5. pegawai sambut tetamu
6. jurucakap bagi pihak keluarga pengantin lelaki/pompoang


NIKAH/ KENDURI

1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. cameraman
11. Kamar yg indah bagai di syurga
12.Bunga telur (dua2 pihak)
13.Aksesori/perhiasan semasa majlis
14.Susun atur barang2 rumah
15.Meja pengantin
16. kursus kawin
17. medical check up (HIV, Talesmia)
18. gift utk tetamu
19. set pelamin/katering/bj sanding
20. set potong kek/meja hadiah
21. upah saksi/tok kadi [semasa nikah]

refleksi
25-06-09, 06:05 AM
nak pernah jugak..

untuk Nikah - jumlah sebenar mas kahwin (berbeza mengikut negeri)

untuk Kahwin - Juruacara / MC (bukan DJ) bertugas kalau ada majlis persandingan..

untuk lepas Kahwin - uruskan sijil kahwin dan kad kahwin di pejabat agama

siti_adni
28-09-09, 02:38 PM
Dulu aku ingat lagi. Time tu belum ada rancangan nak kawen lagi, tapi aku excited tengok checklist persediaan kawen, tengok baju kawen.. pastu laki aku tegur, "lambat lagi.."

Sedih aku, pahtu terus ilang semangat nak wat gtu. Tup2 x sampai setahun pastu kitorang kawen.. sume checklist tu ntah ke mana, n banyak unexpected thing berlaku.

So , kesimpulannya, macam mana hebat pon plan korang, tapi kalau ada slack sket atau banyak, jgn meratap.. itu normal.

Kan? kan?
Sape sokong aku?

DarkEmperor
28-09-09, 02:43 PM
huiii byknye checklist...

aku rase aku maen redah je kot mcm time btunang...
waakakakaka....

DatukM
02-10-09, 10:31 AM
haha
teringat aku dulu camno

plan detail gile utk sume bende yg melibatkn uang
break down sampe littlest detail
even setem utk post kad jemputan pon masok dlm plan
hanimun pon aku masok dlm plan

sume aku masokkan dlm satu fail word (better excel la)
bila setel je aku tick, so da bole keluarkan dari bajet
n duet tu bole gune utk perkara lain

reminder:
kene plan sebelum majlis, semasa majlis n even selepas majlis
jangan asek plan sebelom majlis je, pastu da kawen nnt nk makan ape for a few months?
ni aku ckp dari perspektif aku yg tak dpt sponsor dari sesape lah

Byha
09-10-09, 11:32 AM
aku ada bg kawan aku yg plan nak kawen hujung thn depan...
giler panjang, hehe :jelir:

nnt aku dpt mende alah tu aku tepek sini ar...
tp yg pasti, ada satu buku yg jadik tpt catatan & simpan resit...
kira2 balik dlm 30k++ gak la aku mlanjer utk sblom, semasa & selepas kawen :lega:

farahmad83
09-10-09, 11:59 AM
ade gak checklist tuh..punye la panjang tapi last2 bukan ikut pun..buat excel sheet sendiri and follow sket2 ape yg rase patut..

huhu harap2 majlis nnt selamat dan berjalan lancar..

SMaCK
13-10-09, 01:54 PM
aku ada bg kawan aku yg plan nak kawen hujung thn depan...
giler panjang, hehe :jelir:

nnt aku dpt mende alah tu aku tepek sini ar...
tp yg pasti, ada satu buku yg jadik tpt catatan & simpan resit...
kira2 balik dlm 30k++ gak la aku mlanjer utk sblom, semasa & selepas kawen :lega:

cepat byha tepek...cepat....tak bleh handle nak tunggu ni :setan::setan:

treec00l
10-11-09, 11:06 AM
aku nak menyibok gak:

CHECKLIST UNTUK PERSIAPAN PERKAHWINAN

TUNANG

1. barang hantaran
2. pegawai pengiring
3. juru gambar
4. menu
5. pegawai sambut tetamu
6. jurucakap bagi pihak keluarga pengantin lelaki/pompoang


NIKAH & KENDURI PENGANTIN PEREMPUAN

1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. cameraman
11. Kamar yg indah bagai di syurga
12.Bunga telur (dua2 pihak)
13.Aksesori/perhiasan semasa majlis
14.Susun atur barang2 rumah
15.Meja pengantin
16. kursus kawin
17. medical check up (HIV, Talesmia)
18. gift utk tetamu
19. set pelamin/katering/bj sanding
20. set potong kek/meja hadiah
21. upah saksi/tok kadi [semasa nikah]
22. DUIT MINYAK ROMBONGAN LELAKI (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
23. TEMPAT TINGGAL ROMBONGAN LELAKI LENGKAP DGN MKN MINUM (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)


NIKAH & KENDURI PENGANTIN LELAKI
1. tema
2. menu
3. kad kawin + jemputan guests
4. lantik mak andam
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. lantik pengurus kewangan
7. lantik pegawai penyambut tetamu
8. lantik pegawai pengapit
9. cameraman
10. Kamar yg indah bagai di syurga
11. Bunga telur (dua2 pihak)
12. Aksesori/perhiasan semasa majlis
13. Susun atur barang2 rumah
16. Meja pengantin
17. gift utk tetamu
18. DUIT MINYAK ROMBONGAN PEREMPUAN (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
19. TEMPAT TINGGAL ROMBONGAN PEREMPUAN LENGKAP DGN MKN MINUM (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)


HONEYMOON
1. LOKASI
2. BAJET TEMPAT TINGGAL (HOTEL 5 BINTANG)
3. BAJET TAMBANG
4. BAJET MAKAN
5. BAJET BERFOYA-FOYA

BUNTING PELAMIN
1. KOS UTK MEDICAL CHECK-UP (MONTHLY)
2. BARANG2 BAKAL IBU
3. BARANG2 BABY
4. KOS BERSALIN
:D

raZZol©
15-06-10, 05:07 PM
[B][COLOR="Purple"]tolong layan thread kawan aku ni lah...


6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?


maz , WARIS nie bkn ker


1. Calon suami
2. Calon isteri
3. Wali
4. Dua orang saksi
5. Sighah ijab qabul

R tue apa ?

Humairah
23-06-10, 02:24 PM
treec punya list meveles....:D

pn byha takmo tempek list 30k ka?....

Byha
26-06-10, 11:46 PM
weih lama aku tinggal thread neh, sori ne ;p

hnnn, bulan depan genap 1 thn anniv kitorang, hehe...

neh aku tepek tros dr pm aku kpd kwn aku...
masa tu dia plan nak kawen lg 4 bulan...
dia mintak pendapat la apa nak kene siap, bajet, etc...
perbelanjaan sekitar 30k form a to z, dr sekecik2 ubat stapler sampai la ke khemah jamuan...

harus diingat, nih adalah persiapan bg majlis kawen aku yer...
kalo beban pd korang sila la jgn ikut...
jika pd pandangan korang ada mende2 membazir kat sini, perkara2 neh dah aku pertimbangkan, it's done oredi...
sebahagian persiapan adalah atas permintaan keluarga yg tak dapek aku tolak, i can definitely say they're happy, at least most of them...
pd aku x membebankan, rezeki tu ada di mana2...

-------
3 bln sblom tkh nikah dah bleh hantar borang permohonan kawen kat Pejabat Agama Johor.
Kene sedia:
- Sijil kursus kawen
- Beli borang permohonan kawen kat pejabat agama
- Ujian HIV kat klinik/hospital kerajaan
- Wali, photostat IC
- 2 org saksi, amik la bapak sedara, photostat IC
- Sijil nikah mak ayah ko sbb ko anak sulung, ori & photostat

Dah hantar borang permohonan kawen ko & bakal somi ko & dokumen sokongan kat pejabat agama, kene interview sket, soklan senang2 jek, pastu serah pada Imam ikut area alamat ko (aku wat dalam 1 hari jek).

Kalo nak nikah kat masjid lain aku tatau lak camne, leh tanya kat pejabat la kot.
-------
Secepat mungkin:

1. Book mak andam (wedding boutique)
- mekap nikah & bersanding
- baju, tudung & aksesori utk nikah & bersanding
- kusyen alas pengantin x2
- bunga pegang
- pelamin & alat merenjis
- hiasan main table/makan damai & backdrop

2. Book photographer

3. Book khemah

4. Book catering
- kendarat
- pinggan mangkuk
- nasik, lauk, air, etc utk tetamu
- lauk pengantin & dining set main table
-------
Dalam 2 bulan sblom nikah:

1. Edar kad kawen
2. Pilih & fitting baju nikah/sanding, konsep pelamin & main table
3. Berkat untuk tetamu
4. Set bilik tido, langsir, cadar, hiasan
5. Bunga pahar
- pahar x2
- bunga telur neh satu pahar 50 cucuk, so sedia 100 la masa bersanding
6. Hantaran
- selalunya ganjil & lebih dr jumlah hantaran pihak lelaki
- sirih junjung, sirih dara, kasut, baju, wallet, belt, manisan, etc
- dulang pahar
- alas pahar
- bunga dulang & hiasan
7. Book kumpulan kompang
8. Bunga manggar
9. DJ, sound system, karoke
-------
Bajet:

1. Mak andam/wedding boutique
- ko leh survey & amik pakej yg seswai dgn bajet ko, aku nyer RM2800 utk 2x mekap, baju sanding sepasang, pelamin & hiasan main table
- baju nikah aku tempah, kos dlm RM1500

2. Photographer
- sama gak, kene tgk pakej la, aku nyer RM2K+ sbb amik dr KL, sesi nikah, bersanding & outdoor & 2 album

3. Khemah (+kerusi+meja+alas2+pinggan mangkuk gelas+etc)
- ko pakai dewan kan, mebi takyah kot, tp kalo perlu rasa x mahal sbb pakai sket jek, aku nyer aritu RM3,600

4. Catering
- nih aku tokleh anggar sbb aku upah tukang masak, belanja kasar dlm RM6 utk 1000 org

6. Set bilik tido & tilam aku dpt RM1100.

7. Langsir bilik tido beli kain & mak aku jahit, RM700, kalo upah jahit dah RM1100

8. Duit untuk imam RM100, saksi 2 org kalo imam yg carik sorang RM10

9. DJ aku nyer RM400.

Lain2 tu, hantaran, kad jemputan, berkat, bunga telur leh jek survey harga.