PDA

View Full Version : GT 128 apa kelemahannya?



nufa
02-09-09, 08:10 AM
GT 128 modenas .. cam aku nak beli.. tapi aku nak tau apa buruknya kalau aku bli moto ni... karbuaratornya kah, koil apinyakah, enjinnyakah ....?

:apelah::apelah::apelah::apelah::apelah::apelah::apelah::apelah::apelah:

sp3d2
02-09-09, 08:18 AM
dude. baca topic ni sampai abis. kemudian ko akan tahu.

http://www.gt128riders.com/forum/index.php?topic=205.0

dan yg ini wajib baca ----> http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php/topic,57482.0.html=_new_windows

link atas ni version 1, skang da sampai version 19. ko baca la sampai lebam. ada byk review from version 1 sampai la version 19. semua mende ko akan dpt tau.

yg pastinya masalah sekarang ialah
1) handle gegar
2) footrest gegar
3) skru coverset depan berisiko untuk patah

solutionnya ialah bwak g service center. hehehe

nufa
02-09-09, 04:25 PM
hard breaking n soft breaking <<<< APA MAKSUDNYA NI

nufa
02-09-09, 04:26 PM
AKU Tgh KONFIUS NIE NAK BLI MOT0 yg mana 1 nih...

lc ke gt
lc ke gt

lc ke gt
lc ke gt

lc ke gt
lc ke gt

lc ke gt
lc ke gt

lc ke gt
lc ke gt

lc ke gt
lc ke gt

NAZIRAN1979
02-09-09, 04:44 PM
belilah GT128...
Produk berjenama tempatan.. MODENAS lagi tu.......
harga jauh lebih murah dari LC135
prestasi menyamai LC 135 (pendapat aku lah)

klauth_2
02-09-09, 04:55 PM
aku ttp prefer yamaha LC berbanding modenas. Maaf malaysia, sebab bab2 keta moto ni.. saya lebih yakin dgn kualiti keluaran negara luar terutamanya jepun. bukan selalu beli keta moto ni...

Awang Goneng
02-09-09, 05:42 PM
yg pastinya masalah sekarang ialah
1) handle gegar
2) footrest gegar
3) skru coverset depan berisiko untuk patah

solutionnya ialah bwak g service center. hehehe

selalu berlaku kat motor modenas...

sp3d2
02-09-09, 09:33 PM
selalu berlaku kat motor modenas...

ye bro. sejak azali lagi moto modenas mcm tu.... :setan:

tapi setelah ko tukar apa yg patah tu, ia takkan patah lagi buat kali kedua. itu pengalaman aku la. :ayam:

zamreda
02-09-09, 09:38 PM
ait..klau ader kelemahan suma moto aderlah...tapi part2 gegar nie aku lemah semcam ajer....gilos tau tak...gegar gagar nie ekzos pon boleh tercabut skrunya...moto aku kriss2 versi awal...

Sky_Coff
02-09-09, 10:03 PM
aku suka modenas pasal top speed dia tinggi...
tp design memang hancus..

mj_xr
02-09-09, 10:41 PM
sebab modenas gt tak boleh nak beat suzuki belang dohc!
heheh.

sp3d2
02-09-09, 10:43 PM
sebab modenas gt tak boleh nak beat suzuki belang dohc!
heheh.

hampagas tul. nk compare sohc ngan dohc....

mj_xr
02-09-09, 11:00 PM
hahah, ye la..modenas under power! dia blh di kategori cam motor taiwan gtr!!

DarkEmperor
02-09-09, 11:26 PM
klu camtu modenas pn xleh la nk comparekn dgn lc...
coz lc pn dohc...

nufa
03-09-09, 08:09 AM
belilah GT128...
Produk berjenama tempatan.. MODENAS lagi tu.......
harga jauh lebih murah dari LC135
prestasi menyamai LC 135 (pendapat aku lah)


kau guna gt128 ke??/

tadi aku tgk gt128...lawa beb

sp3d2
03-09-09, 08:15 AM
klu camtu modenas pn xleh la nk comparekn dgn lc...
coz lc pn dohc...

lc sohc 4 valve

gt sohc 2 valve

mohd_faidzal
03-09-09, 08:54 AM
kesimpulannya...
gt da besh dlm kategori sohc...
lc n suzuki belang tue msk lain punya part la...
nak compare pon x guna....
beli jgn x beli.........

raZZol©
03-09-09, 09:06 AM
LC beb....ada gaya ooo...ada X n ada segalanya hikhik......

zamreda
03-09-09, 11:32 AM
GT beb....klau decepticon dtg serang rumah ko..trus dia tukar jadi robot...bumbletebuan....hahaha...

Oris
03-09-09, 11:36 AM
zamreda.. agak2 dia leh wat tarian hip hop x? ekekekekeke...

(psstt... GT 128 dan LC135 sama class ke? masing2 ada class tersendiri.. secara peribadi.. aku prefer LC135..full stop!!)

sp3d2
03-09-09, 01:00 PM
argh tak kire. aku tetap ngan gt!

Lang
03-09-09, 03:56 PM
Aku pakai suzuki relek jer...pick up ada top speed pun ada...

Tapi part rupe memang kelaut la suzuki ni hahaha

GT 128 tak penah lak aku dengar...semalam g kedai jual motor tak nampak pun model ni

Bagi aku beli motor ni biar spare part dia murah dan senang dicari...EX5 la paling cun spare part murah jer dan senang nak cari pulak tue hehehe

http://www.gt128riders.com/images/gt128_TVC-183.jpg

Not bad la rupe GT 128...motor ni dia gune monocross gak ke? kalau ye memang la tak best nak bawak orang...

nufa
03-09-09, 04:40 PM
x... 2 absober ..

nufa
03-09-09, 04:41 PM
aku mcm x yakin la GT nie. x byk atas jln pong

Lang
03-09-09, 05:15 PM
aku mcm x yakin la GT nie. x byk atas jln pong

GT ni baru keluarkan?

Kalau nak bandingkan LC yang senang nak ilang baek layan GT

Axl
03-09-09, 07:06 PM
dia kurang monoshock jer.. yg len tip top.. fuel saving babeh! :D

sp3d2
03-09-09, 09:37 PM
aku mcm x yakin la GT nie. x byk atas jln pong

ko expect gt yg baru kuar bulan 3 2009 lebih byk atas jalan daripada lc yg kuar bulan 2 2006?

Lang
03-09-09, 10:01 PM
Hehehe aku dah tgk motor nie atas jalan, sebelum ni tak perasaan lol...memang petak2 body dia, byk gak orang dah pakai motor nie kat KL

Axl
03-09-09, 11:02 PM
latest news, dgr citer rege dah nak naik since dah mula dapat sambutan..

sumber.. gt128forum.com

sp3d2
03-09-09, 11:14 PM
yer bro. dulu 48** without insurance, skang 49** without insurance. barang panas mmg akan jadi mahal bro. hehehe

kawasaki zx6r 2009, sebelum laman2 web bikers wat review harga rm66k jer. bila dah buat review and proove zx6r lebih bagus compare to r1,cbr 600 sume, harga terus naik rm 70K lebey...

sape cepat, die dapat.

Axl
03-09-09, 11:21 PM
haduiiiiii...... aku tengah senak berjimat duit habis-habisan ni, nak naik lagii... ngeeeee

bro, tp dengar citer ade version baru pas raya nih, tak taulah.. baru kabar angin bau2 bacang jer dlm forum tu..

kalo cun, lagi mantoppppp.. ape salahnye.. hehe :D

zamreda
03-09-09, 11:34 PM
klau version kriss 110 tukar ruper baik takyah...

mr_naza
03-09-09, 11:38 PM
gt128 ni aku tgk agak mantap la...power ok,design ok...rege mampu milik...klu rosak tu service center kan ade...tukar je...:D

nufa
04-09-09, 08:10 AM
service center kat mana bro.. aku dok selayang.

moto gt nie, makan minyak hitm ke???"

nufa
04-09-09, 08:16 AM
aku dpt tau gt128 sush nak start pagi˛.. sumber kat sini.. btulker???

http://northsidebikers.forumotions.com/motorsikal-anda-f10/modenas-gt-128-t61-15.htm

nufa
04-09-09, 08:48 AM
choke tu apa? ...

Oris
04-09-09, 09:05 AM
ikikikikiki... panasaran lagi?..

choke tu eyk.. selalu dorang letak tuil kat handle belah kiri.. ada marking 'choke' moto susah start kalo.. ko tarik ler choke 2.. pas2 ko start moto ko.. selalu.. memang boleh idupnya.. pas engine dah running.. ko release balik choke 2.. x kang.. moto ko sebu lima 6 mcm lak..

ko dah test ride kedua2 moto 2?.. ko try ler dulu.. mulut boleh menipu.. tapi deria rasa tidak (iklan mee sedap..) ghiee..

sp3d2
04-09-09, 09:16 AM
aku nasihatkan jgn la pakai lc. ni aku petik sedikit berita daripad turki news



TERKINI..TERGEMPAR!!! PENUNGGANG LC135 LEBIH MUDAH DIJANGKITI INFLUENZA A(H1N1).

salam...

Adapun aku dapat berita yang paling panas dari kawan aku yang masih belajar di university of Istanbul. dia bagitau ada kajian di Turky menyatakan pembonceng motor Yamaha LC 135cc mudah mendapat jangkitan Influenza A (H1N1). Berikut keratan akhbar dari "Turk Anatolie":


"N? hulle oorwinning oor H1N1 die Bisantynse Ryk tydens die Slag van Manzikert in 1071 het die Turke begin om nomadiese gewoontes Yamaha LC 135 te laat vaar ten gunste H1N1 van 'n meer permanente rol in Anatoli?, wat gelei het tot die ontstaan van die Seldjoekse Ryk[15]. Hierdie ryk het egter nie lank bestaan nie en is deur die Mongole verslaan. Hul mag het stadig maar seker ineengestort. Een van die koninkryke wat deur Osman I geregeer is, het die leemte gevul Yamaha LC en het stadig ontwikkel en aanleiding H1N1 gegee tot die ontstaan van die Ottomaanse Ryk[16].

Die Ottomaanse Ryk H1N1 het regdeur sy 16623-jarige geskiedenis met beide die Oosterse en die Westerse beskawing 1620 H1N1 kontak gehad. In die 16de en 17de eeu was dit een van die w?reld se magtigste moondhede en het dit dikwels slaags geraak met die moondhede van Oos-Europa tydens sy bestendige uitbreiding deur die Balkan en die suidelike deel van die Pools-Litouse Gemenebes".

Aku rasa semua tercengang2 baca keratan akhbar turki tu. sebenarnya panjang lagi tapi tu sebahagian jer. mujur kawan aku tolong bagi summary isi2 penting:
1) daripada kajian 16623 pembonceng LC 135 di Turki, 1620 orang disahkan H1N1. (10% tu..banyak woi)

2) sebab penunggang LC senang dapat jangkitan H1N1 ialah selalunya org yang bawa LC sekitar 120km/h maka disitu mukanya akan berdepan rintangan angin di depan..semakin laju makin rendah tekanan (bawah 110mmhg) maka jika ada sesiapa batuk/bersin di tepi laluannya maka mudah kuman H1N1 masuk ke dlm saluran udaranya.

3) penunggang LC selalunya dalam posisi 57 darjah..dgn ketinggian atas paras laut 5.7meter..maka di situlah kuman H1N1 paling banyak terapung2 diudara.ko nk bawak moto gt ke kene h1n1? pandai2 la pilih nufa oi....

mr_naza
04-09-09, 11:03 AM
bia btul sp3d2...hebat btul kajian tu...kt msia ni xnak bt ke??:D

zamreda
04-09-09, 11:13 AM
aku terbaca dlm forum lain...klau LC nie perkara yng penting adalah coolernya...sbb tak pakai temp meter,berjaga2...maka lampu temp nyala klau enjin dah overheat...masa tu sediakan riban2lah...

GT makan minyak hitam?suma moto 4t klau tak jaga enjin kuar asap putih yng menandakan minyak makan..

nufa
04-09-09, 03:05 PM
aku dpt tau pagi2 gt128 sush nak start.

nufa
04-09-09, 03:09 PM
ikikikikiki... panasaran lagi?..

choke tu eyk.. selalu dorang letak tuil kat handle belah kiri.. ada marking 'choke' moto susah start kalo.. ko tarik ler choke 2.. pas2 ko start moto ko.. selalu.. memang boleh idupnya.. pas engine dah running.. ko release balik choke 2.. x kang.. moto ko sebu lima 6 mcm lak..

ko dah test ride kedua2 moto 2?.. ko try ler dulu.. mulut boleh menipu.. tapi deria rasa tidak (iklan mee sedap..) ghiee..


apa fungsi chok????

sp3d2
04-09-09, 03:16 PM
apa fungsi chok????

malas aku nk cite. ko bace la


In automotive contexts, a choke valve modifies the air pressure in the intake manifold of an internal combustion engine, thereby altering the ratio of fuel and air quantity entering the engine. Choke valves are generally used in naturally aspirated engines with carburetors, to supply a richer fuel mixture when starting the engine. Most choke valves in engines are butterfly valves mounted in the manifold above the carburetor jet, to produce a higher partial vacuum and thereby draw more fuel into the intake stream.

In heavy industrial or fluid engineering contexts, a choke valve is a particular design of valve that raises and lowers a solid cylinder (called a "plug" or "stem") which is placed around or inside another cylinder that has holes or slots. The design of a choke valve means fluids flowing through the cage are coming from all sides and that the streams of flow (through the holes or slots) collide with each other at the center of the cage cylinder, thereby dissipating the energy of the fluid through "flow impingement". The main advantage of choke valves is that they can be designed to be totally linear in their flow rate.

Choke valves (both senses) draw their names from choked flow: over a wide range of valve settings the flow through the valve can be understood by ignoring the viscosity of the fluid passing through the valve; the rate of flow is determined only by the ambient pressure on the upstream side of the valve.

cipow
05-09-09, 10:09 PM
Ni pengalaman aku la...nk citer ckit pasal GT ni...

zamreda
05-09-09, 10:19 PM
Ni pengalaman aku la...nk citer ckit pasal GT ni...


citerlah...aku nak tau gak...:sengih::sengih::sengih:

cipow
05-09-09, 10:24 PM
Kalo nk ckp pasal kelemahan GT128 ni...stakat ni aku jmpa x bnyk sngt la...aku br guna motor ni perjalanan dia dah 2 ribu lebih...cuma yang aku nmpak satu jer...motor ni kalo time pagi2 jer dia bukan susah nk start, tp lambt panas...kt tedang sekali jer dh hidup...tp dalam 10 saat camtu padam balik...pastu tendang lagi kt bawah pulas ckit minyak dia ok la...pahtu nk gerak semput ar sekejap, pastu ok la...ni la yg aku lalui hr2...aku tak tau bl kesudahannya...lmbt panas ckit la enjin dia...cuma, yg best jer kalo nk citer pasal kelajuan motor ni....badan aku berat 75 camtu la...aku dah dua kali pg melaka ulang alik dr bangi...ni nk citer ckit la...

abis pntang kali pertama aku pg, aku bwk 100 jer kt highway....pg dan blik la...pahtu kali kedua aku pg minggu sesudahnya...aku ngan kwn aku yg pkai kriss 110..aku guna GT...ermmm, aku bwk rilek jer dlm 120 n 130 sbb xnak tinggal kwn aku kt belakang...sekali tu aku pulas minyak hbis....mmg x nmpk dia kt belakang aku tinggalkan dalam masa beberapa minit camtu...aku tunggu blik...cuma masa aku blik dr Melaka tu, aku kt dpn dia blkang...ada la mat motor ni naik LC, suzuki, rxz, 125 ni gilir2 potong aku ngan kwn aku...so aku pun terasa gak la kan...hehe...xkan 130 cc ni seyap jer...so, aku kr nk try la GT ni kemmpuan dia camner...leh pintas x motor2 tu suma..atau paling tidak...ikut blakang ckit la...mmg x mengecewakan time tu...aku bwk GT dngn kelajuan 140 lbh tu maintain, bl jlan dh ok ckit dia bleh cecah 150 n 160...ni yg aku rs hebat ckit bl aku bleh main pintas-memintas ngan motor yg kejar aku td...aku nk cbr LC ngan RXZ jer...ternyata dia bleh bg saingan ngan beberapa buah LC kt situ...dia leh potong...pahtu LC potong balik...phtu GT ptong balik...dngn kelajuan 150 n 160...tp turun naik la...huh...

ni aku bangga ckit la...tp pahtu aku insaf jap sbb tinggalkan kwn aku...aku terpaksa himpit kt tepi bwk smpai 80 tunggu kwn aku ikut blakang sblm dia potong aku...ni la stkt ni yg aku leh cerita pasal GT ni...pasal kelajuan bg motor GT aku ni...dia bleh fight ngan LC sbnrnya...sbb jngn lupa, nyawa dia kt bwh tu Kawasaki...bukan calang2 wooo...yg selalu cipta enjin motor utk cc yg besar2...so, aku x heran kalo korang nk support LC bl cash smpai 7 ribu tu...aku bl 5300 jer...slmt mencuba...semoga selamat dlm perjalanan...kalo nk test kelajuan bleh la...kalo nk merempit mintak dielakkan...sbb sayangkan nyawa, motor laju sekali skala bleh la try...lagi satu, minyak dia mmg save...kalo bwk 80 ke bawah tu, puas korang jalan2...ehe

sp3d2
05-09-09, 10:32 PM
wah menarik la cite ko cipow. enjin kawasaki mmg susah start pagi2. bila dah panas baru die mula menunjukkan kejantanannya. ada advantage juga disitu iaitu tak cepat overheating bila jalan lama2.

4 tahun bersama enjin kawasaki tak pernah mengecewakan aku. part enjin mmg sempoi! :) part body jer wat hal skit.

enjin 110 kriss aku senang2 jer aku leh tapau yamaha lagenda 110, honda wave 125 dan suzuki fx110. lc tak pat ar. hehe

cipow
05-09-09, 10:32 PM
hehehe...ok...majulah modenas untuk Malaysia...

zamreda
05-09-09, 10:34 PM
cipow:spoket standard dia bepa depan blkg?

Neo5
05-09-09, 11:03 PM
Menarik testimoni cipow, FC ok?

klauth_2
06-09-09, 10:52 AM
semalam tanya member ttg moto keluaran modenas... dia kata ok untuk tahun2 mula tapi yg problemnya bila dan 4-5 tahun ke atas... moto akan jadi mcm mesin kopi... tak tahu lah...

Axl
06-09-09, 11:57 AM
dgn rege mampu milik pastu pas 4-5 taun baru buat hal, aku okay jer...

asal bleh bawak jalan2 sudey... :D

sp3d2
06-09-09, 12:31 PM
baru aku tau, rupanya yamaha ngan honda masih mcm baru lepas 4-5 tahun. modenas jer yg cam kopi lepas 4-5 tahun :D

zamreda
06-09-09, 12:56 PM
lantaklah aper nak kata...mcm aku dah minat kat GT nie..

nufa
08-09-09, 08:01 AM
klu enjin gt128 lmbat panas... maknanya bila hujan/cuaca sejuk time hujan... enjin senang nak mati la yek masa berhenti kat traffic light..

x gitu bro gt˛

:lega::lega::lega::lega::lega:

sp3d2
08-09-09, 08:33 AM
klu enjin gt128 lmbat panas... maknanya bila hujan/cuaca sejuk time hujan... enjin senang nak mati la yek masa berhenti kat traffic light..

x gitu bro gt˛

:lega::lega::lega::lega::lega:

a'a. kene air je mati terus

mohd_faidzal
08-09-09, 08:56 AM
wah...
kaco cam tue..
silap2 baru naik, ujan lak...
enjin mati..
penat beb cam tue...
nie kena komplen kat modenas, at least diorg amik action cam ner nak settle bende nie...kalu x, x jln bisnes..

Chinozie
08-09-09, 08:58 AM
area plug masuk percikan air kot...

sp3d2
08-09-09, 09:03 AM
come on la. itu sarcasm aku jer.

nufa. takkan la ko tak tgk kat link yg aku bagi tu. ada video moto gt ni boleh harung air tanpa enjin mati sebanyak beberapa meter dalam kolam air.

kan aku dah pesan tgk link yg aku bagi tu abis2. so tak byk la citenye kat sini. adei....

Axl
08-09-09, 09:10 AM
stylo seh vids tu.. kira bleh redah banjir lah ek huhu..

enjin pepagi mmg lambat sket nak panas, tapi beselah.. pulas sket throttle tu..

mr_naza
08-09-09, 11:00 AM
klu henjin mati,cb try g setting timing blk mybe ade yg xkne...klu time berhnti cb pulas2 throttle tp jgn la pulas2 cam nak bakar line...skit2 sudah...

nufa
09-09-09, 09:21 AM
KLU MAIN MYK, PULS2 TROTLE..CPT MYK HABIS BRO...

aku dah muak la.. enjin mati masa berhenti nie... lbih2 lagi kat traffic light

nufa
09-09-09, 09:27 AM
dude. baca topic ni sampai abis. kemudian ko akan tahu.

http://www.gt128riders.com/forum/index.php?topic=205.0

dan yg ini wajib baca ----> http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php/topic,57482.0.html=_new_windows

link atas ni version 1, skang da sampai version 19. ko baca la sampai lebam. ada byk review from version 1 sampai la version 19. semua mende ko akan dpt tau.

yg pastinya masalah sekarang ialah
1) handle gegar
2) footrest gegar
3) skru coverset depan berisiko untuk patah

solutionnya ialah bwak g service center. hehehe


aku dah tengok link nie.. x der pun...link yg ko bagi ni just forum jer

nufa
09-09-09, 09:28 AM
come on la. itu sarcasm aku jer.

nufa. takkan la ko tak tgk kat link yg aku bagi tu. ada video moto gt ni boleh harung air tanpa enjin mati sebanyak beberapa meter dalam kolam air.

kan aku dah pesan tgk link yg aku bagi tu abis2. so tak byk la citenye kat sini. adei....

aku dh tengo..x de video pun