PDA

View Full Version : Adab dan doa selapas berkahwin



comot
04-09-10, 02:48 AM
Assalamualaikum sahabat2 sekelian...memandangkan lagi beberapa minggu aku nak berkahwin..jadi nak tanya la sahabat2 apakah amalan dan doa mengikut syariat Islam
selepas berkahwin..?

flash
04-09-10, 03:02 AM
ko nak amalan aper.................!!!
spesific ler ckit

comot
04-09-10, 03:17 AM
cthnya macam doa..untuk dpt keredhaan Allah pada hubungan suami isteri..kekal bahagia hingga akhir hayat,,
apa yang perlu aku bgtau isteri aku pada malam pertama..agar dia dengar cakap aku...

northern
04-09-10, 05:48 AM
Hangpa p kursus kawin kan. So bakal bini hang pun dah tau bila hangpa sah akad nikah, apa saya hang kata dia kena ikut asalkan ianya tak memudaratkan

Tok Janggut
04-09-10, 11:46 AM
Assalamualaikum sahabat2 sekelian...memandangkan lagi beberapa minggu aku nak berkahwin..jadi nak tanya la sahabat2 apakah amalan dan doa mengikut syariat Islam
selepas berkahwin..?

Sebelum bersama dengan isteri baca doa ini:

"Allah humma Janib na syaitan. Wajannib Syaitana maa razak tana."

Maksudnya: YA Allah, jauhilah kami dari syaitan dan jauhkan lah syaitan dari apa yang Engkau rezekikan kami"

Bila masuk bilik nak jumpa isteri, bagi salam, salam tangan dan kucup dahi dia.

Selepas akad nikah pulak, imam dah baca doa jadi ok la tu.

Harap dapat membantu

wallahualam
tj

flash
04-09-10, 04:14 PM
kena ingatkan isteri, yg syurga isteri di bawah tapak kaki suami.
SORGA suami ada kat isteri........................))) ni utk yg dak tawen jer

comot
04-09-10, 05:41 PM
Hangpa p kursus kawin kan. So bakal bini hang pun dah tau bila hangpa sah akad nikah, apa saya hang kata dia kena ikut asalkan ianya tak memudaratkan

Kursus tu mmg betul bg pengetahuan agama pada kita...tu sbg usaha..macam jugak belajar , tapi doa tu penting jugak bro...yg aku nak tau..mungkin ada
doa-doa anjuran Nabi untuk kita memohon agar djauhkan musibah pada hubungan dan mintak bahagia..kekal selamanya..doa yang specific la bro,,


Sebelum bersama dengan isteri baca doa ini:

"Allah humma Janib na syaitan. Wajannib Syaitana maa razak tana."

Maksudnya: YA Allah, jauhilah kami dari syaitan dan jauhkan lah syaitan dari apa yang Engkau rezekikan kami"

Bila masuk bilik nak jumpa isteri, bagi salam, salam tangan dan kucup dahi dia.

Selepas akad nikah pulak, imam dah baca doa jadi ok la tu.

Harap dapat membantu

wallahualam
tj

Ok terima kasih TJ..ni salah satu contoh yang aku maksudkan...

hisyam
06-09-10, 09:15 AM
Assalamualaikum..mengenai adab dan doa selepas nikah ni luas perbincangannya..ok tp eloklah dimulakan dengan majlis perkahwinan itu sendiri...bagaimana kita mengatur majlisnya..adakah berunsur maksiat didalam perkara yang baik?? maksudnya walimah @ kerja kawin tu elok tp hendaklah seluruh majlisnya elok..tp memang susah nak elakkan perkara bergitu..seperti karaoke,tepung tawar dll amalan yang merosakkan aqidah..

jd dari perkara permulaan mcm ni perlu di jaga kerana untuk mendapat keredhaan Allah. Tanggungjawab sebagai suami dan Isteri perlulah diambil berat..didikan agama yang secukupnya diperlukan...suami perlu memimpin isteri dan isteri perlu menasihati suami..maka bila perasaan saling hormati ada maka tiada timbul perasaan yang tidak senang diantara suami dan isteri..

luzi
06-09-10, 09:31 AM
doa berjima' tu...takde dinyatakan masa kursus kahwin (kes aku laa).
then, aku baca buku yang bos aku hadiahkan masa hari perkahwinan aku tempohari.
then baca bab rumahtangga dan bertemu dengan doa tersebut.

so, bagi menjawab soalan topik ini...doa itu adalah salah satu doa buat pasangan yang dah berkahwin.

comot
07-09-10, 12:49 AM
Assalamualaikum..mengenai adab dan doa selepas nikah ni luas perbincangannya..ok tp eloklah dimulakan dengan majlis perkahwinan itu sendiri...bagaimana kita mengatur majlisnya..adakah berunsur maksiat didalam perkara yang baik?? maksudnya walimah @ kerja kawin tu elok tp hendaklah seluruh majlisnya elok..tp memang susah nak elakkan perkara bergitu..seperti karaoke,tepung tawar dll amalan yang merosakkan aqidah..

jd dari perkara permulaan mcm ni perlu di jaga kerana untuk mendapat keredhaan Allah. Tanggungjawab sebagai suami dan Isteri perlulah diambil berat..didikan agama yang secukupnya diperlukan...suami perlu memimpin isteri dan isteri perlu menasihati suami..maka bila perasaan saling hormati ada maka tiada timbul perasaan yang tidak senang diantara suami dan isteri..
Alhamdulillah..terima kasih atas nasihat...dan Alhamdulillah juga sebab saya hanya buat yang perlu sahaja..bakal isteri seorang ustazah jadi soal bersanding..
karaoke tu mmg dia tak mahu buat.termasuklah kerluarga dia....saya tanya kat sini sbb saya ni kurang ilmu nak dibandingka dengan dia, jadi dapat ilmu
kat sini boleh la saya amalkan..


doa berjima' tu...takde dinyatakan masa kursus kahwin (kes aku laa).
then, aku baca buku yang bos aku hadiahkan masa hari perkahwinan aku tempohari.
then baca bab rumahtangga dan bertemu dengan doa tersebut.

so, bagi menjawab soalan topik ini...doa itu adalah salah satu doa buat pasangan yang dah berkahwin.

Ada tak doa tu dalam bahasa arab? ikut rumi ni takut tak kena pulak baris dia..heheh

Tok Janggut
07-09-10, 05:02 AM
lihat di sini: http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=yyj8m1uppmt&thumb=5

tj

comot
07-09-10, 12:39 PM
lihat di sini: http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=yyj8m1uppmt&thumb=5

tj

Syukran Tok Janggut..

fosilmitra
08-09-10, 08:33 AM
Ada tak doa tu dalam bahasa arab? ikut rumi ni takut tak kena pulak baris dia..heheh

:salam:

Tidak menjadi masalah utk berdoa dlm bahasa yg kiter sendiri faham akan maksudnyer... :)

Selamat pengantin baru dan selamat berhari raya...

perangai
08-09-10, 08:46 AM
engkau carik buku permata yang hilang ada kot

comot
12-11-10, 02:20 PM
Terima kasih fosil..

---------- kemaskini 12-11-10 02:21 PM ----------

hahaha...apsal ramai org sebut buku ni...apa pun Alhamdulillah dah selesai segalanya...

Tok Janggut
13-11-10, 10:26 AM
Terima kasih fosil..

---------- kemaskini 12-11-10 02:21 PM ----------

hahaha...apsal ramai org sebut buku ni...apa pun Alhamdulillah dah selesai segalanya...

Allahdullilah... :)

0Rdb-NaOBNk

tj