PDA

View Full Version : lepas ganti speed gear ...



Lestari
22-11-10, 08:50 PM
saya ada kancil manual 660cc tahun 2001. masalah berpunca bila masuk gear 5, akan berbunyi nyaring. bila pegi jumpa mekanic, dia kata rosak gigi gear. kos ganti semua rm750
:riso:
.

lepas tu masa nak balik kampung raya haji lepas buat semua tu, tup2 rasa stereng bergetar terutama bila tekan pedal break. terus gi mekanic lagi. check2 dia kata piring tayar rosak. kos tukar rm75.

tp dalam perjalanan balik ke KL, rasa bergetar kat stereng tu masih ada. cuma sikit2.

hari ni bila kat KL, time nak gi keja, bila berhenti kat lampu isyarat rasa bunyi enjin menderum agak kuat. penunjuk suhu naik sampai tengah.yg peliknya, bila lepas clutch je kereta terus bergerak tanpa perlu tekan pedal minyak. kenapa yer? apa lagi problem kereta ni. duit dah banyak habis. :mataduit:

zamreda
22-11-10, 08:59 PM
saya ada kancil manual 660cc tahun 2001. masalah berpunca bila masuk gear 5, akan berbunyi nyaring. bila pegi jumpa mekanic, dia kata rosak gigi gear. kos ganti semua rm750
:riso:
.

lepas tu masa nak balik kampung raya haji lepas buat semua tu, tup2 rasa stereng bergetar terutama bila tekan pedal break. terus gi mekanic lagi. check2 dia kata piring tayar rosak. kos tukar rm75.

tp dalam perjalanan balik ke KL, rasa bergetar kat stereng tu masih ada. cuma sikit2.

hari ni bila kat KL, time nak gi keja, bila berhenti kat lampu isyarat rasa bunyi enjin menderum agak kuat. penunjuk suhu naik sampai tengah.yg peliknya, bila lepas clutch je kereta terus bergerak tanpa perlu tekan pedal minyak. kenapa yer? apa lagi problem kereta ni. duit dah banyak habis. :mataduit:


auto chocke ko tu kena cek...

kedai mana nie?....

klau sblum nie ko tekan brek takder masalah....dan ko overhaul lagi nie ade treble getar bila brek.....nie menunjukkan yng pomen tu sengaja tak ikat tayar dgn ketat...ataupon tak ikat brek pring tu ketat...
disk brek boleh bengkok gelung jika acident kuat.....misalnya dari perlanggaran cc...

kena tepauuuu lah kamu..l..

zack2terer
22-11-10, 09:38 PM
disc brake tu kene skim kut...dah karat sgt ke...tak rate ke...brp puluh je buat

NAZIRAN1979
22-11-10, 09:49 PM
Kancil 660 kira dah tahap antik tuuuuuu....
tapi kancil nik yang tahan lasak tak gitu2...
arghhhhh biasa lah dah berusia kener manja lebih......
baik buat sebelum melarat.....
hantar kat mekanik yang dah biaser ajer... janagn cuber2 dgn mekanik yang baru nanti kena paku... hampeh betul rasernya

maelzx
22-11-10, 10:23 PM
gearbox .... rm750 tu kos tukar yang lain kot .... tapi kalau repair pun tak silap kos yang sama jugak. selalunya orang akan tukar yang lain. amik yang 2nd yang ok, jangan ambik recond. dulu aku pakai saga, 2 kali tukar gearbox ... cukup sebulan je gear 5 xleh masuk ... lol.

pasal brek gegar .... selalunya disc lah ... kalau dah lepas skim pun gegar lagi .. tukar jer la disc + pad baru sekaligus. kalau gegar jugak lepas tukar tu ... mungkin masalahnya pada benda lain .. bushing ke ape ke ....

lepas klac terus jalan ... maksudnya idle rpm dah tinggi la tu ... kancil 660 xder meter rpm so xtau la camne kan ... kena setting balik carburetor kot ..... cuci sket ke (servis). ni .. selalunya mana2 mekanik boleh wat ... tapi cuma pakar carb je yang boleh tune secara halus ..... ehehehehe.

ibnusina8791
23-11-10, 11:08 AM
gearbox .... rm750 tu kos tukar yang lain kot .... tapi kalau repair pun tak silap kos yang sama jugak. selalunya orang akan tukar yang lain. amik yang 2nd yang ok, jangan ambik recond. dulu aku pakai saga, 2 kali tukar gearbox ... cukup sebulan je gear 5 xleh masuk ... lol.

pasal brek gegar .... selalunya disc lah ... kalau dah lepas skim pun gegar lagi .. tukar jer la disc + pad baru sekaligus. kalau gegar jugak lepas tukar tu ... mungkin masalahnya pada benda lain .. bushing ke ape ke ....

lepas klac terus jalan ... maksudnya idle rpm dah tinggi la tu ... kancil 660 xder meter rpm so xtau la camne kan ... kena setting balik carburetor kot ..... cuci sket ke (servis). ni .. selalunya mana2 mekanik boleh wat ... tapi cuma pakar carb je yang boleh tune secara halus ..... ehehehehe.

Masih ingat lagi, nak setting idling@timing guna stroboskop untuk kete yang takde tachometer... tak tau laa mekanik sekarang ni ada lagi ke tak stroboskop tu?

zamreda
23-11-10, 12:01 PM
gearbox .... rm750 tu kos tukar yang lain kot .... tapi kalau repair pun tak silap kos yang sama jugak. selalunya orang akan tukar yang lain. amik yang 2nd yang ok, jangan ambik recond. dulu aku pakai saga, 2 kali tukar gearbox ... cukup sebulan je gear 5 xleh masuk ... lol.

pasal brek gegar .... selalunya disc lah ... kalau dah lepas skim pun gegar lagi .. tukar jer la disc + pad baru sekaligus. kalau gegar jugak lepas tukar tu ... mungkin masalahnya pada benda lain .. bushing ke ape ke ....

lepas klac terus jalan ... maksudnya idle rpm dah tinggi la tu ... kancil 660 xder meter rpm so xtau la camne kan ... kena setting balik carburetor kot ..... cuci sket ke (servis). ni .. selalunya mana2 mekanik boleh wat ... tapi cuma pakar carb je yang boleh tune secara halus ..... ehehehehe.


klaulah dia pomennn...

nie hantar pon duit gak...hantar pon duit gak...taklehlah bg cdgan ganti2..

Lestari
23-11-10, 07:04 PM
hari ni gi tanya kat bengkel di jalan klang lama. cina tu tgk2, godek.

lepas tu dia mengeleng kepala kata kuberator ada masalah, tak dapat berfungsi ngan baik masa enjin slow, sbb tu enjin jadi menderum. dia suruh cuba tukar kuberator. pulak dah... :lembu:

maelzx
23-11-10, 07:35 PM
klaulah dia pomennn...

nie hantar pon duit gak...hantar pon duit gak...taklehlah bg cdgan ganti2..

ek ? takleh bagi cadangan ganti2 ?? ... aku tak paham sebenarnya maksud ko ni... huhuhu. (lambat pikap sikit)

masalahnya aku pun tak tau apa masalah sebenarnya ..... so tukar (atau repair) la satu2 part yg berkemungkinan untuk sebabkan problem tu .... tapi mungkin part tu tak bermasalah pun .... klu pomen jujur dia slow talk dulu ngan kita ... penting tuk ada pomen yang jujur ngan kita. (mana nak cari ?? .... mana2 je ... rajin2 bertandang, jadikan kawan ....)

---------- kemaskini 23-11-10 07:37 PM ----------


hari ni gi tanya kat bengkel di jalan klang lama. cina tu tgk2, godek.

lepas tu dia mengeleng kepala kata kuberator ada masalah, tak dapat berfungsi ngan baik masa enjin slow, sbb tu enjin jadi menderum. dia suruh cuba tukar kuberator. pulak dah... :lembu:

boleh cuba mekanik lain dulu ... kalau 2 ~ 3 orang cakap benda sama ... so kira cam majoriti cakap tukar ... up to you lah nak tukar ke nak teruskan mencari pakar repair carb. aku rasa boleh repair2, adjust2 ... mungkin makan masa, banyak benda nak buat .... so dia cakap tukar ... lebih cepat, lebih mudah, dan selalunya tak da masalah.

zamreda
23-11-10, 08:37 PM
ek ? takleh bagi cadangan ganti2 ?? ... aku tak paham sebenarnya maksud ko ni... huhuhu. (lambat pikap sikit)

masalahnya aku pun tak tau apa masalah sebenarnya ..... so tukar (atau repair) la satu2 part yg berkemungkinan untuk sebabkan problem tu .... tapi mungkin part tu tak bermasalah pun .... klu pomen jujur dia slow talk dulu ngan kita ... penting tuk ada pomen yang jujur ngan kita. (mana nak cari ?? .... mana2 je ... rajin2 bertandang, jadikan kawan ....)

---------- kemaskini 23-11-10 07:37 PM ----------



boleh cuba mekanik lain dulu ... kalau 2 ~ 3 orang cakap benda sama ... so kira cam majoriti cakap tukar ... up to you lah nak tukar ke nak teruskan mencari pakar repair carb. aku rasa boleh repair2, adjust2 ... mungkin makan masa, banyak benda nak buat .... so dia cakap tukar ... lebih cepat, lebih mudah, dan selalunya tak da masalah.




tukar tu bkn apa....kos tenaga bukak mende tu...
sesetengah cas mahal sesetengah cas murah...tgk org tu lah..

karbereter kancil paling kompleks sbb guna air panas utk kendalikan auto choke..
tgk keadaan auto choke tu..
karbereter losak hnya jika kereta tu tak pakai dah bertahun2...



kah3 teknik cha ya...suruh tukar...yng lama ambik repair buat mcm ok....lpas tu jual...