PDA

View Full Version : front anti roll bar. Apa gunanya



nufa
23-11-10, 10:49 AM
front anti roll bar. Apa gunanya.

klu x pasang apa akibatnya.

aku tengok viva kat tyr depan x de pon.

luzi
23-11-10, 10:54 AM
anti roll bar => to minimise body roll during cornering.
dalam bahasa Malaysianya...untuk mengurangkan olengan (roll) badan kereta semasa mengambil selekoh.
olengan berlaku disebabkan pemindahan berat (weight transfer) dari bahagian dalam selekoh ke bahagian luar selekoh.

zack_serdang
23-11-10, 11:01 AM
anti roll bar => to minimise body roll during cornering.
dalam bahasa Malaysianya...untuk mengurangkan olengan (roll) badan kereta semasa mengambil selekoh.
olengan berlaku disebabkan pemindahan berat (weight transfer) dari bahagian dalam selekoh ke bahagian luar selekoh.

tu da ade jawapan..huhu..

soalan kedua lak

[QUOTE] klu x pasang apa akibatnya.[QUOTE]

akibatnye olengan menjadi lebih kuat semasa mengambil selekoh

[QUOTE] aku tengok viva kat tyr depan x de pon.[QUOTE]

xde pasal mo jimat cost lew.. huhuhu..

g le buh aftermarket.. example "ULTRA RACING"
tq..

luzi
23-11-10, 11:10 AM
keperluan pemasangan bergantung kepada design dan target (comfort, ride, handling) sesuatu kereta tersebut.
maybe Viva tidak direka untuk ambil selekoh pada kelajuan tinggi, tidak seperti kereta sedan.
that's why ianya tidak dilengkapi ARB di depan.

lagipun Viva itu ringan, tracknya pendek dan wheelbase pendek...faktor ini diambil kira dalam dinamik sesuatu kenderaan.
weight transfer semasa mengambil selekoh mungkin tidak menyebabkan body roll yang besar kepada Viva tersebut.

tak silap aku, Kancil ada ARB di depan.

kyousuke
23-11-10, 11:36 AM
klo takde natang tu

time koner pehhh

mcm nak terbalik (memang bleh terblk pung)

klo ade

amek koner 50kmh no hal

tambah lak ngan ejastable absober keras giler babih

p/s aku off topik ke tak nih :|

zamreda
23-11-10, 12:06 PM
kancil ade.......sbb aku tgk kat kereta aku ade benda tu...

klau korner pon ok gak...

klau tak psang kat depan mende tu ade kat blkg ataupon kat firewall enjin....


aku konfius yng bar kat smbg kat roda ataupon yng melintang kat enjin tu ker?...

luzi
23-11-10, 12:12 PM
anti-roll bar yang bersambung di body absorber, sebenarnya.

yang melintang dalam engine bay itu, strut bar.

zamreda
23-11-10, 12:16 PM
cth roll bar kereta ayah aku mazda lama fwd...

bersmbgn dgn absorber blkg........klau depan takder...

klau saga lama aku tgk...roll bar lekat kat firewall...iswara pon sama gak...

sedap lagi mazda lama tu....selekoh layan ajer...

kyousuke
23-11-10, 01:30 PM
yg blakang tu rear strut brace/bar

depan strut brace/bar

kalau yg kat absorber belah dlm daun pishang tu

side fender bar

http://www.ultraracing.com.my/template.asp?menuid=30

zack2terer
23-11-10, 04:08 PM
tak silap aku kalau pasang menatang ni ade side effect...unless yg mmg dah ade sejak dr factory or utk race track or high performance sport car...tapi kalau utk kete bese2 pakai hari2 jenjalan bese2 tu tak berbaloi kut....

antaranya casis leh bengkok/lari...sebab terlalu rigid...sistem suspension tu tak 'bebas main'...possible leh rosakkan sume brg2 kat tayar/suspension tu mcm absorber,driveshaft,lower arm, upperarm,bush etc...

lainlah kete2 high performance tu...brg2 nye pon mmg utk high performance nye usage...so takde hal utk menampung segala beban tu...

kalau kete bese2 nak pasang jugak, brg2 lain tu pon kene tukar high performance punyer...

Chinozie
23-11-10, 04:38 PM
keperluan pemasangan bergantung kepada design dan target (comfort, ride, handling) sesuatu kereta tersebut.
maybe Viva tidak direka untuk ambil selekoh pada kelajuan tinggi, tidak seperti kereta sedan.
that's why ianya tidak dilengkapi ARB di depan.

lagipun Viva itu ringan, tracknya pendek dan wheelbase pendek...faktor ini diambil kira dalam dinamik sesuatu kenderaan.
weight transfer semasa mengambil selekoh mungkin tidak menyebabkan body roll yang besar kepada Viva tersebut.

tak silap aku, Kancil ada ARB di depan.

Yup...mmg betul...keta kecik bkn tuk cornering...
plus ARB atau Sway bar...dia halang dari suspension roll masa corner kuat...
maybe engineer dah calculate...kaloo bubuh sway bar...suspension akan jadi lebih keras n tak selesa...sbb hentakkan tu ditransfer pada kedua2 belah suspension...
sooo biler diaorg buka...roll sama...tp lebih selesa...siapa tau...kita bkn engineer... :D

zamreda
23-11-10, 05:18 PM
tak silap aku kalau pasang menatang ni ade side effect...unless yg mmg dah ade sejak dr factory or utk race track or high performance sport car...tapi kalau utk kete bese2 pakai hari2 jenjalan bese2 tu tak berbaloi kut....

antaranya casis leh bengkok/lari...sebab terlalu rigid...sistem suspension tu tak 'bebas main'...possible leh rosakkan sume brg2 kat tayar/suspension tu mcm absorber,driveshaft,lower arm, upperarm,bush etc...

lainlah kete2 high performance tu...brg2 nye pon mmg utk high performance nye usage...so takde hal utk menampung segala beban tu...

kalau kete bese2 nak pasang jugak, brg2 lain tu pon kene tukar high performance punyer...

ye ker tak berbaloi smpai lari body..
sbb attach kat body tu hanyalah engsel atau ayunan ajer bkn lekat mati gi2....

luzi
23-11-10, 05:22 PM
yang sambungan engsel (istilah yang senang nak faham...kalau ikut istilah kejuruteraan, ianya dipanggil pin-joint) tu pada strut bar (dalam engine bay) je.
strut bar yang menyambungkan 2 top mount absorber depan tu.
anti-roll bar pun sambungan jenis engsel juga.

fender bar, underbody bar...tu semua bolt terus ke chassis.
barang-barang inilah yang dimaksudkan oleh zack dalam post #10 di atas.

kyousuke
23-11-10, 05:28 PM
roll cage etc...............

luzi
23-11-10, 05:33 PM
roll cage?
roll cage tiada kaitan dengan ride & handling, der.
roll cage untuk beri perlindungan kepada pemandu dari impak sekiranya kereta terbalik berkali-kali (macam dalam rally).

roll cage...ada yang jenis bolt-on, ada juga yang weld terus ke chassis.
jenis bolt-on...boleh buka dan pasang ikut kehendak.
time track day je...pasang roll cage.
time gi kerja, dating, skandel...buka roll cage simpan dalam stor.

mugen
24-11-10, 01:03 AM
aku rasa pakai strut bar aje pon dah cukup utk steering respon dan kurang vibration....kalo nak pasang sumer kena tgk kegunaan jugak,kalo main track mmg berbaloi tapi kalo daily drive agak membazir jee....walaumcmanapon wang anda hulk anda...peace

kyousuke
24-11-10, 02:20 PM
roll cage?
roll cage tiada kaitan dengan ride & handling, der.
roll cage untuk beri perlindungan kepada pemandu dari impak sekiranya kereta terbalik berkali-kali (macam dalam rally).

roll cage...ada yang jenis bolt-on, ada juga yang weld terus ke chassis.
jenis bolt-on...boleh buka dan pasang ikut kehendak.
time track day je...pasang roll cage.
time gi kerja, dating, skandel...buka roll cage simpan dalam stor.

tershashul lak aku hingga ke roll cage heheh :cipan:

---------- kemaskini 24-11-10 02:31 PM ----------


aku rasa pakai strut bar aje pon dah cukup utk steering respon dan kurang vibration....kalo nak pasang sumer kena tgk kegunaan jugak,kalo main track mmg berbaloi tapi kalo daily drive agak membazir jee....walaumcmanapon wang anda hulk anda...peace

klo pegi UR (ultra racing) punyer branch/kedai

nnti die suggest bermcm2 bar utk keselamatan kete and the best handling

membe punyer AE80 bli UR bar sampai rm2k (sume bar die bli tak termasuk roll cage sbb kete bwk g keje)

pehtu bleh lak kenal ngan tokey UR tu

dapat la sponsor

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs062.snc3/12949_176128263103_702458103_2844394_6386478_n.jpg

Chinozie
24-11-10, 05:11 PM
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs062.snc3/12949_176128263103_702458103_2844394_6386478_n.jpg

Salah sorang orang kuat AE80group...

kyousuke
24-11-10, 06:03 PM
ya butullll....anda kenal????.........

Chinozie
24-11-10, 07:19 PM
tak ... :D
group AE80 besar n dah lama...

sy org baru... :P

nufa
14-04-11, 08:21 AM
padahal kancil ada...

adakah disebabkan enjin dia yg bergegar menyebabkan ketidaksesuaian meletakkan anti roll bar?

---------- kemaskini 14-04-11 08:45 AM ----------

kena kenapa viva tiada anti roll bar

ekzos_pipe
14-04-11, 11:42 AM
thread lama tuh bagus la esp yg penerangan dari ultraracing tuh..

saya pon tersilap antara anti roll bar ngan lower arm bar rupanya lokasi sama tapi satu kat body/lower arm satu lagi kat suspension/lower arm ...

http://www.ultraracing.com.my/template.asp?menuid=30

zamreda
14-04-11, 10:29 PM
yng ko pakai myvi kan?....naper kisah sgt viva nie?....

raZZol©
15-04-11, 08:52 AM
yng ko pakai myvi kan?....naper kisah sgt viva nie?....

dia nak angkat viva la tue..........byk duit tue hehe,......

hsbc
15-04-11, 05:06 PM
kereta murah...dont expect much
nk macam2 goodies tu, pakai la myvi atau alza

nufa
15-04-11, 05:16 PM
kereta murah...dont expect much
nk macam2 goodies tu, pakai la myvi atau alza

aku tanya member aku yg pakai myv standard yang ada antirol bar tu, diorang kata goyang jugak bila corner..

cm ne 2

selipar
15-04-11, 05:19 PM
no idea on myvi, never own one never been in one but for viva, there is no need for anti roll bar since the body roll in the viva itself is very minimal. ko pernah try layan korner karak naik viva ? body roll is better than the new ford fiesta.

nufa
18-04-11, 05:30 PM
body roll tu tang mana plaks

selipar
18-04-11, 06:09 PM
............................ seriously ?

luzi
18-04-11, 06:53 PM
body roll tu tang mana plaks

cuba ambil selekoh...jangan manja2...tapi speed agak laju laa.
perasan tak ada feeling yang kereta 'terangkat' dan rasa macam nak terbalik ke arah luar pusat selekoh?
kalau selekoh ke kanan...terasa kereta 'terangkat' dan rasa macam nak terbalik ke arah kiri?
perasaan kereta 'terangkat' itulah body roll.

molek digambarkan dalam bentuk gambar sebegini,

http://www.fromsteve.net/carstuff/suspension/body_roll_3.jpg

perhatikan yang body roll Subaru dalam gambar di atas lebih kurang 3 darjah sudutnya.

nufa
27-04-11, 01:05 PM
oo fhm... kereta aku ada rasa.. tp baru 60kmj dah terasa

nufa
13-05-11, 05:37 PM
tp keretalain aku x nmpak pon anti roll bar mcm kat myvi..

adakah kereta lain tu selaian produa.. x pakai anti roll bar tp digantikan dgn bar lain??