PDA

View Full Version : [Handling & Suspensions] Alignment, camber & caster



linuxlah
25-06-05, 01:25 AM
Kenari punya camber belakang boleh adjust tak ? Ker mati ? Nie pasal linuxlah punya tayar belakang haus belah luar la ...dua dua belah lak tu. Ada kah ini side efek selalu buat handbrake turn ? :p

Chinozie
27-06-05, 10:11 AM
chamber kalooo mati yg jenis tak leh adjust nye...
dia akan pakai satu alat, mcm compresor nye device aaaa...dia akan tolak batang ebsober ke keadaan yg asal...harga lebih kurang RM30-45 sebelah... :D tgk kedai aaaa...

hahahaha aku wat hadbrake turn takde pape pong effect...cuma rugi skit aaa...sbb dr tayar leh tahun 1 tahun 6 bulan...wat handbrake turn jadi 1 tahun 5 bulan 15 hari...hahahhaahahaha...

P/S: handbrake turn byk kacoo bushing shj...:D ...bearing pon ade, tp kaloo condition jln teruk gilosss aaaa...nk selamat wat handbrake turn mase hujan...

bazet
28-06-05, 01:23 PM
keter aku depan belakang takleh adjust camber, kalau nak adjust..kedai tayar nak ketuk arm tuh kasik negative camber...gilerr...

so skrg aku guna factory setting, tayar depan 0 ..tayar belakang -1...

ada kedai yg jual camber screw..rm40-60 satu screw...untuk adjust balik camber tuh

Matlie
28-06-05, 03:15 PM
bazet... kau pakai keta aper ha takleh adjust camber? Biasanya kalau tak leh adjust, tu yg kedai pakai pump. Tapi awas, tersalah pump boleh pecah bearing. Screw camber kalau beli kedai spare part dlm RM12 je sebatang. Tak taulah kalau kau punya mmg special made.

bazet
28-06-05, 05:06 PM
haa betol tuh pakai pump..tapi macam tak adjustable aja.....sekali dah pump benda tuh..kalau aku nak balik ke setting asal boleh ker ?

Aku guna keter kebal

BMW E34 1990...camber takleh ubah..menyusahkannya aja bila track day kat sepang..sebab keter oundersteer ( tayar depan camber 0 )

ekzos_pipe
28-06-05, 07:10 PM
skru camber rege kat kedai spare part RM12-15 je kalau kat kedai tayar time nak buat alignment mau kena dalam RM30-40 wehh.. tuh kekadang belum masuk upah ejas benda tuh lagi.. ejas sebatang dalam RM20.. so pegi le beli kat kedai spare dulu..

off topic lagi - bazet, RM150 tuh ble buat berapa round?

nufa
23-12-10, 12:52 PM
Hari tu aku nk buat algment kat kereta aku, pormen tu kata skru camber kena adjust..lps tu custer pun kena tarik sikit...
kos:
algmnt-15
skru cmber adjust-25(2 belah tayar)
custer-60

total-100

sblm tu aku p kat tempat lain pada hari yang sama(kedai pertama aku p mhl sgt, lps tu aku p kedai yg biasa aku p), beza nya:-
1- dia tak der pun kata kena adjust custer (kedai pertama)
2- percent tayar aku senget berbeza dengan kedai1 dan kedai2 (apasal? komputer diorang gelong ke ape??)

:ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ah ha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha:

Oris
23-12-10, 05:14 PM
instrument not well verified kot.. ntah2 calibration pun x pernah buat agaknya... :wahaha:

errr... custer tu apa?

zack_serdang
23-12-10, 06:17 PM
percent tayar aku senget berbeza dengan kedai1 dan kedai2 (apasal? komputer diorang gelong ke ape??)

:ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha::ah ha::ahha::ahha::ahha::ahha::ahha:

kalu nak g buat aligment,chamber kalu bole carik yg kedai pakai manual mesin tuh...
xde pakai computer2...lagi jitu n sharp..

ape yg aku tow la...kalu pakai computer tu..die pakai laser..
kadang ade ralat pada machine tu...bile dah ralat..pomen tu kdg2 bukan betul kan..
dorg buarkan je...so sepanjang masa bacaan yg dibuat jadi lari...
pastu pomen yg blajar alaiment tayar pakai auto ni...die memang akan folo bacaan tu bulat2...
x ramai pomen yg tow buat alaiment manual ni...
yg paling terbaik alaiment kalu siap pakai benang tuh...lagi terbaik....

kat serdang ad satu pomen terbaik buat...byk kedai kete antar kat kedai tuh...kedai tu memang specialis buat alaiment..balancing je..

lagi satu kalu nak buat balancing...buat on whell balancing...kalu setakat pusing kat mesin tu je..memang xle harap..
karang pusing kat mesin x gegar... dah sarung kat kete gegar la plak..





These are getting rarer by the days as most shops use the electronic equivalents. I dunno about your guys but I prefer the manual way. Looking at the old tyres, gosh they are really goners. It's worn down to the thread wear indicators (TWI) all round. The side shoulders of the front tyres are completely gone from perhaps all those hard cornering. They're cracked at some portions too. Surprisingly, the rear wears out pretty even. These are getting rarer by the days as most shops use the electronic equivalents. I dunno about your guys but I prefer the manual way. Looking at the old tyres, gosh they are really goners. It's worn down to the thread wear indicators (TWI) all round. The side shoulders of the front tyres are completely gone from perhaps all those hard cornering. They're cracked at some portions too. Surprisingly, the rear wears out pretty even.

AbdullahCheng
23-12-10, 06:41 PM
cuba tulis betul2

ALIGNMENT
CASTER

tapi mmg alignment manual lagi bagus dari auto
ironik kan?

Chuy4 4ng3L
23-12-10, 06:44 PM
aku baru wat gak kat gengen before gengen tersadai tu...
memula wat kedai apeng kat setapak jaya..
hantu punye apeng..
lower arm aku dah gelong.. dia kata leh pakai lagi..
pastu dia wat alignment bla bla.. RM 130...
mahal nak mampus...
pastu esok tayar aku gelong nak matik...

sudahnye aku wat kat kedai pomen kawan baik apak...
tukar lower arm, tukar tulang anjing..
betulkan balik semua alignment...
terbaik dari ladang..
RM200...

mmg teliti dia wat keje..
masa test drive, siap berenti tepi jalan betulkan apa tak betul...
pastu siap boleh rasa bunga tayar terbalik bla bla...

kedai kat jalan nak menuju ke ulu yam..
silverstone... cari shaari... kawan baik apaknye aku

zamreda
23-12-10, 07:54 PM
trimas ahcheng

baru td 10 org aku tanye

custer tu ape???

patut la diorg pun tak tau

rupenye

CASTER

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Caster_angle.svg/250px-Caster_angle.svg.png

caster nie senang nak paham tgk kat motosikal atau basikal...


kat handle depan tu kenapa tidak tegak..


>>dari penerangan nufa tu kenapa lak adjust caster???...yng ade adjust stering rack dan chamber...:ahha::ahha:

zamreda
23-12-10, 08:12 PM
kene tipu la tu kot

tulah pasal.......tepuww lah tu..

klau nak adjust caster tu bkn boleh...sbb dah mati dgn lower arm dan suspensi...:setan::setan:

---------- kemaskini 23-12-10 08:24 PM ----------

http://www.mkiv.com/techarticles/lance_alignment/caster%5B1%5D.jpg


The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 15 characters.

kyousuke
23-12-10, 09:25 PM
yeyyy kene tipu

:cipan:

lenkali klo pegi kedai taya tu soh je org tu buat yg penting

caster jadah nie tak payah

biasa org buat alignment ngan balancing je

slamat ber drift lah ye

ekekekekeke :cipan:

luzi
24-12-10, 10:12 AM
Jalan Genting Klang ada satu kedai penjajaran manual...menggunakan angkup/caliper yang besar.

lokasinya di sini...pada crosshair di tengah peta.

http://wikimapia.org/#lat=3.1949942&lon=101.711399&z=18&l=0&m=s&v=9

MUfanz
24-12-10, 10:40 AM
apa beza alignment..balancing dgn adjust chamber?

luzi
24-12-10, 11:00 AM
alignment tu bahasa laymen di sini.
istilah teknikalnya...car/handling/suspension geometry setting.

alignment di sini membawa maksud TOE.
sebab tu buat alignment sahaja tanpa adjust CAMBER (bukan CHAMBER, ini kebuk maksudnya) adalah murah dan senang.
biasanya adjust TOE untuk kesemua 4 tayar dalam RM15 ke RM25 saja.

TOE adalah berapa banyak tayar terkangkang keluar atau masuk jika dipandang dari atas.
gambar ini menerangkan maksud TOE.

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/image57.gif ................. http://www.grapon.com/wrx/techdocs/howto/alignment/toe_diagram.jpg

unit ukuran TOE biasanya dalam mm.
ada juga yang guna degree.
TOE 0 mm bermaksud tayar tegak lurus ke arah depan.
TOE +5mm bermaksud tayar terkangkang keluar sebanyak 5mm dari hub.
TOE -5mm bermaksud tayar terkangkang masuk sebanyak 5mm dari hub.

axle depan dan belakang boleh adjust TOE (alignment).
toe axle belakang...tak semua model boleh adjust bergantung kepada sistem suspensinya.

balancing pula imbangan tayar beserta rim.
ini nak make sure putaran tayar beserta rim ini adalah seimbang pada paksi putarannya (pada hub tayar).
rim keluar kilang memang ok...cuma tayar ada tolerance pembuatan.
so, kena buat balancing.
over the time pun kena buat juga sebab tayar dah wear out...luar dan dalam tak sama kadar hausnya.
so kena buat balancing.

on-wheel balancing pula sebab nak seimbangkan putaran tayar + rim + disc brake.
sebab ada kes di mana disc brake yang dah warp dan tak seimbang.

CAMBER pula adalah sebanyak mana tayar terkangkang keluar atau masuk dipandang dari depan.
gambar ini menjelaskan maksud CAMBER.

http://www.jackit.com/bushings/images/Camber_Explanation.jpg

unit ukuran CAMBER adalah degree.
CAMBER 0 degree bermaksud tayar tegak ke atas.
CAMBER -1.0 degree bermaksud bahagian atas tayar masuk ke dalam sebanyak 1 degree.
CAMBER +1.0 degree bermaksud bahagian atas tayar keluar ke luar sebanyak 1 degree.

masa buat penjajaran...ubah CAMBER yang mahal.
ada RM15 per tayar.
ada RM20 per tayar.

CASTER biasanya dah tetap dari kilang.
tak boleh ubah.

nufa
24-12-10, 04:32 PM
kalu nak g buat aligment,chamber kalu bole carik yg kedai pakai manual mesin tuh...
xde pakai computer2...lagi jitu n sharp..

..

nak tau kedai pakai manual mcm mana??

---------- kemaskini 24-12-10 04:35 PM ----------


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Caster_angle.svg/250px-Caster_angle.svg.png

caster nie senang nak paham tgk kat motosikal atau basikal...


kat handle depan tu kenapa tidak tegak..


>>dari penerangan nufa tu kenapa lak adjust caster???...yng ade adjust stering rack dan chamber...:ahha::ahha:

dr gmbr tu mcm mana nk tau caster kita problem.. kat kedai tu..aku tengok mcm tu lah gmbrnya

---------- kemaskini 24-12-10 04:42 PM ----------

aku belum buat lagi adjust caster tu... slmt duit aku.. tp ada tp nya..taya aku bila buat aligmnt rasa x sdp jugak bila lps buat tu... tu yg aku plik tu.. rasa cm berat je bila putar strwng belah kiri.. putar belar kanan rasa cm ringn jer.. ni mslh apa laks ni...

---------- kemaskini 24-12-10 04:45 PM ----------


Jalan Genting Klang ada satu kedai penjajaran manual...menggunakan angkup/caliper yang besar.

lokasinya di sini...pada crosshair di tengah peta.

http://wikimapia.org/#lat=3.1949942&lon=101.711399&z=18&l=0&m=s&v=9

masih x jels lg la.... print screen boleh?

luzi
24-12-10, 05:00 PM
caster 'lari' kalau accident yang teruk.
kalau langgar lubang dengan kelajuan tinggi...tak pasti pula aku.

ni rupa mesin alignment manual...

http://i370.photobucket.com/albums/oo147/eujinchan5/Blog%20Pics%2008/IMG_5295.jpg

http://i625.photobucket.com/albums/tt336/dabelayer/6929_100348566654947_10000039411842.jpg

nufa
24-12-10, 05:22 PM
alamk ...gmbr apasl pangkah merah jer...

---------- kemaskini 24-12-10 05:23 PM ----------

tp aku ada lgr lubang gaks.. mmg kuat jgk...

---------- kemaskini 24-12-10 05:31 PM ----------

ok dh nmpk.. (x dpt tgk sbb proxy svr aku blok)

zamreda
24-12-10, 11:58 PM
caster boleh lari klau lower arm tu bengkok...mungkin klau masuk lubang dlm...smpai kena lower arm....

nufa
27-12-10, 02:21 PM
aku masih kompius.. camber ni utk apa sbnrnya.. klu x guna skru camber nie... apa effectnya(jika guna skru standard)

luzi
27-12-10, 02:38 PM
aku masih kompius.. camber ni utk apa sbnrnya.. klu x guna skru camber nie... apa effectnya(jika guna skru standard)

gini, kalau kereta standard dan tak lowered...biasanya, biasanya camber tak lari melainkan ada defect pada lower arm.

yang memerlukan camber screw atau camber bolt kit seperti contoh di bawah...

http://www.hyundaiaccessorystore.com/media/performance/Hyundai_Camber_Kit.jpg

...adalah bagi mereka yang mengloweredkan kereta mereka dengan sport springs.
merujuk kepada rajah di atas, hanya satu camber bolt kit sahaja diperlukan bagi satu absorber kerana camber bolt yang bawah adalah pivot point bagi camber adjustment.

kenapa perlu camber bolt kit ini?
ini adalah kerana, apabila kereta dah lowered, camber akan jadi lebih negatif dari standard.
contohnya, dari -1.0 degree ke -2.0 degree.

dalam keadaan ini, sudah tentu in long run, tayar akan cepat haus (wear) pada bahagian dalam dan tidak bagus bagi pengguna yang biasa...yang menitikberatkan jangkahayat tayar sebab tayar sekarang ni mahal harganya.

jadi, ditukarkanlah camber bolt yang asal itu kepada camber bolt kit seperti gambar di atas untuk adjust camber dari -2.0 degree ke -1.0 degree seperti specs asal.

bagi mereka yang tidak kisah pasal wear yang cepat pada bahagian dalam tayar, biarkan saja sebegitu...camber-2.0 degree tu, dah nampak terkangkang dah.

perlu diingatkan bahawa perubahan camber, toe atau caster akan mempengaruhi aspek handling atau sensitivity sesebuah kereta.
adjustment terhadap ketiga-tiga parameter tersebut juga bergantung kepada jenis pacuan (FWD/RWD/4WD) dan juga susunatur enjin (FF, FR and so on).

harap penerangan ini membantu...

nufa
27-12-10, 03:26 PM
masih x fhm.

myvi sy , knp pormen suruh beli skru camber...

klu x tukar apa effectnya (maksud sy ..guna skru asal) sbb nak adjust camber rm50 2 2 tayar.

klu pakai skru asal tu... kena buat adjust camber jgk ker (adakah skru asl tu dipanggil camber)

luzi
27-12-10, 03:38 PM
haaa...tu mesti kes kedai nak tipu customer la tu.
nak buat duit dengan suruh tukar camber bolt tu.
alasan yang diberikan..."camber sudah lari...tak boleh adjust. kena tukar itu camber skru baru boleh adjust worrr" walaupun kereta masih baru dan tak lowered.
entah2 mesin alignment mereka yang out-of-calibration...kita mana tau, kan?
ini trick pekedai tayar yang buat alignment.

kalau kereta tak lowered dan camber tak lari banyak, tak perlu tukar camber skru tu...biarkan yang ori tu je.
banyak tu maksudnya dalam 1 degree...setakat lari 0.1 degree tu boleh diabaikan sebab kesannya tak ketara.

nufa
27-12-10, 04:41 PM
so.. aku tukr skru cmner tu rugi lah.. arrg

---------- kemaskini 27-12-10 04:51 PM ----------

klu aku tukar skru camber kpd asal mcm mana? adakah aku perlu adjust jugak camber nie di lain kali jika aku tukar kpd asal???

---------- kemaskini 27-12-10 05:05 PM ----------

biasanya krete standard skru ori xley adjust camber..
kene tukar skru yg ley adjust baru ley wat adjust camber pd tayar..

sumber:http://www.protonclub.com/forum/viewtopic.php?f=71&t=23903

soalan:klu aku pakai skru ori yg x boleh adjust camber tu.. apa jd pada tayar aku ?? nie soalan sebenar yg aku nk tanya...

---------- kemaskini 27-12-10 05:06 PM ----------


so.. aku tukr skru cmner tu rugi lah.. arrg

---------- kemaskini 27-12-10 04:51 PM ----------

klu aku tukar skru camber kpd asal mcm mana? adakah aku perlu adjust jugak camber nie di lain kali jika aku tukar kpd asal???

---------- kemaskini 27-12-10 05:05 PM ----------

biasanya krete standard skru ori xley adjust camber..
kene tukar skru yg ley adjust baru ley wat adjust camber pd tayar..

sumber:http://www.protonclub.com/forum/viewtopic.php?f=71&t=23903

soalan:klu aku pakai skru ori yg x boleh adjust camber tu.. apa jd pada tayar aku ?? nie soalan sebenar yg aku nk tanya... (sblm nie x jumpa ayat..hehehe

:peace::peace::peace::peace::peace::peace:

luzi
28-12-10, 09:57 AM
klu aku pakai skru ori yg x boleh adjust camber tu.. apa jd pada tayar aku ?? nie soalan sebenar yg aku nk tanya...
tayar akan lebih cepat haus (premature wear) dari yang sepatutnya di bahagian dalam tayar seperti rajah di bawah.

http://farm4.static.flickr.com/3096/2695241603_06a1fd79c5.jpg

nak tambah rajah yang menerangkan maksud CAMBER, TOE dan CASTER...

http://basscode.orconhosting.net.nz/images/toe_castor_camber.jpg

zamreda
28-12-10, 02:45 PM
tgk kereta ko dari jauh2..adakah senget atau tegak......klau tegak tader masalah...

nufa
28-12-10, 03:44 PM
luzirahs (http://bincang.net/forum/../member.php?13477-luzirahs)kata : tayar akan lebih cepat haus (premature wear) dari yang sepatutnya di bahagian dalam tayar seperti rajah di bawah.

so, knp kereta standart tak letak skru camber tu...????? mesti ada sbb.

luzi
28-12-10, 03:58 PM
so, knp kereta standart tak letak skru camber tu...????? mesti ada sbb.
maksud ko...skru camber yang boleh adjust (atau camber bolt kit) itu ke?
kereta standard tak perlu sebab dah guna bolt dan nut sahaja (bolt adalah batang beralur dengan kepala bentuk segienam tu. manakala nut pula adalah pengikat, bentuk segienam dengan alur di tengah2nya).
lagipun, specs kilang dah fixed camber banyak mana...contohnya -0.5 degree camber.

cuma apabila bolt dan nut itu digunakan kepada kereta yang lowered, camber asal dari -0.5 degree itu akan meningkat ke -1.5 degree, contohnya.
kalau dibiarkan dengan bacaan camber sebegini, tayar akan lebih cepat haus berbanding dari bacaan camber asal, -0.5 degree tadi.
sebab itulah kalau pergi ke kedai tayar untuk loweredkan kereta (tukar spring asal ke sport springs), pekedai tayar akan advice tukar camber skru standard itu kepada camber bolt kit supaya dia dapat adjust semula camber itu dari -1.5 degree kepada specs asal kilang iaitu -0.5 degree.

nufa
28-12-10, 04:45 PM
maksud ko...skru camber yang boleh adjust (atau camber bolt kit) itu ke?
kereta standard tak perlu sebab dah guna bolt dan nut sahaja (bolt adalah batang beralur dengan kepala bentuk segienam tu. manakala nut pula adalah pengikat, bentuk segienam dengan alur di tengah2nya).
lagipun, specs kilang dah fixed camber banyak mana...contohnya -0.5 degree camber.

cuma apabila bolt dan nut itu digunakan kepada kereta yang lowered, camber asal dari -0.5 degree itu akan meningkat ke -1.5 degree, contohnya.
kalau dibiarkan dengan bacaan camber sebegini, tayar akan lebih cepat haus berbanding dari bacaan camber asal, -0.5 degree tadi.
sebab itulah kalau pergi ke kedai tayar untuk loweredkan kereta (tukar spring asal ke sport springs), pekedai tayar akan advice tukar camber skru standard itu kepada camber bolt kit supaya dia dapat adjust semula camber itu dari -1.5 degree kepada specs asal kilang iaitu -0.5 degree.

so kereta aku yg x lowet ni x perlu tukar skru camber la???maksud aku ..pakai yg asal pon x per???

luzi
28-12-10, 04:50 PM
tak lowered tak perlu laa.
tu kedai saja nak wat duit je tu dengan suh owner kereta tukar skru tu kononnya camber lari, nak adjust kena pakai adjustable camber screw.

zamreda
28-12-10, 09:53 PM
dia dah tukar bolt tu.....sbnarnya takde masalah pakai ker tak pakai......

janji jgn senget tayar udahlah....

bolt asal ade ko simpan tak?...klau takder jgn tukar...

nufa
29-12-10, 10:22 AM
dia dah tukar bolt tu.....sbnarnya takde masalah pakai ker tak pakai......

janji jgn senget tayar udahlah....

bolt asal ade ko simpan tak?...klau takder jgn tukar...

bolt asal ada... so aku boleh tukar la? cam ner?

---------- kemaskini 29-12-10 10:23 AM ----------

lg 1 bila aku pakai skru cmner nie.. kos bertambah sbb kena keluar duit rm50 2 2 tayr masa adjust camber tu..

zamreda
29-12-10, 10:29 AM
adjust apa smpai rm 50 nie?....tu bolt/skru tu mmg mahal...

satu dlm RM 40....

luzi
29-12-10, 10:31 AM
bolt asal ada... so aku boleh tukar la? cam ner?

---------- kemaskini 29-12-10 10:23 AM ----------

lg 1 bila aku pakai skru cmner nie.. kos bertambah sbb kena keluar duit rm50 2 2 tayr masa adjust camber tu..

boleh je.
pergi kedai tayar tu dan minta mekanik tu tukarkan.

sepatutnya...selepas pasang semula camber bolt & nut asal tu, camber tak lari banyak dari specs kilang.
aku baru teringat satu perkara...sebelum nak buat alignment, pastikan tekanan angin tayar seimbang kiri dan kanan.
pastikan juga tekanan angin ikut specs kilang...kalau tak sama (lebih atau kurang)...ianya akan beri kesan pada camber.
point ni yang kedai aligment jarang beri perhatian.
terus je buat alignment tanpa check tekanan angin kiri dan kanan seimbang atau tak.
tengok di skrin...camber off-specs...sebab tekanan tak sama.
then suh owner tukar camber screw boleh laras untuk adjust camber...walhal cuma tekanan angin je tak seimbang.

any adjustment pada camber mahupun toe akan mempengaruhi aspek handling sesuatu kereta.
aspek ini adalah sifat UNDERSTEER atau OVERSTEER kereta tersebut.
ini topik yang lain pula.
luas kupasannya.

---------- kemaskini 29-12-10 10:34 AM ----------


adjust apa smpai rm 50 nie?
ada kedai aligment...adjust camber satu side sahaja caj RM25...giler cekik darah!


....tu bolt/skru tu mmg mahal...satu dlm RM 40....
memang cekik darah...dari situ la mereka buat duit.
beri salah info pada owner kereta yang kurang arif pasal alignment.

nufa
29-12-10, 05:42 PM
skru asal tu letak kat mana? lubang yg sama ker kat skru camber yang aku beli tu?

lps aku tukar skru cmber asal tu... hanya perlu buat aligment ajer kan pada masa hdpn? btol? tak perlu adjust camber??

---------- kemaskini 29-12-10 05:46 PM ----------

skru cmber yg aku beli tu... sbnrnya apa fungsinya?? utk menyerap hentakan bila lagr lubang..mknanya camber boleh berubah bila lgr lubang dan mengelakkan dari camber bengkok..cm tu ker???

lg.. klu aku letak yg skru asal.. adjust camber nie perlu buat ker tak d masa akn dtg???

---------- kemaskini 29-12-10 05:47 PM ----------

lg dan lg.. adakah sebenarnya skru cmber yg boleh adjust nie.. utk camber yg dah lari dari spect asal???

luzi
30-12-10, 11:49 AM
skru asal tu letak kat mana? lubang yg sama ker kat skru camber yang aku beli tu?
ye...lubang yang sama.
lubang belah atas...sebab bolt bawah jadi pivot point untuk adjust camber jadi begini...camber positif, \ --- / atau begini...camber negatif, / --- \ (pandang dari depan)


lps aku tukar skru cmber asal tu... hanya perlu buat aligment ajer kan pada masa hdpn? btol? tak perlu adjust camber??
ya, hanya alignment saja, atau terma teknikalnya, TOE.


skru cmber yg aku beli tu... sbnrnya apa fungsinya?? utk menyerap hentakan bila lagr lubang..mknanya camber boleh berubah bila lgr lubang dan mengelakkan dari camber bengkok..cm tu ker???
camber bolt kit tu kalau diperhatikan dengan teliti...ada bahagian yang offcentric.
bahagian inilah yang akan gerakkan knuckle untuk memberikan camber positif atau negatif apabila bolt tersebut diputarkan.
apabila dah tetapkan berapa degree camber yang diinginkan...kita ketatkan nut itu...macam ikat bolt biasa.
tapi...over-the-time, ikatan nut dan bolt pada camber bolt kit tu boleh lari...alaa, macam ikat bolt kat basikal kita dulu2, kan.
so, masa ni la camber akan lari...dan adjust semula kepada specs masa buat alignment.


lg.. klu aku letak yg skru asal.. adjust camber nie perlu buat ker tak d masa akn dtg???
tidak perlu.



lg dan lg.. adakah sebenarnya skru cmber yg boleh adjust nie.. utk camber yg dah lari dari spect asal???
berbalik kepada situasi...kalau standard, camber tak sepatutnya lari dari specs.
check tekanan angin tayar supaya sama kiri dan kanan ikut specs...dan barulah check cambernya.

camber bolt kit atau adjustable camber screw/bolt adalah untuk mereka yang inginkan custom camber specs.
contohnya, aku nak lebih OVERSTEER dari standard specs...so, aku negatifkan lagi camber depan dan positifkan lagi camber belakang.
bahagian ini masuk sembang lain pula...sembang CAR HANDLING TUNING.

nufa
30-12-10, 12:30 PM
camber bolt kit tu kalau diperhatikan dengan teliti...ada bahagian yang offcentric.
bahagian inilah yang akan gerakkan knuckle untuk memberikan camber positif atau negatif apabila bolt tersebut diputarkan.
apabila dah tetapkan berapa degree camber yang diinginkan...kita ketatkan nut itu...macam ikat bolt biasa.
tapi...over-the-time, ikatan nut dan bolt pada camber bolt kit tu boleh lari...alaa, macam ikat bolt kat basikal kita dulu2, kan.
so, masa ni la camber akan lari...dan adjust semula kepada specs masa buat alignment.

ooo baru aku fhm...

so klu letak skru asal boleh merosakkan camber?atau part2 lain kat tayr ker? sbb bila lgr lubang..letak camber yg boleh adjust, ini akan menyerap hentakan dan melarikan tetapan skru camber yang dah udjust td tu.. klu letak asal skru, silap2 hari bulan..boleh membengkokkan mana2 part pada tayar tu.. tak gitu ker???

---------- kemaskini 30-12-10 12:33 PM ----------

camber bolt kit atau adjustable camber screw/bolt adalah untuk mereka yang inginkan custom camber specs.
contohnya, aku nak lebih OVERSTEER dari standard specs...so, aku negatifkan lagi camber depan dan positifkan lagi camber belakang.
bahagian ini masuk sembang lain pula...sembang CAR HANDLING TUNING.

klu buat cm nie... tayr akan makan sebelah dalm/luar.. btol???

luzi
30-12-10, 12:48 PM
ooo baru aku fhm...
baguslah...bahagian ni memang ambil masa untuk difahami.


so klu letak skru asal boleh merosakkan camber?atau part2 lain kat tayr ker? sbb bila lgr lubang..letak camber yg boleh adjust, ini akan menyerap hentakan dan melarikan tetapan skru camber yang dah udjust td tu.. klu letak asal skru, silap2 hari bulan..boleh membengkokkan mana2 part pada tayar tu.. tak gitu ker???
sepatutnya tidak...sebab camber bolt asal tu keras materialnya dan tebal diameternya.



camber bolt kit atau adjustable camber screw/bolt adalah untuk mereka yang inginkan custom camber specs.
contohnya, aku nak lebih OVERSTEER dari standard specs...so, aku negatifkan lagi camber depan dan positifkan lagi camber belakang.
bahagian ini masuk sembang lain pula...sembang CAR HANDLING TUNING.

klu buat cm nie... tayr akan makan sebelah dalm/luar.. btol???
memang betul...akan haus pada kadar lebih pantas dari setting standard.
tapi bagi mereka yang minat pada handling kereta dan suka main camber/toe untuk layan cornering...mereka tak kisah itu semua.
bagi aku, lebih baik haus dalam masa setahun dari tayar bunga yang nampak cantik walaupun dah gunakan 2 tahun.

nufa
03-01-11, 01:33 PM
TQ u all bg aku fhm.

---------- kemaskini 03-01-11 01:34 PM ----------

next tim aku nk tukr skru camber kpd skru asal.

---------- kemaskini 03-01-11 01:43 PM ----------

aku tengok thread yg aku buka nie dah masuk dlm kategori penting. Ini menunjukkan perhargaan pada threat aku ataaaauuuu??

nufa
04-01-11, 04:45 PM
cuba tgk gmbr nie
17911
aku buat kat kedai tayar, 1st time guna benda alah nie.. sblm nie kedai yg aku buat adjust camber tu guna komputer shj...nk gmbr besar klik bawah

http://automotif.proboards.com/index.cgi?action=downloadattachment&board=perodua&thread=4&post=7&key=2PEeREL2CjqSnbCN2eYm

heartkreuz
26-01-11, 11:18 AM
salam.skru camber standard xleh ejas...kena tukar ngan yg leh ejas...biasanyer kereta baru akan dcdangkan tukar skru camber untuk ejas camber bila nmpk tyr depan tu makan sebelah maa....
ada persoalan yg lame nk dbangkit semula nih:-
stereng waja manual gegar pada 90-110km/h. Dh buat balancing+on-wheel balancing+tukar tayar baru+centre hole+alignment+camber dpan(-42 kiri -30 kanan) = gegar...guna rim 17' size tayar 215/45.dah cek tayar mmg x nmpk cacat.rim dh repair.adakah bender ni disebabkn tie rod end atau pun sbab ade free kat steering rack...free pun x smpai 1cm.lepas je 110km/h dia cuma gigil sket je....
ade sesape yg boleh bg idea yg agak cun...

nufa
31-01-11, 04:13 PM
klu aku tak betulkan aligment yg lari tu.. ada kaitan dengan bunga tayar mkn sblh tak???

luzi
31-01-11, 04:24 PM
klu aku tak betulkan aligment yg lari tu.. ada kaitan dengan bunga tayar mkn sblh tak???

ada kaitan...dah dijelaskan sebelum ini, seingat aku.

morpheuzneo
31-01-11, 04:37 PM
Kawan-kawan,

baru ni aku pegi tukar tayar, mmg tayar aku makan dalam..! kt belakang tu. pastu tukang pasang tayar tu kata :

ni aku copy paste dari jurnal aku : (http://bincang.net/forum/showthread.php?110516-[Morpheuzneo-Coretan-ke-20]-I-want-out-%21%21-or-in/page3)

Ada pulak barang kene tukar utk kereta :

1. Bushing depan kiri - kanan dah kene tukar..

2. camber belakang nak kene tukar.. sebab negative ccamber..! cam mana nk buat ni?
mahal tu..! tapi kalau tak tukar.. tayar akan makan dalam.. duh..

http://lh3.ggpht.com/_usYAM4AO5R8/TT0C-n5zqHI/AAAAAAAADBU/Urzf5Pr1I7c/s640/IMG-20110121-00273.jpg (http://lh3.ggpht.com/_usYAM4AO5R8/TT0C-n5zqHI/AAAAAAAADBU/Urzf5Pr1I7c/s640/IMG-20110121-00273.jpg)

apa ke benda ni? yg kat atastu camber lama.. (sample - honda punya camber lah) yg bawah tu camber yg kedai tayar tu rekomen.. ada adjustable skru tu utk adjust camber..

ke kedai tayar ni nk kencing lagi? dulu2 kalau korang ingat.. asal tukar tayar aje diaorang nak suruh kau tukar camber skru.. ! skang tukar camber terus.. ! http://760173700.r.worldcdn.net/forum/images/ysmiles/10lidah.gif. (skru baru 30 ringgit.. camber - 400 terus.)

~~~~

apa pendapat korang? mmg kene tukar ke seketul benda tu? minda aku mengatakan.. kencing aje ni..

luzi
31-01-11, 04:55 PM
morph...yang berbungkus tu short link (kalau pada Waja, dipanggil tulang anjing) jenis adjustable lenght.
dengan adanya bolt (pada hujung kiri dalam gambar di atas) untuk laraskan panjang/pendek, secara tak langsung, sudut camber dapat diubah/diadjust.
berguna bagi owner yang inginkan freedom dalam mengubah sudut camber tayar belakang mereka.
ada yang gunakan untuk bergaya (tapi bunga dalam cepat haus ler) dan ada juga yang untuk layan selekoh dengan erti kata sebenarnya.

yang atas tu fix dengan factory setting camber.
camber 'lari' kalau bushingnya dah rosak/haus/pecah.

bagi kes ko ni...ambil yang standard tu dah memadai.
lainlah kalau ko nak main2 dengan setting camber.

ni contoh pada Waja kawan aku...dia pasang tulang anjing adjustable dan set kepada -14 deg camber belakang.
harga RM200/pasang...katanya.

perhatikan tulang anjing adjustable yang berwarna kuning/oren...

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs952.snc4/74590_1432180338889_1664333304_987591_2142320_n.jpg

camber belakang -14deg...VIP-style.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1141.snc4/148325_1433389209110_1664333304_990259_351273_n.jpg

morpheuzneo
31-01-11, 05:50 PM
Ooo..ok nampak gambar..! maknanya.. kalau tak payah tukar seketul tu pun takpe lah eh?

aku nak bawak racing apa.. aku nak bawak OK sudah.., jgn bila lepas stereeng lari ke kiri.. kanan.. bosan aku.

:)

luzi
31-01-11, 06:09 PM
boleh tukar bush getah tu aja...tapi leceh.
lebih mudah tukar seketul...tukar kepada yang sama macam gambar di atas (bukan berbungkus).

blintrell
06-10-11, 02:48 AM
aku baru je kena tipu tukar skru camber utk front tyre left and right. harga rm45 satu bolt. total damages rm90.
aku buat kat kedai danau kota. sebelah kedai makan Al-Malik. Warning kepada kalian semua jgn pegi kedai ni. Penipu taik kucing.

Nama kedai ni ialah New Boeing Tyre and Auto Services Sdn Bhd.

Aku pegi nak check tayar pancit. Dia kata tayar tu pecah, lepas tu thread wear tyre tu dh haus, katanya. Dia tunjuk kat aku tyre tu tahun 2008 punya la. Then aku pun tukar la keempat-empat tayar. Total damages: rm550.
Lepas tu dia suruh tukar pulak tmpt masuk angin tayar tu. Tmpt kita cucuk angin tu la. Satu harga rm5. Tukar keempat-empatnya. Total damanges rm20. Lepas tu dia suruh tukar wiper pulak sbb waktu dia testing kete pusing-pusing dia kata wiper lama tak nmpk waktu driving. Waktu tu pulak tengah hujan lebat .. waktu dia test drive. Harga wiper rm25.

So semuanya sekali ialah rm550 (tyre + wheel alignment) + rm20 (4x5 utk tiub tyr) + rm25 (wiper) + rm90 (rm45x2 camber bolt) = rm 685.00

Menyesal aku hantar kete kat situ. Lepas ni kalau apa2 aku hantar kat servis perodua aje la. Bengong betul la kedai cina2 tepi jalan ni. Asyik menipu org je.

Aku penah kena sekali kat area Danau kota jgk. Servis punya servis... kete kancil je... kena sampai rm2000 lebih. Bengong betul la. So the moral of the story, servis la kat tmpt yg di boleh di percayai yakni mana kita pegi kete tu , kita servis je kat servis station dia. Kalau kete perodua , pegi ke perodua, Dan sebagainya la lagi.