PDA

View Full Version : Enjin guna sistem VDO



air_cond
18-07-11, 02:02 PM
salam semua otai2,

hari tu pegi tukau minyak enjin. kemudian mekanik tu ckp,
kereta ini guna sistem VDO di enjin. aku tercengang... hendak tanya dia,
nampak tidak tahu sangat, hi hi hi hi hi.


Jadi hari ini aku tanya kawan-kawan kat sini, apa benda VDO itu..
and camna dia bekerja dalam electrik enjin kereta.
time kasih atas explaination.

ekzos_pipe
18-07-11, 03:22 PM
salam

setahu saya, VDO ni merujuk kepada siemens VDO system or management system utk kereta proton. kat meter pun ada tulis VDO dan paling penting, ECU - Engine Control Unit atau computerbox kereta jenis siemens. Berbanding model lama proton yg guna ECU sistem dari Mitsubishi(untuk yg jenis injection la). Selain dari itu, proton yg guna jenis VDO-siemens ni main perbezaan dia ialah wiring(eg. kipas radiator ECU kawal), throttle body dan distributor(siemens non adjsutable- api pon ECU kawal) dia pon lain dari yg model Mitsubishi.

masalah dia adalah, selalu kat throttle body antara sambungan salur angin ke butterfly/throttle senang kotor, menyebabkan keta semput dan kalau tgh hari bukak aircon dan berhenti samada utk traffic light atau sebagainya, enjin terus mati, makin dibiarkan, tiba2 boleh mati atau masa compressor aircon kickin, enjin akan jadi semput mcm nak mati. kena servis situ, sendiri pon boleh buat guna spray carb cleaner dan kalau dah lama sangat, hantar mekanik, cuci terus throttle body dgn manifold intake, insyaAllah ok balik. - oh ye ni utk model engin 4G13/15 or wira

satu lagi nak tune payah, kena pakai alat MUT apetah makna dia lupa la, maybe luzi ble explain - alat yg kat proton edar sambung kat kereta utk tune ECU.

maybe otai2 lain nak tambah..

air_cond
18-07-11, 03:32 PM
salam

masalah dia adalah, selalu kat throttle body antara sambungan salur angin ke butterfly/throttle senang kotor, menyebabkan keta semput dan kalau tgh hari bukak aircon dan berhenti samada utk traffic light atau sebagainya, enjin terus mati, makin dibiarkan, tiba2 boleh mati atau masa compressor aircon kickin, enjin akan jadi semput mcm nak mati. kena servis situ, sendiri pon boleh buat guna spray carb cleaner dan kalau dah lama sangat, hantar mekanik, cuci terus throttle body dgn manifold intake, insyaAllah ok balik. - oh ye ni utk model engin 4G13/15 or wira

satu lagi nak tune payah, kena pakai alat MUT apetah makna dia lupa la, maybe luzi ble explain - alat yg kat proton edar sambung kat kereta utk tune ECU.

maybe otai2 lain nak tambah..


walaikum salam eksos pipe
time kasih atas penjelasan anda.
saya berminat dengan area throttle body yang anda sentuh.
kata sesetengah mereka, VDO itu untuk ganti kelemahan throttle body di mana ada gear kat throttle body yang selalu rosak.
betul ke.

ekzos_pipe
18-07-11, 03:54 PM
haah, yg saya tahu lama punya gear tuh yg problem, tapi yg baru tuh, problem dia tuh la pulak, kena bersihkan, kalau tak area butterfly/throttle tu kotor, keta semput. satu lagi, kurang power, ini org katalah, saya sendiri tak pernah plak test head to head. Antara contoh ialah model satria GTi or putra yg guna mits vs siemens punya sistem, ramai kata performace beza - power lagi yg mits..

air_cond
18-07-11, 04:31 PM
betul eksos pipe, kata mekanic, yang baru ni kurang sikit power.
kita tak tahu lah bapa percent power dia kurang.

yang clear nya , yg lama tu kacau lah kat gear dia, hihihi.
sy tengok mamat tu beli throttle baru original buatan APM, herga dia 700 lebeh.

shrek
18-07-11, 10:34 PM
VDO siemen ni kalau nasib baik, ada yg eloknye...dia ada defect parts sebab tak sesuai dgn iklim panas....
saya sepanjang pakai wira ( dalam kenangan ) - 2003 - 2010 , 4 kali tukar sebab early model teruk, dan lepas tukar kali keempat dlm tahun 2006, tahan la sampai jual....

dalam kenangan - WKL2xx2

lordnikon
19-07-11, 02:57 PM
kete wira se aku pkai ecu vdo-siemens ni alhamdulillah masih ok...takde masalah pape stakat nih...
janji jgnla mod yg bukan2...layan stendet aje sudaa...
kete dh usia 7 thn mileage pn dh 150k...
so far so good...huhu

ekzos_pipe
19-07-11, 05:10 PM
betul eksos pipe, kata mekanic, yang baru ni kurang sikit power.
kita tak tahu lah bapa percent power dia kurang.

yang clear nya , yg lama tu kacau lah kat gear dia, hihihi.
sy tengok mamat tu beli throttle baru original buatan APM, herga dia 700 lebeh.

ooho yeke, setahu saya kalau yg standerd kalau tak salah la bosch punya brand.. APM tak pasti pulak..

mcm saya keta org umah, wira SE dah masuk 8 tahun, first model yg ada brake disk bagai tuh, masa order dulu brochure pon belum keluar, main order je percaya salesman, alhamdulillah skrg dah 180K+km ok lagi, takde masalah major, major part enjin takde pernah tuko, yg pernah ganti pun distributor oil ring je, kalau lama (mits) punya tebal, yg VDO-siemens ni halus je, dan yg pernah rosak plak motor kipas radiator dan aircon je, lelain takde, clutch plate pon tak pernah tuko lagi.. heeee ni risau ni..

luzi
20-07-11, 07:33 PM
apa yang dimaksudkan oleh mekanik tersebut adalah ECU yang diperbuat oleh Siemens-VDO yang diberi nama EMS 400.
ianya digunakan pada model-model PROTON seperti Satria/Wira/Arena 1.3/1.5/1.8 yang digerakkan oleh enjin 4G13/4G15/4G93.

maklumat lanjut berkenaan ECU ini boleh dibaca di pautan ini, [autoworld blog]Siemens-VDO ECU pin-out assignment (http://blog.autoworld.com.my/index.php/tag/siemens-vdo/).

service manual EMS 400 boleh diperolehi dari pautan ini, EMS 400 Service Manual (http://tictac-4g15.blogspot.com/2011/05/ecu-siemens-vdo-ems400-service-manual.html), tapi perlu register forum tersebut.

air_cond
21-07-11, 09:27 PM
tq luzi. Good info.

Lang
22-07-11, 08:24 AM
Semalam baru lepak bual ngan keta wa. Wa pun tercengang bila dia sebut pasal VDO.

Wa ngan dia cite pasal kita proton satria. Kawan dia mau jual rege 34k. Dia cakap mahal sebab guna sistem VDO.
Kereta keluaran proton lewat 2002 sume gune sistem VDO.

Bawah tahun 2001 guna sistem wiring mitubishi...
Antara VDO ngan mitubishi. Best lg mitubshi sebab senang modify kata member aku tu.

air_cond
28-07-11, 01:14 AM
Semalam baru lepak bual ngan keta wa. Wa pun tercengang bila dia sebut pasal VDO.

Wa ngan dia cite pasal kita proton satria. Kawan dia mau jual rege 34k. Dia cakap mahal sebab guna sistem VDO.
Kereta keluaran proton lewat 2002 sume gune sistem VDO.

Bawah tahun 2001 guna sistem wiring mitubishi...
Antara VDO ngan mitubishi. Best lg mitubshi sebab senang modify kata member aku tu.

aisayyyy... :) dia guna word VDO untuk up kan rege kete dia. pandai gak dia. huhu

ekzos_pipe
28-07-11, 10:12 AM
Semalam baru lepak bual ngan keta wa. Wa pun tercengang bila dia sebut pasal VDO.

Wa ngan dia cite pasal kita proton satria. Kawan dia mau jual rege 34k. Dia cakap mahal sebab guna sistem VDO.
Kereta keluaran proton lewat 2002 sume gune sistem VDO.

Bawah tahun 2001 guna sistem wiring mitubishi...
Antara VDO ngan mitubishi. Best lg mitubshi sebab senang modify kata member aku tu.

haah kalau utk kaki2 tune2 keta modified senang yg mits. contoh yg VDO ni distributer ECU controlled tak leh ejas, kalau yg mits kita boleh ejas advance or retard kan timing api dia.. tp tu la enjin 4G15 ni, pon nak kemana sngt la nak tune hehehe... :D

nufa
28-07-11, 03:12 PM
salam

setahu saya, VDO ni merujuk kepada siemens VDO system or management system utk kereta proton. kat meter pun ada tulis VDO dan paling penting, ECU - Engine Control Unit atau computerbox kereta jenis siemens. Berbanding model lama proton yg guna ECU sistem dari Mitsubishi(untuk yg jenis injection la). Selain dari itu, proton yg guna jenis VDO-siemens ni main perbezaan dia ialah wiring(eg. kipas radiator ECU kawal), throttle body dan distributor(siemens non adjsutable- api pon ECU kawal) dia pon lain dari yg model Mitsubishi.

masalah dia adalah, selalu kat throttle body antara sambungan salur angin ke butterfly/throttle senang kotor, menyebabkan keta semput dan kalau tgh hari bukak aircon dan berhenti samada utk traffic light atau sebagainya, enjin terus mati, makin dibiarkan, tiba2 boleh mati atau masa compressor aircon kickin, enjin akan jadi semput mcm nak mati. kena servis situ, sendiri pon boleh buat guna spray carb cleaner dan kalau dah lama sangat, hantar mekanik, cuci terus throttle body dgn manifold intake, insyaAllah ok balik. - oh ye ni utk model engin 4G13/15 or wira

satu lagi nak tune payah, kena pakai alat MUT apetah makna dia lupa la, maybe luzi ble explain - alat yg kat proton edar sambung kat kereta utk tune ECU.

maybe otai2 lain nak tambah..

fzi pun aku guna ecu klu x cilap

---------- kemaskini 28-07-11 03:15 PM ----------


kete wira se aku pkai ecu vdo-siemens ni alhamdulillah masih ok...takde masalah pape stakat nih...
janji jgnla mod yg bukan2...layan stendet aje sudaa...
kete dh usia 7 thn mileage pn dh 150k...
so far so good...huhu


bateri selalu kong tak?

Lang
28-07-11, 04:09 PM
lol sapa pakai VDO susah la nak jual ngan harga tinggi, orang tak mau.

Sebab sistem wiring VDO xleh nak tukar, takleh la convert keta jadi evo3 lol

zamreda
28-07-11, 05:17 PM
klau expert..kasi buang sistem vdo...guna karbereter balik...

erieylz
28-07-11, 07:02 PM
aku ada tgk dlm mudah wiring vdo 1.5,tp enjin twincam 4g93.mcm plik je aku tgk...

air_cond
01-08-11, 11:18 PM
hooookaay kawan2 .... berikan lagi cerita2/pendapat2 tentang VDO di sini.
selamat berpuasa! hehehe.

air_cond
21-10-11, 11:10 AM
aku ada tgk dlm mudah wiring vdo 1.5,tp enjin twincam 4g93.mcm plik je aku tgk...

pelik kat mana tu...nampak berserabut ka huhu.

ibnusina8791
23-10-11, 11:58 PM
Kete saya pun guna sistem VDO ni. Masalah bila throttle body kotor ialah, enjin akan susah dihidupkan. Jangan khuatir sbb ada caranya, selalunya bila keadaan sedemikian apa yang saya lakukan ialah tekan minyak skit masa start kete ala-ala kete karburator ler. Lepaih cuci TB ni then baru senang nak start.