PDA

View Full Version : bahasa jawa



wanics
18-09-02, 02:20 PM
saper boleh cakap jawa kat sini...ni nak tanya..bahasa jawa tu banyak jenis jugak ker?

Mayamulisha
18-09-02, 05:00 PM
tu melambak leh cakap jawa kat tajuk mari belajo cakap jowo tuh!!

wufi
19-09-02, 11:29 PM
kabare..?? waras...?? wess mangan...??? :D

Bored
19-09-02, 11:59 PM
waras...wes mangan...yuk mangan...yuk:D

wufi
20-09-02, 12:04 AM
yukk..yukk..yuk.....muhehhe...:tokjoget:

NSX
20-09-02, 03:00 AM
wufi dah dapat mangsa..... :))

ann_jas
24-09-02, 09:28 AM
tak pandai tapi nak belajar gak ...tapi kalu tak boleh nak buat cam ner coz topik nie hanya untuk yang pandai cakap jawa jer

smartGURL
24-09-02, 01:05 PM
awat lak sape yg tak reti leh kasi tau sama smartGURL....nak translate cakap pe?
cth:
aku kangen karo kue (I miss u..hheehee...)
ngumbeh (minum)
mangan (makan)

jawa ada 2 jenis (jawa halus dan jawa biasa). bahasa indon tidak dikategorikan dlm bahasa jawa rakyat malaysia.. :)

ann_jas meh ler joint smartGURL nyer topik tak salah nak blaja bukan hy yg dah tau jer cakap yg tak tau lagi nak kasi tau

cyber_gal
28-09-02, 05:54 PM
waduh² .......omong jawa kamu yaa...?????.....gal duduk area org² jawa....member² pun ramai yg fasih cakap jawa...tapi gal tak gheti gak...isk isk isk......payah betuii..rase cam kart indonesia jerk

squall_hatisinga
29-09-02, 04:55 PM
jalok ambong...hehehhehe...

dylia
29-09-02, 07:25 PM
Posting asal oleh squall_hatisinga
jalok ambong...hehehhehe...

chesss
orak isin ke jalok ambong iki????

Kakaroct
02-10-02, 05:08 PM
Sugeng sonten....
Kabare waras yo.....
squall_hatisinga jalok ambong karo sopo yo....


sampek ketemu meneh....

Kakaroct
03-10-02, 11:53 PM
kabare ndong?
waras?...

NSX
04-10-02, 09:13 PM
squall, slalu banget jalok ambong, orak cokop ko makmu ngambong moso kue cilik2? ehehe

wanics & ann_jas dll, kalo nak translate ape2 pon past terus la, kalo aku tak pakai basa ni kang karat pulak, dah le BI aku karat. tapi aku lom karat lagik. :machotu:

Mayamulisha
06-10-02, 11:42 PM
mak aii gila babas punya kowang, berbual tampa di tejemahkan makna , aku lost!!

Kakaroct
08-10-02, 05:00 PM
ok la Mayamulisha ..
ni kasi terang skit nih...
jalok= mintak
ambong=cium
sugeng=selamat
sugeng sonten= selamat malam
ngobrol=borak


ada lagi?

NSX
12-10-02, 07:13 AM
uik kakaroct kue wong endi? nyong orak pernah kerungu pon sugeng sonten. orait jugak ni, aku dah dpt vocab baru. nyong gor reti isuk sore bengi.

rangga
16-10-02, 12:36 PM
Kalau tak silap aku, yang ada Jawa Totok, Jawa Korok, ntahle... macam2 lagilah.... Ini pun sebab ramai sedara-mara aku yang berdarah Jawa ngan Mandaling... Aku nak cakap tak pandai tapi kalau nak paham tue, boleh le...

dylia
19-10-02, 12:39 AM
sugeng sonten??
aiyakkk
aku pun orak kerungu
jowo endi kue kakaroct??

budakit
21-10-02, 12:28 AM
kabare = apa khabar
waras = sihat
mangan = makan
ngombe = minum
ojo = jangan
entes = baru
bodol = lama
arek = mahu
mok = tak mahu
wansul = berangkat

p/s:setiap aku postingkan 10 bahasa sahaja.takut byk2 takleh masuk lak. :)

dylia
22-10-02, 03:45 AM
budakit posting arr byk2 sket.. aku bocah baru belajar.. ehehe

wufi
22-10-02, 09:58 AM
wes mangan urung..?? :D

liAcNN
23-10-02, 12:48 PM
aku tak paham pa si NSX cakap..
translate plzz...

budakit
25-10-02, 01:35 PM
orak = tidak
gendeng = bingung
adus = mandi
kambek = dengan
desek = dulu
mareng di = ke mana
bocah = budak
wong = orang
tuek = tua
esek = masih

Kakaroct
25-10-02, 03:40 PM
sugeng tu bahasa jawa halus...
ako pon baru belajor gak...
sambil2 belajor cakap jowo campur skit jowo halus..
boleh tak?

mnajem
25-10-02, 09:44 PM
nyong urung mangan,sangkut nang komputer ki.
Esok esok nyong arok lungo gawe audit nang kampeni makcik tapi rak telepon meneh la? Piye yo?

SkyWizard
26-10-02, 04:40 PM
loh.. opo kuwe iki jowo?

mnajem
26-10-02, 04:53 PM
Yola,Raden lagi.
Tapi keluorgo ako seng lanang rak enek,seng wedok waei.
Pasal le zaman biyen tempat ako uwong Melayu rak suko uwong Jowo.Kui seng family[java localized in English] ako tukarke kabeh jengen.Zaman embakyu ako,barula enek Raden.Seng lanang kabeh rak enek.

NSX
27-10-02, 07:04 PM
Posting asal oleh NSX
uik kakaroct kue wong endi? nyong orak pernah kerungu pon sugeng sonten. orait jugak ni, aku dah dpt vocab baru. nyong gor reti isuk sore bengi.

2 liacnn, keje cnn ? kaki gosip gak ke ni? :kontrol: :D

kue = kau
wong = orang
endi = mana
nyong = aku
orak = tidak
kerungu = dengar
gor = cuma
isuk = pagi
sore = petang
bengi = malam

kakaroct, no problem la kalo nak campur ngan jawa halus.

mnajem
27-10-02, 08:55 PM
kulon pangapunten..................

sambung-sambung nak dekat bulan posa,pastu raya plak!!!
honocoroko!

Putrakatak
28-10-02, 09:40 AM
tak sangka wanics minat orag jawa...haahahhaha

mnajem
28-10-02, 09:49 AM
loh,kue ki ,wanics kui Kelantan ,ok la mix ngan nyong,jeles ek? ek? ek?

kue rak try ko? Ngomong waei? Ko kui sojo arok ngacau de-e kui????

decrypted,GnuPG disabled.

NSX
28-10-02, 10:03 AM
aku fail ayat ni la,

jalok ngapuro seng akeh akeh lagi ape aa..... aku dengar ayat tu panjang lagi. oleh kerana setahun sekali je yg hujung2 tu aku lupa.

typo gile babas lak aku hari ni