PDA

View Full Version : penyembelihan warga asing di bumi arab: wajar atau sebaliknya?



thegreen04
23-06-04, 11:40 AM
nicholas berg menjadi mangsa pertama penyembelihan warga asing di iraq. video penyembelihannya sangat mengerikan. kononnya di lakukan oleh pejuang iraq didalangi oleh abdul aziz murqizi (baru-baru ini kononnya ditembak mati). ada juga pihak yang mempertikaikan dan dikatakan dilakukan oleh CIA (dengan merujuk kepada pakaian yang dipakai oleh nicholas berg-seperti tahanan guantanamao bay).

paul jonhson menjadi mangsa kedua. kerajaan arab saudi enggan negotiate dgn ''militan'' dan akibatnya penyembelihan kedua berlaku.

akhir sekali warga korea. juga dibunuh sedemikian rupa.

adakah wajar perbuatan sedemikian dilakukan oleh mereka yg dikatakan pejuang islam? adakah kerana amarah atau dendam? adakah kerana melihat perbuatan USA dan sekutunya ke atas ummat islam serantau?

grimlock
24-06-04, 08:05 AM
bg aku tak patut bg pihak yg mengaku kononnya pejuang islam bunuh dia orang tu..especially yg korean nih...

sebelum kes sembelih ni org iraq dh dpt dh sokongan dunia lps kes dia org kena dera dlm penjara...tup tup lps tu ada berg kena semelih...dh sokongan or simpati kat rakyat iraq dh turun..pastu plak kat saudi plak kena semelih..pastu plak korean kena semelih...pasni tatau la sapa plak

yg kat saudi tu mungkin aku bleh paham sbb mamat tu keja dg lockeed martin..dok maintain apache utk bunuh org sana-x kira iraq or palestin..

yg korea plak adakan sbb dia mubaligh kristian??? bg aku even dia mubaligh pun x sepatutnya dibunuh...

they should won the world by sympathy not by killing...aku cuma syukur je la sbb masa dr jemilah n mercy team kena tahan dulu musim semelih tak start lg...

ekzos_pipe
24-06-04, 08:54 AM
Geng sama gak yang ngaku pejuang al-kaeda bunuh berg tu kan, pakai topeng pastu ngaku nama-tapi ada imporevement la yang dalam bab korean ni, dia org manage dptkan Banner hape tah jadikan tabir nampak macam militan, pastu dah guna daileg yg lebih appropriate.. nampak real sket..

nak pikirkan balik, even org bodo pun boleh pikir, kalau ketua militan tuh buat benda camtuh for sure org akan benci dia org lagi dari amerika yg menceroboh.. so kalau betul la dia yg buat tuh mmg so call pejuang islam, sama ada dia org diketuai org yang bodo berperang ataupun kalau tidak, semua tuh suma pelakon2 dalam siri drama low bajet kelas F punya utk saing cerita/berita utama(US ceroboh tanpa bukti + lakukan kekejaman terhadap tahanan) dan hanya mangsa sahaja membawa watak sebenar.

thegreen04
24-06-04, 10:10 AM
aku pun rasa kesian gak bila tgk rayuan korean tue...''i don`t want to die...let the troops out.....'', tp sbb korea ade kepentingan ngan US, gitulah jadinya.

mmg tak wajar bg aku sembelih tawanan, walaupun dia sekutu US.

tp kalau ikut kan hati rasa berbaloi gak dgn apa yg US buat kt org islam...

red_line
24-06-04, 11:06 AM
Tak patut! tak wajar! tak releven! tak islamik!

Patut diorang nih kena bawak mengucap bebanyak la... Zaman pemerintahan Baginda S.A.W takde kes kes camnih.... bahkan layanan diberi layanan yang terbaik agar mereka dapat melihat betapa mulia nya peribadi seorang muslim/islam itu snediri...

berperang dengan taktik yang berkesan, bukan dengan mencabut nyawa tanpa hak.....

mereka butakan mata dengan peperangna di palestin, hany sekadar marah . patutnye mereka pergi tangkap dan bunuh pejuang yahudi zionis itu, bukan menangkap orang orang yg tak terdaya (awam). Itu bacul namanya...

ta kkira pun bagaimana kafir laknatullah menyiksa orang islam, kita tak patut ikut cara mereka atau lebih kejam kerana kita berlandaskan Islam. bila kita buat camtue... kita pun nampak sama aje macam mereka... 2 X 5...

Astagfirullah... sian keluarga mereka... O:O

ChEf_N|3aM
24-06-04, 12:02 PM
tipu nie.... sedangkan orang israel pun boleh berbahasa arab.... inikan pula....

fitnah nie...

thegreen04
24-06-04, 12:16 PM
aku rase gak yg ini kerja jahat CIA...nak burukkan org islam...pakai mask okey..tp apsal diorg pun pakai sarong tgn....!nak hide identity kot....kot2 org putih...

skai
24-06-04, 12:22 PM
http://www.bincang.net/forum/showthread.php?s=&threadid=54262

memang tak patut... kalau betul ia dilakukan oleh orang Islam, lagi memburukkan imej Islam di mata dunia... banyak cara lagi untuk melawan US tapi bukan cara kekejaman terhadap rakyat asing yang tak berdosa..... tapi kalau diorang kat Bush or Sharon mmg aku setuju......

harap2 kejadian sembelih ni tak berlarutan lagi, sebab aku takut, nanti pihak US akan jadikan semua tu alasan untuk bertapak lebih kukuh di bumi Arab terutama sekali Arab Saudi, tapi kejadian di bumi Palestin diendahkan......

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Dunia/20040624104212/Article/ - Potong kepala haram - Tantawi

fosilmitra
24-06-04, 12:53 PM
:salam:

Acik lebih suka mengamalkan sikap tunggu & diam dlm hal ini. :)

spider
24-06-04, 02:44 PM
Kiriman asal oleh fosilmitra
:salam:

Acik lebih suka mengamalkan sikap tunggu & diam dlm hal ini. :)

sama gak tunggu n lihat jer...hari tu pasal Nick Berg cepat giler
melatah tuduh Al-Qaeda la...sedangkan Al-Qaeda keluarkan
bukti2 yang semua nie keje U.S...emmm

thegreen04
24-06-04, 03:00 PM
ada lg org yg bersikap tunggu dan lihat....mmm,ntahlah!

ChEf_N|3aM
25-06-04, 12:53 AM
aku dah tengok dah video og korea tu....

sama jer cara dengan nicholas berg...

org tu dah mati lama baru sembelih..... baju oren lagi kekkeke...

ekzos_pipe
25-06-04, 09:50 AM
aku dah tengok dah video og korea tu....

sama jer cara dengan nicholas berg...

org tu dah mati lama baru sembelih..... baju oren lagi kekkeke...

chef, tu la low bajet movie punya sequen - semua pelakon tambahan main tangkap muat punya - cuma pelakon sebenar ialah mangsa... wakakaka

spider
25-06-04, 11:37 AM
Kiriman asal oleh thegreen04
ada lg org yg bersikap tunggu dan lihat....mmm,ntahlah!

habis ko nak camne??melenting tanpa ada bukti yang kukuh...
hari tu pun semua pakat tuduh Al-Qaeda tapi Al-Qaeda sendiri
kata yang depa tak buat,siap sediakan bukti2 kukuh lagi utk
menyangkal dakwaan tu...

kalau kita percaya bulat2 maknanya orang yang buat filem
tu berjayala dalam agenda mereka....

p/s:web menyangkal pembunuhan Nick Berg (http://aztlan.net/berg_abu_ghraib_video.htm)

thegreen04
25-06-04, 11:50 AM
eikk..aku mmg x percaya yg org islam buat kerje gilerrrrrrr tue...itu kerjerrrr org yg musnahkan nama baik islam....

TonDu
25-06-04, 01:08 PM
Orang kejam cenggitu tu memang tak patut mengaku Islam.

orang Islam pun manusia juga... kalau dah hati tersesat jauh macam tu memang tergamak bunuh kejam cam tu...

kat Malaysia pun ramai gak yang jatuhkan nama Islam yang suci ni.. walaupun tak le sampai kejam cenggitu.. tapi iyalah.. Manusia mana sempurna...

sedangkan kita sesama Islam pun banyak berbunuh sesama sendiri...

hanamichi
25-06-04, 05:28 PM
:salam:


dah jd camni pun kite x insaf2 layi yek.. hmm solat pun ramai yg x ambik peduli.. sampai bile mau insaf dah.. benda2 camni semua kite jgn percayalh ini perbuatn mrk yg nak perjuangkn Islam.. klau diaorg Islam pun.. bkn dr kalangn mrg yg mahukn kebenaran..

Lorong
26-06-04, 10:56 AM
............Zalim dan tak layak diakui sebagai manusia, samada dia sandiwara atau tidak, samada yang buat itu orang Islam atau tidak bukan soal. Yang menjadi perkara pokok ialah ada sejenis budaya kezaliman yang makin menular dalam naluri manusia. Berilah nama apapun sandiwara politik, dendam kesumat atau menuntut hak, kezaliman seolah-olah menjadi menjadi salah satu wadah/agenda perjuangan utama dalam masyarakat dunia............

thegreen04
26-06-04, 11:02 AM
ia kezaliman seolah-olah menjadi agenda sesuatu pihak. dan seolah-olah agenda kezaliman itu dibuat semata-mata untuk memburukkan nama islam. mengkambinghitamkan gerakan islam.

kezaliman itu ada awalnya. dan setiap permulaan ada akhirnya.

Chester
26-06-04, 05:03 PM
mcm mana ngan kim sung il lakk...kesia dia...berada dalam tempat yg salah pada masa yg salah...sapa patut disalahkan...amerika, kerajaan korea ke atau militan iraq sendiri?
aku mmg simpati pd iraq...tp sebagai org islam...adakah itu yg dituntut utk menyelamatkan negara? ntahlah...aku tak tau...tapi kalau aku jd keluarga kim...aku mmg tak puas ati terutama ngan kerajaan korea...

Iraq: Militants Behead South Korean Captive
Iraq: South Korean translator Kim Sun-Il’s body was found beheaded after a deadline ended demanding that South Korea cancel plans to send 3000 troops to Iraq.



Murdered South Korean captive, Kim Sun-Il.
Aljazeera and other news agencies report that the US military has found 33-year-old Kim Sun-il's body and has informed South Korean officials.

“In a videotape received by Aljazeera, the resistance group Jamat al-Tawhid and Jihad said it was fulfilling a pledge it made yesterday that the 33-old-year South Korean translator Kim Sun-Il would be beheaded if their demands were not met by South Korean government,” Aljazeera reported.

“The captors threatened on Sunday to kill Kim, who was captured last Thursday near Falluja, in 24 hours if South Korea did not cancel its plan to deploy troops to Iraq. South Korea rejected the demand and said on Monday it would send forces to Iraq despite an earlier video showing Kim begging for his life.”

sumber http://www.scoop.co.nz

pieces_girl
26-06-04, 05:18 PM
Kiriman asal oleh Chester
mcm mana ngan kim sung il lakk...kesia dia...berada dalam tempat yg salah pada masa yg salah...sapa patut disalahkan...amerika, kerajaan korea ke atau militan iraq sendiri?
aku mmg simpati pd iraq...tp sebagai org islam...adakah itu yg dituntut utk menyelamatkan negara? ntahlah...aku tak tau...tapi kalau aku jd keluarga kim...aku mmg tak puas ati terutama ngan kerajaan korea...

Iraq: Militants Behead South Korean Captive
Iraq: South Korean translator Kim Sun-Il’s body was found beheaded after a deadline ended demanding that South Korea cancel plans to send 3000 troops to Iraq.



Murdered South Korean captive, Kim Sun-Il.
Aljazeera and other news agencies report that the US military has found 33-year-old Kim Sun-il's body and has informed South Korean officials.

“In a videotape received by Aljazeera, the resistance group Jamat al-Tawhid and Jihad said it was fulfilling a pledge it made yesterday that the 33-old-year South Korean translator Kim Sun-Il would be beheaded if their demands were not met by South Korean government,” Aljazeera reported.

“The captors threatened on Sunday to kill Kim, who was captured last Thursday near Falluja, in 24 hours if South Korea did not cancel its plan to deploy troops to Iraq. South Korea rejected the demand and said on Monday it would send forces to Iraq despite an earlier video showing Kim begging for his life.”

sumber http://www.scoop.co.nz


Kejam2....cian kat dia...org tk bersalah lak jadi mangsa....:(

Niah
26-06-04, 10:55 PM
mcm mane nak tgk video diye melalui internet?

fosilmitra
27-06-04, 09:16 PM
Kiriman asal oleh Niah
mcm mane nak tgk video diye melalui internet?

:salam:

Toksahlah Niah oii... nak tgk video dier kenkunun... kamu berani ke nengok darah org terpancut2 pastu tubuh berlumuran ngan air sirap??...:p
Nengok cite Pontianak Harum Sundal Malam pun kamu dah terjerit2... :gelaks:

p/s: Jgn mare ek.... acik gurau jer...

thegreen04
28-06-04, 11:00 AM
kite tgk lak apa akan terjadi pd warga turki yg dithn.....

butterfly
28-06-04, 11:32 AM
i dont think so. seolah˛nya mudahnya org Islam ni menghukum org lain di atas kesalahan org lain. perkara macam ni lebih memburukkan pandangan org terhadap agama Islam. :(

Luve_Cadburry
07-07-04, 01:40 PM
dua2 pihak sama2 kejam......dua2 pihak sama2 ada kepentingan.