PDA

View Full Version : Maksud mumaiyiz



solje
24-01-05, 10:42 AM
A'kum sumer,
Pakcik yg kurang arif ni nak bertanya kepada teman2 yg cerdik pandai, bagaimanakah nak tahu seseorang budak itu sudah mumaiyiz atau pun belum. Setahu pakcik mumaiyiz itu adalah bila dia sudah tahu membezakan baik dan buruk. Tapi kalau kita tengok suasana sekarang, org tua pun kekadang masih lagi tidak dapat berbuat demikian. Umpama seperti ajaran sesat. Harap dapat membantu. Terima kasih.

fosilmitra
24-01-05, 02:44 PM
:salam:

ish... ish.... ish... kalau org tua yg ikut ajaran sesat takkan nak masuk dlm kategori tak mumaiyiz lagi, mumaiyiz ni cuma utk kanak2 yg masih belum baligh lagi tapi yg dah tahu beza antara yg baik dan buruk... kalau dah baligh dah tak de lagi dah kategori mumaiyiz nih.... kalau org tua tu nak dikategorikan mumaiyiz maknanya dia masih belum baligh lagi la, dah tua bangka pun nak mengaku tak baligh lagi, suruh dia dok kat planet marikh ler.... mungkin alien yang dah tua boleh dikategorikan mumaiyiz.... :p

Wallahu a'lam bisshawab.

bjoe
24-01-05, 04:44 PM
petikan dari internet

"Mumaiyiz bermaksud berkemampuan untuk membuat keputusan membezakan antara yang baik dan buruk."

Perempuan bawah usia 9 thn dan lelaki 7 thn...

wallahualam :)

sunyi
26-01-05, 10:27 AM
orang tua yang nyanyuk pun duduk dalam kategori mumayiz juga kan?