PDA

View Full Version : Tolong Kasi Pendapat Nak Pilih Motor(ZX150 vs AP125 vs ZZR250 vs NSR150 vs 125Z)



Godek
14-01-06, 09:09 PM
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Aku ni br dpt duit drp tuntutan insurance motor aku (motor 125zr)...nk ckp bnyk xlah gak tp puas ati lah dgn jumlah yg dpt...klau aku jual balik motor tu pn xdpt bnyk tu (read: rasenya lah)...skrg aku nk minta pendapat korg suma kasi pendapat tang list motor yg aku pilih ni...

http://image.www.rakuten.co.jp/marutomiauto/img10411496559.jpeg
+ Kawasaki ZX150 (RM+- 8500) *Angkat baru tp dp RM5000 Note: Leh kasi tau x harga sebenar motor ni & bape ansuran bulanan klau dp aku RM5000

http://www.bikepics.com/pics/icon/apr-rs125-00-bikepics-32766.jpg
+ Aprilia RS125 (RM 5000) *Nk angkat second je

http://www.sashu.co.jp/images/movie/killbill_zzr250.gif
+ Kawasaki ZZR250 (RM 5000) *Nk angkat second gak

http://www.honda-geneve.com/catalog/480/NSR125.jpg
+ Honda NSR150 (RM 5000) *Nk angkat second gak

http://www.bikepics.com/pics/icon/yamaha-125zr-05-bikepics-322149.jpg
+ Yamaha 125ZR (RM+-7000) *Angkat baru tp dp RM5000 gak

So skrg problemnya aku xtau nk pilih mn satu...kebolehpercayaannya motor tu...selenggara motor tu...suma tu jd faktor pemilihan gak...Motor yg akan aku pakai ni memang tiap2 ari aku guna lah utk travel & balik kg (jauh gak : dr melaka ke pahang)...klau korg da pilihan lain utk aku bagus gak...lg pn aku nk decide bile pn hujung bulan nie...klau dh dgr second opinion br aku leh decide dgn x nyesal kemudian ari....

P/S : Nk tanya gak...leh dpt ke motor ZZR250 / AP125 / NSR150 harga second dlm RM5000 tu ?

cyrus77
14-01-06, 09:57 PM
Aprilia: Parts and maintenance mahal! kena pakai 2T fully synthetic..larat ke?

ZZR-250: boleh dapat kot rega tu, tapi kena pastikan enjin elok...selalu tapet senang bunyi.

NSR: gambar model mana tu?? kalau Msia, model NSR150 kaler merah/hitam je..dan NSR150RR pulak lampu bulat 2 bijik...bkn 4 segi.

ZX150: performance shld be okay, tapi kalau nak jual 2nd sendiri mau ingat. Kawa cepat drop rega

125ZR: ko dah pernah pakai, so shld dah tau pro and cons.. :)


p/s: aku pakai rxz tahun 96 jer....

FunctionX
15-01-06, 12:15 AM
Pada pendapat saya, rs125 kurang sesuai nak pakai hari-hari.

Piston and parts dia bukan murah woo, dan motor 2-stroke ni, anda sendiri tahu, kalau pakai hari-hari sambil hujung minggu tu balik kampung, koman-koman setahun sekali tukar piston. 2t, memana pun boleh, janji berkualiti. Sesetengah tu taruk silkolene ajer, manakala sesetengah lagi sprinta pun dia pakai....

Lagipun motor dah namanya race-replica, takkan nak sumbat tayar duro serta pakai rantai and sprocket cap ayam ? Pada pendapat saya motor ni maintainance lagi mahal dari zz2. Selain dari tayar, sproket, rantai, brake pads, minyak itam, minyak 2t, dan brake fluid, coolant pun kene ganti gak sekali sekala.



Kalau zzr250, sesuai sikit untuk pakai hari-hari. Minyak jimat, dan roadtax sekarang dah murah. Overall running costs lebih rendah dari rs125 serta blade 250 dan sepupu dia zxr250. Kalau anda kaki servis motor sendiri, motor ni yg paling kompleks antara kesemua pilihan.

Selain tukar minyak hitam, kene semak valve clearance (tappet) jugak sekali sekala... mungkin setiap 10,000km atau 15,000km kalau anda bukan kaki tarik... kalau rajin tarik keneler rajin semak. Carb balancing pun kene buat jugak. Mungkin setiap 7000km - dan wajib buat setiap kali edjas tappet (kalau kedai tak buat... kedai camni memang sengkek aa).

Masalahnya, nak dapatkan yg condition tak perlu repair. 5k boleh dapat yg ok, tapi kene ada duit standby sbg safety net, just in case, memandangkan motor kat pasaran semua dah dekat satu dekad umurnya. Kalau owner kata dah ganti parts itu-ini, anda boleh minta resit servis.

Umur camni biasalah, getah dah KO, shock absorber tak absorb shocks, disc bengkok, forks bocor, radiator tersumbat, bushings dah out, macam-macam, sampai yg muffler berkarat pun ada (!). Tapi biasanya kalau anda dah check betul-betul, dan motor sah takde masalah besar, ianya berbaloi (tapi aku pun owner..... hehhehe... biased sikit ler kot pendapat ni :D)



zx150, harga lebih kurang macam yg encik kata tu lah. Maintainance tak lari dari motor seangkatan seperti tzm/nsr dan yg sewaktu dengannya. Parts dan servis, motor ni kira dah banyak gak ler, jadi banyak ler kedai yg leh servis esp kalau anda dok dlm selangor. Parts mahal sebab takde parts ayam brand buat masa ni (sebenarnya, kalau banding harga parts ori, semua motor pun lebih kurang ajer).

Yg bestnyer, motor brand new, bebas dari risiko ambil motor terpakai spt yg dua kat atas. Maintainance pun rendah berbanding zz2 dan rs125. Maintainance kene tukar barang macam 2-stroke liquid cooled yg lain... tapi kosnyer berbanding ngan rs125 memang jauh lebih jimat ler.


nsr150, spt zx150 gak. Motor popular, ramai orang reti repair dan takde kesusahan nak cari parts samada ori or ayam brand. Cuma saya tak pernah jumpa yg brand new lagi ler. Pastikan blok, cooling system, CDI dan servo ok ajer ler, yg lain tu macam biasa.....

125zr, encik owner..... rasanya encik tau ler samada berbaloi nak angkat sebijik lagi.....

Godek
15-01-06, 12:21 AM
Aprilia: Parts and maintenance mahal! kena pakai 2T fully synthetic..larat ke?

ZZR-250: boleh dapat kot rega tu, tapi kena pastikan enjin elok...selalu tapet senang bunyi.

NSR: gambar model mana tu?? kalau Msia, model NSR150 kaler merah/hitam je..dan NSR150RR pulak lampu bulat 2 bijik...bkn 4 segi.

ZX150: performance shld be okay, tapi kalau nak jual 2nd sendiri mau ingat. Kawa cepat drop rega

125ZR: ko dah pernah pakai, so shld dah tau pro and cons.. :)


p/s: aku pakai rxz tahun 96 jer....

thank sbb kasi pendapat...
tang NSR tu...aku pn baru perasaan lampu petak...aku mengoogle kuar gbr tu...aku cekup jelah...tp body same je kn...gbr tu sbgai bahan rangsangan je hehe

r2d2
15-01-06, 02:30 AM
kalau aku ler....
smua aku x minat...
better amik RXz jerk...
brg byk... brg panas pun melambak....
minyak/2T save....
dah m0di senyum jerk k0 bwk...
enjin lasak...

pengalaman aku masa memuda dulu ler.....

Godek
15-01-06, 04:35 AM
kalau aku ler....
smua aku x minat...
better amik RXz jerk...
brg byk... brg panas pun melambak....
minyak/2T save....
dah m0di senyum jerk k0 bwk...
enjin lasak...

pengalaman aku masa memuda dulu ler.....

motor tu pnas lah...motor 125z tu pn jd pilihan aku sbb dh pakai dulu...tp 125z tu memang last choice lah...klau rase cm susah nk ansuran tinggi (bile pakai zx150)...aku angkut 125z...tu pn klau x jmpa motor second (AP125 ke, ZZR250 ke, xpn NSR150)...

p/s: aku anti bdak2 beli brg panas...br 2minggu lepas (rasenya lh xingat tarikh dh)...aku report terus polis da org jual brg panas n beli brg panas...xtau lah polis ambik tindakan ke x...sbbnya aku dh rase betapa peritnya klau motor ilang...so hope aku report tu leh tlg org lain...

kamus
15-01-06, 12:44 PM
kalau ikut pengalaman aku 8 thn pakai TZM...
memang lah sengsara kesimpulannya....
kalau rasa tergerak nak pakai jenis NSR, APRILIA, ZZR ko kena korban wang ringgit ler..
servis je mesti lebih mahal daripada kancil........
minyak pun sama standed dengan kancil.........
harga baru pun lebih kurang gak dgn kancil....
kalau tiba penyakit barah dier, sakit jantung dier, buah pinggang dia...
kos pembedahan memang cecah tahap riban nyer...
ko kena pikir maintenance.. sebab ni pasal nyawa ko.. takkan sedang2 sedap merembat enjin ko jem...
kalau nak pakai hari2 dan nak balik kampung ko korban je nafsu ko amik je 4 stroke..

p/s: dark side..

FunctionX
15-01-06, 05:50 PM
ko nak banding camtu watpe kamus ? bagai banding basikal roda tiga ngan mountain bike le tu......

Godek
15-01-06, 07:02 PM
kalau ikut pengalaman aku 8 thn pakai TZM...
memang lah sengsara kesimpulannya....
kalau rasa tergerak nak pakai jenis NSR, APRILIA, ZZR ko kena korban wang ringgit ler..
servis je mesti lebih mahal daripada kancil........
minyak pun sama standed dengan kancil.........
harga baru pun lebih kurang gak dgn kancil....
kalau tiba penyakit barah dier, sakit jantung dier, buah pinggang dia...
kos pembedahan memang cecah tahap riban nyer...
ko kena pikir maintenance.. sebab ni pasal nyawa ko.. takkan sedang2 sedap merembat enjin ko jem...
kalau nak pakai hari2 dan nak balik kampung ko korban je nafsu ko amik je 4 stroke..

p/s: dark side..

lh klau aku pkai 4stroke versi kapcai lak...mau patah tulang aku nk travel dr melak a ke pahang...kapcai 4stroke pn plng laju 120-130kmh...tu pn meter ringan..klau laju sbnar entah bape je...klau motor tu bwk dlm daerah je...xpe gak...nie nk bwk long distance...keselesaan & laju tu pntng...klau slow sgt...pnat wo...

p/s: pnah bwk 125z...2stroke tp kapcai...laju2 dh tp xselesa sgt bwk long distance

a_creep
16-01-06, 02:50 PM
apsal tak masuk kan TZM dalam list pilihan ko?? TZM pun ok ape...maintenance pun tak laa teruk sangat...

cyrus77
16-01-06, 05:00 PM
pakai RXZ pun ok gak.
Rasanya maintenance + parts paling lowest antara model2 tersebut di atas.

Tapi kena jaga betul2 la sbb mmg model panas.
Kalau yg baru rasa elok invest letak alarm terus..

Chinozie
16-01-06, 05:20 PM
Pengalaman aku, by just first ride...:D :D (bkn profesional, budak hingusan saje)

Kawasaki ZX150 and Aprilia RS125 - tak pernah cuba n naik...so tak tau...
Kawasaki ZZR250 - hmmm...bg aku motor nie besar sgt...tak best sgt...long distance maybe sedap kot...
Honda NSR150 - budak pengajian Islam dulu kat kolej...kasi pinjam dulu...pastu bawak gi kolej...hmmm...power ok...tp tak berani nk turun aaaa...manyak kecik ooooOO...tak tau aaa tayar dia time tu pakai tayar standard...tp nampak besar...
Yamaha 125ZR - huuuu...manyak syok kasi menyelit2 dlm town...:D pastu byk sangkut kat site mirror org...hahahahaha...

yg takde dlm list kooo...TZM heeee...motor kawan aku...tayar TT5 kot pakai...pastu kasi borrow bawak gi kolej...huuu..manjang nak turun jeee time corner...dah leee jln nak ke kolej tu mcm ular...yea laaaa...dari pasir panjang ke kuala sungai baru...

TZM member aku cakap ape valve control ape tah, control valve dia kot...dia selalu prob...kan kan kan???

tp yg tu leh servis sendiri senang jeee...member aku selalu serbis sendiri...

yg nie tak minat keee???
TZM pastu mod camnie...huuuu...garang2...

pastu ade a few henjin Toyota...Yamaha yg buat...satu cth yg bagus henjin Turbo 3S-GTE...huuu...

ok that's my 2 cents...:D good luck on ur quest...

http://tokyo.cool.ne.jp/ks_workshop2/gallery_photo/93tzm250/02.jpg

cyrus77
17-01-06, 06:27 PM
yeahh...TT500 mmg lazat...tapi cepat botak laa...hahahaa

and mmg selalu dgr Powervalve TZM mmg cepat rosak/perlu servis selalu ..

a_creep
18-01-06, 11:01 AM
ikut pengalaman aku...powervalve TZM tu jarang rosak...biase yg problem ade satu getah(kalau tak salah aku die punya getah O-ring) kat powervalve tu je yg selalu leaking....dalam 2,3 bulan mesti bocor,itu pun tgk mcm mana ko pakai motor tu laa...kalau leaking pas tu ko tak tukar benda tu,lama-lama rosak laa powervalve tu...O-ring tu pun tak laa mahal...biasa berbelas ringgit je...nak murah beli,pas tu pasang sendiri...

rexprimo
19-01-06, 10:28 AM
go for 4-stroke beb....
FC save, x bising, x byk pantang, smooth for a long distance ride.....
tp jgn sampai meragam udah le......mmg mkn duit kaw2 nye bang....
:hehe:

ibnusina8791
26-01-06, 12:09 PM
aku rasa pakai NSR RR tu ok kot sebab biasa laa Honda, lagi panas enjin dia lagi sedap, so long distance memang power..... lagi satu org tangkap respek skit ngan kelajuan NSR RR nie.... dulu penah keluar dalam Roda2, dia panggey motor ni lightning fast..... rasanya tak de laa susah nak dpt spare part NSR ni kat siam pun berlambak. Pastu rupa dia pun tak boring nak tgk.... maintain jer.

Pat your chest, ask your taste !!!

MUfanz
26-01-06, 03:04 PM
kawasaki ZZR ada per yg 4 stroke......tp tak tahu laa ada ke kat msia...

http://www.motorsm.com/AUS/bikes/pics_ad/Kaw_sb354.jpg

RXZ pun ok gak.....maintanance pun senang cari....

FunctionX
26-01-06, 04:54 PM
model zzr takde yg 2-stroke. :D

ibnusina8791
26-01-06, 04:57 PM
Entahnye MUfanz...... lu buat gua confuse laaa...... ZZR memang laaa ompek lojang....jaaannngggggggg......

MUfanz
26-01-06, 05:17 PM
ahha...kantoii......

saya buka block tuka piston boley laa bang....nak overhaul enjin tak pandai....:D

exs
03-02-06, 03:36 PM
lh klau aku pkai 4stroke versi kapcai lak...mau patah tulang aku nk travel dr melak a ke pahang...kapcai 4stroke pn plng laju 120-130kmh...tu pn meter ringan..klau laju sbnar entah bape je...klau motor tu bwk dlm daerah je...xpe gak...nie nk bwk long distance...keselesaan & laju tu pntng...klau slow sgt...pnat wo...

p/s: pnah bwk 125z...2stroke tp kapcai...laju2 dh tp xselesa sgt bwk long distance


pakai nsr 150 rr. ok rasanya. minyak ok. aku pakai seminggu minyak rm 15 je. ulang alik dari ofis ke rumah 8 km tiap2 hari. then ujung minggu balik kg, 50 km.

laju, mmg laju, ikut ko berani bawak laju ke tak je la 140 - 160 ok lagi kot. bawak 180 tu aku rasa tak selesa dah (angin kuat sgt). mentenen tak mahal sgt aku rasa. ko isi 2t yg rm4 tu pun tadak problem (moto aku tadak problem)

enjin pun tak cepat panas. pakai water cooled. servis radiator rm 16 je (tu pun 2-3 tahun skali tapi kene pergi kedai kereta la)

keselesaan utk perjalanan jauh ok. fork depan ko ikut yg standard, selsesa jgn rendahkan, lenguh belakang.

yang mahal satu je nsr rr nih, tayar belakang rim18 inchi.

rr dah tadak yg baru, ko kene pandai2 cari moto yg elok. klau beli kat orang, bleh dapat dlm rm4500. kat kedai rm 5000 ke atas.

tzm ko bleh dapat rm seribu lebih murah dari nsr rr.

kira murah gak la.

selimut_putih
14-02-06, 02:58 PM
hmm..aku rase amek 4stroke dah ar!cam aku!gune 4stroke ni save byk!aku suggest amek la lagenda ke,takpun mantiz 125.tp,lg best kalo amek ex5.save gile gaban!!

tiextri
14-02-06, 04:27 PM
saje menyampuk...disebabkan ko jenis long distance....

Dulu aku berulang-alik ipoh-penang-ipoh-penang seminggu sekali. Guna panther. Kira motor panther kat ipoh masa tu PECAH KAPLA la. Motor untuk merempit. Masa muda-muda terasa syok. Tak terasa pon jauhnya. Sejam setengah je ipoh-penang. Tu masa muda-muda la.

Dah nak masuk veteran ni, baru aku teringat yang jenis macam aku ni saja buat sakit badan. Kalau aku TERkembali zaman muda-muda....aku akan memilih motor yang lebih besar cc nya. Yang SELESA untuk jalan jauh dan TAK RUMIT untuk dalam town. Kalau boleh yang low maintainance.

Yang lain-lain ikut selera dan kemampuan ko.

KALAU AKU, aku akan memilih zxr250 dah cukup. Virago535 pun ok ape..??? kalau motor terpakai semua bergantung kepada nasib dan rezeki pembeli aje.