PDA

View Full Version : Upgrade Fuel Pump



legolas
05-04-06, 04:12 PM
A'kum Guys,

AKu pakai engine mazda familia B8 turbo. AKu bercadang nak up boost sket dari standard 0.7 ke 1 - 1.2 bar dengan menggunakan electronic boost controller & digandingkan dengan SAFC. Turbo pulak masih stock IHI VJ20.

So soalan aku ialah fuel pump apa yang korang boleh rekemen untuk digunakan untuk kereta aku?

Terima kasih

tiextri
05-04-06, 06:02 PM
dengan takde pengalaman dan hanya melalui pembacaan, setahu aku


orang kebanyakan yang ada lebih duit akan guna afuel pump dari kereta skyline rb26.
yang lebih mewah guna walbro ke malboro...hehehhehe

ada juga yang guna bosch merc.....

aku pun ingat mau upgrade fuel pum.
tengah kumpul sen ni. la ni dah ade singit setengah. hihihihi

gar_new
05-04-06, 06:36 PM
kalau sekadar nak up boost kadar minima...cukup sekadar menggunakan fuel regulator...make sure..yang branded...kene guna branded sebab ..kalau pakai cap xyz...diafrom(betul ke ejaan aku nih??) senang bocor....kalau nak upgrade gak..masuk aja pump luar...cam bosch ke....tapi utk ko ni..pakai regulator dah memadai

tyco
05-04-06, 08:48 PM
regulator je dulu mcm gar cakap, then pi dyno tgk ada fuel starvation ke idak...kalau tak de, selamat ler dari pinging.

tiextri
06-04-06, 07:57 AM
fuel ragulator branded paling kokak "yang aku tahu" ialah SARD. harga dalam rm300-400.
fuel pump baru walbro rm500-700.

Mana yang lebih afdal untuk pelaburan jangka pendek atau jangka panjang.

gar_new
06-04-06, 08:53 AM
kalau tukar fuel pump....kene pakai regulator gak..sebab regulator asal hanya mampu press pada kadar tertentu sahaja....cth... kalau regulator std ko..press 2.0 bar....ko tukar pump besor pun..dia sekadar press 2.2 bar +- ... sedangkan kete ko nak 3.5 bar +- ... better masuk regulator....kalau masuk regulator..try set rich siket...then....check plug....hitam kalu...kasi rendah siket..sampai jadi perang... ( tuning orang kampung la)

Chinozie
06-04-06, 09:08 AM
orait...tumpang sat...sorry hijack skit...
based on standard psi...fuel pressure sepatutnye 24 - 40 psi...
soo aku buat keee 40 psi...tp masalah nye bila VVT aku on...keta jadi mcm lack of fuel...semput...jadi slow...tp bila aku naik kan ke 43-44psi...jadi ok...

persoalannye...adakah
i) fuel pump aku bermasalah
ii) fuel regulator aku dah sampai masa (aku pakai malpassi, italy nye model...)
iii) aku tambah surge tank ade pape beza tak...

P/S : 44psi tinggi tu...kaloo high revving ejoz aku kuar bunyi "pommm" tiap kali tukar gear...pastu kuar api kecik...too rich...sejajar dgn itu FC aku tinggi...RM10 leh gi 50km/h jeee

gar_new
06-04-06, 09:36 AM
hurm....diafrom bocor kot nozie....apa kata ko try swap regulator ngan kawan tengok..kalau masih masalah...memang pump ah...aku dulu selalu kene diafrom bocor...binawe punya FSE


*surge tank ni setahu saya just utk simpan minyak je nozie..kalau main trek kona kona memang sesuai pakai surge tank(betulkan kalau saya salah)

Chinozie
06-04-06, 09:56 AM
hmmm...
aku budget camtu gak...
biasanye lepas mati henjin...meter pressure tu sepatutnye lambat turun...tp aku nye agak cepat gak turun...tp aku masih tak percaya...sbb org kata malpassi jarang rosak...
tp since koo dah kata camtu...aku cuba try test tgk...pakai yg lain nye...

gar_new
06-04-06, 10:10 AM
ehe...try la tengok....tapi kalau diafrom pecah/koyak..ko leh tukar getah tu...cuma kene tau saiz/model dan woksop berani buat..cam aku nya fse tu..dulu dok repair..tapi dah bosan..sebab tak abih abih dok kaput..aku jual murah murah kat kawan aku yang saja nak bergaya ada regulator..hehehhe

Chinozie
06-04-06, 10:15 AM
berani buat ???
nape susah sgt kee nk repair dia...?

kedai jual oil seal ade tak jual diagframe dia...

gar_new
06-04-06, 10:25 AM
tak susah...cuma kalau jenis FSE..silap bukak...patah sap dalam...bye bye... aku beli kat kedai oil seal bagan la..bawak gi sampel...sukat..agak ngam..amik la....jenis hang pakai tu aku tak pasti ada ke idak...

tiextri
06-04-06, 10:53 AM
aku tak pernah tukar fuel pump mahupun fuel regulator..........tak tahu pun macam mana nak buat.

kalau fuel yang di'suply' terlalu lebih (rich a.k.a kaya), kesannya plug jadi hitam dan FC jadi tinggi. Ada tak keburukan lain terhadap enjin ?

Ada tak sesepe yang boleh attachkan diagram nak pasang fuel regulator.

TQ in advanracing

tetikus
06-04-06, 11:00 AM
kalo rich FC ko je yg effect. kalo lean problem kat enjin nnt.

Chinozie
06-04-06, 11:13 AM
alamak...

This Malpassi reg' has a special diaphragm designed for turbocharged vehicles. It has a 1:1 rising rate, so for every pound of boost that the reg' recieves it rises the fuel pressure the same amount. These reg's are commonly used in Australia though made in Italy and feature two inlets and one outlet at the bottom, Comes with brass fittings and a plug for one of the inlets which isnt commonly used unless you have multiple fuel rails.

diaphragm kit dia jeee USD60 hengit...
cari lain aaaa...

tiextri
06-04-06, 11:22 AM
gar,

hang boleh tak bagi anggaran harga untuk fuel regulator yang 'sedap-sedap aje' untuk b8t standard. Yang boleh pakai dan tak banyak songeh.

Chinozie
06-04-06, 11:47 AM
didlm hati ku...tertarik dgn ...

http://members.optusnet.com.au/driftshop/ns/Sard_FPR/sard-reg-2.jpg

tiextri
06-04-06, 11:58 AM
berape rege sebenar 'menate' ni nozie..???

Chinozie
06-04-06, 12:26 PM
ntah leee...
member aku cakap lebey kurang RM400...kottt...dia pong tak ingat...

tiextri
06-04-06, 12:38 PM
umakaiiiihhh....duit simpanan den baru mencecah 2 riya ari nih.

Teman kena kumpul lagi deh.

legolas
06-04-06, 12:58 PM
TQ guys bagi opinion....

Fuel pum rate yang aku kumpul dari internet (FYI) :

Walbro GSS341 : 250 LPH - harga RM500 - 600 beb!
Toyota Supra Turbo : 277 LPH - brand denso
Nissan Skyline R33 : 268 LPH - brand nissan
Mazda RX7 FD : 223 LPH - brand denso
Bosch model 10208 : 210 LPH
Mits VR4 : 180 LPH - brand denso

AKu dah pasang fuel pump denso (rx7 FD) 223 lph (intank) dengan menggunakan regulator stock untuk sementara waktu. Harga pun lebih murah dari walbro dalam RM150-200 jer.

Boost tak bleh up lagi sebab aku tengah run in cluth plate yang pasang sekali dengan fuel pump, EGT & EBC.

30 April nak dyno keta ... kalau tak boleh, terpaksa sambar AFR ler.

Resultnya nanti aku akan share ngan korang...

TQ again!

Chinozie
06-04-06, 01:39 PM
muatkee nk masuk...
tak kena mod kee ???

legolas
06-04-06, 02:39 PM
ada minor mod ...alhamdulilah pengikat lama boleh ikat fuel pump tu so tak payah pakai cable tie. wiring kena mod ler. Aku beli wayar amp radio sepanjang 6 meter & tarik dari bateri sampai fuel tank + bosch relay.

Chinozie
06-04-06, 02:48 PM
pastu wat switch...
leh off...
terus jadi manual immobilizer hahahaha...

gar_new
06-04-06, 02:53 PM
kalau nak low bajet...pakai aje fse..ko bukan nak tekan minyak kuat sangat kan?tiextri

tiextri
06-04-06, 03:08 PM
gar,
.....fse...??? kat kedai runcit 99 boleh dapat ke..??? Mapelai (hihihi)... berape ringgit harga "menate' tu ? Mudah dipasang ke..?


legolas,

dyno ka..??? Cantik lorrr. Nak dyno ape...torgue..hp...afr...???

legolas
06-04-06, 03:23 PM
tiextri,

semua sekali hp,torque & afr .. RM100 untuk 3 kali trial run. Last 2 weeks kawan aku baru pergi dyno keta di...result seperti di bawah :

Mazda BG Astina BPT
Standard mod - gearbox TX3 1.8 sampan, tulang ikan, 2.5 piping & 2.5 ekzos. Lain semua standard.

1st run
Boost : 0.96 bar
HP : 179.5whp
AFR :
3500rpm = 14
then turun 12 sampai 6500rpm

2nd run
Boost : 0.8 bar
HP : 176whp
AFR :
3500rpm = 13
then turun 12 sampai 6500rpm

3rd run
Boost : 0.8 bar
HP : 174whp
AFR :
3500rpm = 13
then turun 12 sampai 6500rpm

Chinozie
06-04-06, 03:29 PM
pesal 2nd run n 3rd run lain HP ???
padahal boost same jeee...

tiextri
06-04-06, 03:31 PM
legolas,

kira ok sangat la tu. standard b8t 180 bleh dapat 174 wheel hp. stock b8 180hp tu bukan dalam kiraan whp kan...???

legolas
06-04-06, 03:32 PM
ntah ler bro...mungkin sebab engine & turbo dah panas kot.

legolas
06-04-06, 03:36 PM
legolas,

kira ok sangat la tu. standard b8t 180 bleh dapat 174 wheel hp. stock b8 180hp tu bukan dalam kiraan whp kan...???

yep bro - b8 180hp bukan kiraaan whp.

tiextri
06-04-06, 04:21 PM
legolas,

ko bikin dyno sensorang diri je ke...? nanti dah dapat result jangan lupa update. yang penting apa setting dan tahap keselamatan enjin yang selamat digunakan untuk kegunaan harian + sekali sekala melanyak kereta.

Chinozie
06-04-06, 04:31 PM
setting n tahap...
ade keee...
rosak tukar jeeelaaaa...itu jeee :D :D

gar_new
06-04-06, 04:43 PM
99 pun ada..rege dalam rm 3 rat....

legolas
06-04-06, 04:50 PM
tiextri,

aku ada pergi dengan kengkawan ler... insyaallah lepas dyno aku akan update result & spec keta untuk catatan kengkawan.

target nak running 1 bar tapi kalau keselamatan meragukan aku akan suruh itu mekanik kasi tune sampai tahap maksimum selamat ler.

Based dengan kawan aku punya dyno result yg aku bagi tadi, target max whp aku ialah 170 - 175whp kalau lebih dah kira bonus la & kalau kurang, aku tanya la mekanik tu apa sebabnya ..ehehehheh

tiextri
06-04-06, 04:56 PM
tukar tu adalah "term" yang paling kurang digemari oleh golongan nelayan ber'sampan' kecil.

Chinozie
06-04-06, 04:58 PM
oooOO...sorry lupa...

gar_new
07-04-06, 08:40 AM
nozie dah solve ke?