PDA

View Full Version : Mengapa mesti mengikut mazhab? taqlid buta?



asura
14-11-06, 02:03 PM
Aku masih keliru dan rasanya ramai lg yg x bape jelas ...mengapa kiter perlu
taqlid pd Imam besar ..malah Imam Ghazali sendri bertaqlid dgn Imam Syafie
(maaf kalau salah). Ada antara kite(org awam amnya) yg persoalkan fatwa dan hujah yg dikeluarkan
oleh mereka yg lebih layak drp kite. Sedang kite sendri pon masih belajar dan
hnya mendengar hujah/rujuk/tafsiran drp guru setempat kite shj sbg asas
mempersoalkan balik hukum/fatwa yg digazetkan oleh mereka yg layak.

Selamat membaca :tokjoget: aku rasa cam bersetuju je dgn artikel ni.

Pandangan lain dialu2kan.

petikan daripada : http://www.bicarasufi.com/bsc/viewtopic.php?t=13848



Beberapa perkataan yang perlu difahami (mungkin sesiapa boleh tolong perhalusi, jika salah tolong perbetulkan, InsyaAllah sama-sama dapat faedah)

$Mujtahid - Merupakan orang yang diiktiraf yang mampu mengeluarkan hukum (istimbat) berdasarkan kaedah-kaedah syara' daripada Al-Quran dan Al Hadith
$Muqallid Muttabi' - Seseorang yang mengetahui sesuatu hukum dan mengetahui daripada (dalil) mana hukum itu dikeluarkan, tetapi tidak mengetahui dengan lengkap bagaimana kaedah imam-imam mujtahid mengeluarkannya daripada Al Quran dan As Sunnah
$Muqallid Mutlak- Seseorang yang mengikuti sesuatu hukum dan bersandar kepada pendapat imam-imam mujtahid


......................


Ok kat mana pula yang dikata pintu ijtihad masih terbuka, sedangkan ada golongan yang mengatakan dengan bertaqlid buta pada mazhab akan menyebabkan kemunduran umat. Ini juga satu pendapat yang salah, bagi orang yang tidak belajar sunnah dan quran.


Jd kite ni dlm kategori mane ?

Wallahu a'lam

pemusnah_dewa
14-11-06, 04:06 PM
Aku masih keliru dan rasanya ramai lg yg x bape jelas ...mengapa kiter perlu
taqlid pd Imam besar ..malah Imam Ghazali sendri bertaqlid dgn Imam Syafie

petikan daripada : http://www.bicarasufi.com/bsc/viewtopic.php?t=13848


Salam,

Sedikit Pembetulan,
Hujjatul Islam al-Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Ghazali rhm tiada bertaqlid kepada al-Imam Nasir al-Sunnah Muhammad Bin Idris al-Syafi'e rhm. Tetapi beliau bermazhab Syafi'e, seperti juga al-Imam an-Nawawi, Ibn Hajar al-asqalani, Dr Mustapha Bugho dan lain-lainnya.

Taqlid dan Bermazhab adalah dua istilah yg berlainan. Kalau mengikut Dr Yusof al-Qaradhawi, org awam tiada mazhab kerana mereka tidak pernah mengkaji mazhab pun (sila rujuk Kitab Fiqh Taysir). Kerana jika anda mengaku bermazhab Syafi'e Maka anda mestilah bersedia untuk mengaku bahawa anda mengaji kitab-kitab muktabar Mazhab Syafi'e seperti kitab ar-Risalah, al-Umm, Syarah Muhazzab, Fiqh Manhaji etc..

Kebanyakan org awam adalah muqallid, walaubagaimanapun hal status ini diperselisihkan oleh Ulama'. Anda tidak perlu bimbang, teruskan sahaja belajar, di mana status anda adalah tidak penting.

p/s: ana tidak galakkan mengambil pendapat daripada Forum BicaraSufi, kerana kebanyakan forumer Sufi ni memang kurang 'ilmu Fiqh dan Hadis. Ana recommend Site al-ahkam.Net dan BicaraMuslim.com

wallahu'alam

syahila
14-11-06, 04:09 PM
^^^tapi al-ahkam.net dah berhentikan pendaftaran buat sementara waktu....

boleh join lagi tak agaknya...

asura
14-11-06, 04:25 PM
Ana recommend Site al-ahkam.Net dan BicaraMuslim.com

wallahu'alam

Mekasih ..:?

Aku rase kurang selesa skit dgn al-ahkam. Mungkin pandangan aku n d geng
berbeza tp harap input antara kite mmbuka jalan yg lbh jelas.

pemusnah_dewa
14-11-06, 04:46 PM
Aku rase kurang selesa skit dgn al-ahkam. Mungkin pandangan aku n d geng berbeza tp harap input antara kite mmbuka jalan yg lbh jelas.
ada beberapa forumer al-ahkam.net yg complaint, mereka pun tak selesa dgn BicaraSufi.com, mereka cuba buat Islah di sana tapi as a result - terus kena banned

apa pun kita cuba selesaikannya di sini (BDN) dgn cara yg baik, insyaAllah.

shah
14-11-06, 10:32 PM
Definisi Taqlid

Taqlid secara bahasa diambil dari kata () yang bermakna mengikatkan sesuatu di leher. Jadi orang yang taqlid kepada seorang tokoh, ibarat diberi tali yang mengikat lehernya untuk ditarik seakan-akan hewan ternak.

Sedangkan menurut istilah, taqlid artinya beramal dengan pendapat seseorang atau golongan tanpa didasari oleh dalil atau hujjah yang jelas.

Dari pengertian ini, jelaslah bahwa taqlid bukanlah ilmu dan ini hanyalah kebiasaan orang yang awam (tidak berilmu) dan jahil. Dan Allah subhanahu wa ta’ala telah mencela sikap taqlid ini dalam beberapa tempat dalam Al Qur’an.

Firman Allah subhanahu wa ta’ala:
“Atau adakah Kami memberikan sebuah kitab kepada mereka sebelum Al Qur’an lalu mereka berpegang dengan kitab itu? Bahkan mereka berkata: ‘Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami menganut suatu agama, dan sesungguhnya kami orang-orang yang mendapat petunjuk dengan (mengikuti) jejak mereka.’ Dan demikianlah, kami tidak mengutus sebelum kamu seorang pemberi peringatan pun dalam suatu negeri, melainkan orang-orang yang hidup mewah di negeri itu berkata: ‘Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami menganut suatu agama dan sesungguhnya kami adalah pengikut jejak-jejak mereka.’ (Rasul itu) berkata: ‘Apakah (kamu akan mengikutinya juga) sekalipun aku membawa untukmu (agama) yang lebih (nyata) memberi petunjuk daripada apa yang kamu dapati bapak-bapak kalian menganutnya?’ Mereka menjawab: ‘Sesungguhnya kami mengingkari agama yang kamu diutus untuk menyampaikannya.’ Maka Kami binasakan mereka, maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu.” (Az-Zukhruf: 21-25)

Mac Weng
15-11-06, 12:21 AM
Salam,

Sedikit Pembetulan,
Hujjatul Islam al-Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Ghazali rhm tiada bertaqlid kepada al-Imam Nasir al-Sunnah Muhammad Bin Idris al-Syafi'e rhm. Tetapi beliau bermazhab Syafi'e, seperti juga al-Imam an-Nawawi, Ibn Hajar al-asqalani, Dr Mustapha Bugho dan lain-lainnya.

Taqlid dan Bermazhab adalah dua istilah yg berlainan. Kalau mengikut Dr Yusof al-Qaradhawi, org awam tiada mazhab kerana mereka tidak pernah mengkaji mazhab pun (sila rujuk Kitab Fiqh Taysir). Kerana jika anda mengaku bermazhab Syafi'e Maka anda mestilah bersedia untuk mengaku bahawa anda mengaji kitab-kitab muktabar Mazhab Syafi'e seperti kitab ar-Risalah, al-Umm, Syarah Muhazzab, Fiqh Manhaji etc..

Kebanyakan org awam adalah muqallid, walaubagaimanapun hal status ini diperselisihkan oleh Ulama'. Anda tidak perlu bimbang, teruskan sahaja belajar, di mana status anda adalah tidak penting.

p/s: ana tidak galakkan mengambil pendapat daripada Forum BicaraSufi, kerana kebanyakan forumer Sufi ni memang kurang 'ilmu Fiqh dan Hadis. Ana recommend Site al-ahkam.Net dan BicaraMuslim.com

wallahu'alam


mengapa pula org awam tak ada mazhab...so what is mazhab about??? kalo nak mazhab kena kaji dan perlu ada kitab2 mazhab...pasai ape pulak?
sepatutnya sapa yg tak bermazhab la kena kaji semua mazhab...baru tau ape kekurangan apa kelebihan.....
kalo tak perlu ikut takkan la ada setengah umat islam mazhab lain setengah mazhab lain......

aku penah bertanya kat sorg syiria kat sini.....dia kata kita patut ikut satu mazhab yg memang dah di amalkan kat negara kita....dan perlu utk kaji dr mazhab lain bile ada keliruan atau khilaf dlm sesuatu.....bukan la 100% ikut... ini satu nak elakkan keliru bercampur aduk sbb tak semua samakan...dan sesetengah cuma nak amik yg senang jerk........wahabi jerk kata tak perlu mazhab2 ni tak salah aku....

tu opinion aku la...dr ape yg aku baca dan tanya....kalo silap harap mohon maaf....dan mungkin ada penjelasan yg senang dan mudah amat la dialukan...

ps* selain al-ahkam ni takde lain ke?? takkan tu jerk.....

Tok Janggut
15-11-06, 01:22 AM
Petikan dari Soal Jawab Yusuf Qardhawi

Perselisihan Di Antara Imam-imam dan Hukum Bertaqlid Dengan Mereka

Soalan:

Kenapakah Imam-imam berselisih dan apakah hukum bertaqlid dengan mereka? Adakah pandangan-pandangan dalam masalah yang diperselisihi ini sabit daripada Rasulullah? Kenapakah terdapat perkara dalam ibadat yang mengikut pandangan seorang Imam adalah wajib dan mengikut pandangan Imam lain pula adalah makruh? Apakah pula hukumnya mentaqlid seorang Imam di dalam satu masalah, kemudian mentaqlid Imam lain di dalam masalah yang lain pula? Bolehkah kita mentaqlid selain daripada Imam-imam yang empat? Haruskah kita berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah tanpa bergantung kepada mana-mana mazhab pada zaman ini?

Jawapan:

Saya akan menjawab bahagian pertama dari soalan ini terlebih dahulu.

Kenapakah Imam-Imam Berselisih?

Imam-imam berselisih kerana syariat Allah diturunkan dalam bentuk nas-nas. Manusia tidak dapat lari daripada perselisihan di dalam memahami nas-nas. Ini adalah suatu yang tabi'e (semulajadi) dalam kehidupan. Manusia di dalam perselisihan mereka terbahagi kepada dua.

Golongan yang mengambil berat tentang zahir lafaz dan golongan yang mengambil berat tentang maksud lafaz. Hal ini juga wujud di kalangan pengulas undang-undang. Terdapat madrasah (aliran) yang menyempitkan kepada zahir nas dan madrasah yang mengembangkannya dan mengambil berat tentang maksud nas.

Kedua-dua golongan ini telah wujud semenjak zaman Rasulullah lagi iaitu ketika Baginda bersabda selepas perang Ahzaab:

Maksudnya:

"Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat janganlah ia bersembahyang Asar melainkan di perkampungan Bani Quraidzah.”

Para sahabat telah berselisih mengenainya ketika hampir Maghrib.

Ada yang berkata:

"Tujuan Rasulullah (s.a.w) berkata demikian ialah supaya bersegera."

Yang lain pula berkata:

"Tidak, Rasulullah telah bersabda yang bermaksud,

"Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat janganlah bersembahyang Asar melainkan di perkampungan Bani Quraizah." Oleh itu kami tidak akan sembahyang melainkan di perkampungan Bani Quraidzah, walaupun selepas Maghrib."

Jadi, mereka menunaikan Asar didalam waktu Maghrib.

Ketika disampaikan hal itu kepada Rasulullah, baginda tidak menyalahkan mana-mana golongan pun. Ini adalah iqrar (pengakuan) baginda terhadap ijtihad. Baginda membiarkan sahabatnya beramal mengikut ijtihad mereka. Inilah salah satu sebab perselisihan.

Sebab lain lagi ialah ada manusia yang `mutasyaddid' (terlalu berhati-hati) dan ada yang `mutarakhis' (memudahkan). Ini adalah tabiat manusia.

Ibnu Omar contohnya, tidak sama dengan Ibnu 'Abbas. Ibnu Omar ketika berwudhuk akan memasukkan air ke matanya sehingga menyebabkan beliau buta. Ibnu `Abbas pula tidak merasakan perkara itu perlu.

Ibnu Omar takut mencium anak anaknya kerana bimbang air liur mereka terkenanya. Ibnu `Abbas pula mencium dan memeluk mereka serta berkata: "lanya seperti bunga yang dicium."

Perbezaan pandangan antara dua sahabat ini ialah perbezaan roh mereka. Dari sinilah datangnya kaedah' Syadaaid Ibnu Omar' dan `Rukhsah Ibnu Mas'ud' yang terkenal di dalam warisan Feqah.

Bahasa juga merupakan sebab berlakunya perselisihan.

Firman Allah:

"Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga quru '. " Al-Baqarah: 228

Apakah yang dimaksudkan dengan quru'?

Di dalam bahasa, perkataan ini memberi makna haid dan juga suci. Para Imam telah berselisih disebabkan oleh perselisihan mereka dalam menentukan maksud perkataan-perkataan yang mempunyai banyak makna.

Begitulah juga dengan sebahagian perkataan yang membawa maksudnya yang hakiki dan `majazi' (bukan makna hakiki). Sebahagian Imam mengambil maknanya yang hakiki dan sebahagian yang lain mengambil maknanya yang `majazi'. Sebagai contohnya, firman Allah:

"Atau kamu sentuh perempuan.” Al-Maidah: 6

Adakah yang dimaksudkan di sini bersentuh, seperti pandangan Ibnu Omar atau ianya adalah kiasan bagi persetubuhan, seperti pandangan Ibnu `Abbas?

Antara sebabnya lagi ialah yakin atau tidaknya Imam-imam kepada sesuatu riwayat. Seorang Imam mungkin meyakini dan mengambil suatu riwayat, sedangkan seorang Imam yang lain tidak meyakininya atau mengambilnya.

Sesetengah daripada mereka mengenakan syarat-syarat untuk menerima hadis yang tidak dikenakan oleh yang lain. Terutamanya di dalam beberapa masalah seperti `umum al-balwa'.

Sebab lain lagi ialah perselisihan mereka di dalam penilaian dan pengkelasan sesuatu dalil. Misalnya Imam Malik mengutamakan amalan penduduk Madinah dalam ibadat lebih daripada hadis Aahaad.

Ada Imam-imam yang mengutamakan hadis Dha'if (yang kemudiannya dinamakan hadis Hasan) lebih daripada qias. Imam-imam lain pula melihat sebaliknya. Begitulah seterusnya.

Ada yang berhujah dengan hadis Mursal secara total, ada yang menolaknya secara total dan ada juga yang menerimanya dengan bersyarat.

Ada yang berpendapat syariat umat terdahulu adalah syariat bagi kita dan ada yang tidak berpendapat begitu.

Ada yang berhujah dengan kata-kata sahabat dan ada yang menolaknya.

Ada yang berhujah dengan `masaah mursalah' (yang tidak ada dalil menunjukkan penerimaan dan penolakannya) dan ada yang tidak menerimanya.

Sebab-sebab berlaku percanggahan ini adalah perselisihan mereka dalam dalalah `amr' (perintah) dan `nahyu' (larangan), `am' (umum) dan `khan' (khusus), `mutlak' dan `mugaiyad', `mantuq' dan `mafhum' serta lain-lain perkara lagi yang dijelaskan dalam ilmu Usul Fiqh.

Tegasnya, terdapat banyak sebab yang membawa kepada perselisihan Imam-imam. Banyak buku-buku sama ada lama dan baru yang disusun dalam masalah ini. Antaranya ialah kitab al Insaf fi asbab al-Ikhtilaf karangan al-'Allamah al-Dahlawi, `Asbab Ikhtilaf Llama' karangan Sheikh Ali al-Khafif dan buku `al-Sohwah al-Islamiahbainaal-Ikhtilafal-masyru` waal-Tafarrugal-Mazmum'
karangan saya sendiri.

Saya telah menerangkan di dalamnya, perselisihan di dalam perkara furu' (cabang) adalah daruri, rahmat, keluasan dan kekayaan. Saya juga menerangkan asas-asas fikiran dan akhlak yang terbina di atasnya `Fiqh al-Khilaf (cara-cara berselisih) dan adab-adabnya sesama umat Islam.

Allah telah memberikan rahmat-Nya kepada umat ini dengan tidak menyempitkan agama mereka. Allah memberikan keluasan di dalam agama bagi pandangan dan pemahaman yang berbeza. Sesuatu yang sesuai untuk satu suasana mungkin tidak sesuai untuk suasana lain.

Suatu yang sesuai untuk satu zaman mungkin tidak sesuai untuk zaman yang lain.

Sebahagian sahabat telah berfatwa bagi satu masalah, kemudian menarik balik fatwanya itu, sebagaimana yang berlaku pada Omar.

Ketika ditanya kenapa beliau berpatah balik daripada pandangannya, beliau berkata: "Itu adalah berdasarkan apa, yang telah kita tahu, ini pula berdasarkan kepada apa yang sedang kita tahu." Suasana dan hal sesuatu mungkin berubah dan manusia akan terkesan dengan apa yang dilihat dan didengar, lalu menukarkan pandangannya.

Oleh sebab inilah, Imam Syafie mempunyai dua mazhab. Mazhab `Qadim' ketika beliau berada di Iraq dan mazhab `Jadid' ketika beliau berada di Mesir. Perkara ini boleh kita lihat dalam kitab-kitab Fiqh: "Ini adalah pandangan Syafie dalam mazhab `Qadim"', "Ini adalah pandangan Syafie dalam mazhab `Jadid'." Ini ialah kerana apabila Imam Syafie sampai di Mesir, beliau melihat perkara-perkara yang belum pemah dilihatnya. Beliau mendengar hadis-hadis yang belum pemah didengarnya. Kerap kali mujtahid membetulkan kembali pandangannya. Semua ini adalah sebab-sebab yang membawa kepada berlakunya perselisihan.

Apabila Abu Ja'far al-Mansur meminta Imam Malik mengarang kitabnya `Al-Muwattha", beliau (Abu Ja'far) telah berkata: "Jauhilah `syadaid' Ibnu Omar, `rukhsah' Ibnu 'Abbas, `syawaz' (keganjilan) Ibnu Mas'ud dan ajarlah ia kepada orang ramai."

Imam Malikmelaksanakan permintaan ini dan mengarang kitabnya yang terkenal dalam Islam dengan nama `Al-Muwattha'.

Khalifah kemudiannya ingin memaksa orang ramai mengikut kitab ini, tetapi Imam Malik (r.a) dengan kefahaman, kesedaran dan kewarakannya telah berkata:

"Wahai Amirul Mukminin, jangan lakukannya! Sesungguhnya sahabat-sahabat Rasulullah telah bertebaran ke segenap tempat. Setiap kaum telah mempunyai ilmu. Masyarakat telah menerima banyak pandangan dan meredhainya. Sekiranya kamu memaksa mereka menerima satu pandangan sahaja, nescaya akan berlaku fitnah."

Begitulah, mereka memandang perselisihan dalam perkara-perkara furu' (cabang) sebagai satu yang tidak memudaratkan dan tidak dapat dielak. Tidak mungkin umat akan bersepakat menerima satu pandangan sahaja dalam masalah-masalah furu' sebegini. Inilah kelembutan dan kebaikan Allah terhadap umat ini, diberikan kita peluang untuk berijtihad dan ruang bagi berbilang-bilang pandangan.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi sekiranya semua umat Islam bersepakat menerima satu pandangan sahaja dalam semua perkara (menolak pandangan-pandangan lain). Tiada sesiapapun yang akan dapat menggunakan `rukhsah' (kelonggaran) dalam mana-mana perkara. Tiada siapa juga yang boleh menilai pandangan, kata-kata atau riwayat bagi mengetahui yang manakah paling tepat dan benar?

Kesemua ini adalah jawapan bagi soalan: "Mengapakah Imam-imam berselisih?"

Hukum Mentaqlid Imam-Imam.

Soalan:

Apakah hukum mentaqlid Imam-imam?

Jawapan:

Terdapat golongan yang mengatakan wajib bertaqlid kepada Imam-imam yang empat. Inilah yang dikatakan oleh pengarang kitab tauhid, `al Jauharah'

Terdapat juga pendapat melampau yang menyatakan wajib bertaqlid kepada Imam yang tertentu sahaja:

Pengikut mazhab Syafie berkata wajib bertaqlid kepada Syafie: Pengikut mazhab Hanafi berkata wajib bertaqlid kepada Abu Hanifah. Begitulah seterusnya, pengikut mazhab Maliki dan Hanbali berkata wajib bertaqlid kepada imam mereka.

Pendapat ini adalah silap menurut para pengkaji. Bahkan mereka berkata:

"Pendapat yang mengatakan wajib bertaqlid kepada Imam tertentu, menerima pandangannya sahaja dan menolak pandangan yang lain adalah haram di sisi agama."

Lebih dari itu, Sheikhul Islam Ibnu Taimiah juga telah berkata:

"Orang yang berpendapat sebegini sekiranya tidak bertaubat hendaklah dibunuh."

Ini adalah kerana orang yang berkata wajib bertaqlid di dalam urusan agama kepada Imam yang tertentu, mengambil kata-katanya semata dan menolak kata-kata yang lain, seolah-olah telah menjadikan Imamnya pencipta undang-undang dan nabi yang maksum. Ini tidak dibenarkan di dalam Islam. Orang yang mengatakan kata-kata ini hendaklah bertaubat. Sekiranya dia berterusan begitu, dia telahpun terkeluar dari Islam pada pandangan Ibnu Taimiah.

Ibnu Qayyim juga telah berkata:

"Kita telah ketahui secara daruri, tidak terdapat di zaman sahabat mahu pun tabi'en seorang lelaki yang melebihkan seorang lelaki lain dari kalangan mereka; dia mentaqlid semua pandangan beliau tanpa meninggalkan satu pun daripadanya dan menolak semua pandangan selain daripada pandangan orang yang ditaqlid itu. Dustalah mereka yang berkata, terdapat lelaki sebegitu di kurun yang dimuliakan oleh Rasulullah ini iaitu tiga kurun pertama yang baginda muliakan di dalam hadis-hadisnya yang sahih. Bidaah ini hanyalah berlaku di kurun yang keempat yang dicela oleh Rasulullah (s.a.w).

Ibnu Qayyim telah menentang kata-kata ini (taqlid empat Imam sahaja dan taqlid salah seorang yang tertentu dari mereka) di dalam kitabnya "I'lam al-Muqi'en'. Dia telah menggunakan lebih kurang lima puluh hujah dalam menyalahkan pandangan ini. Beliau telah membuat perbincangan yang panjang dan bernilai. Sesiapa yang ingin mengetahuinya bolehlah merujuk kepada kitab tersebut.

Kesimpulan kata-kata beliau ialah, apabila sampai kepada seseorang yang bukan ahli ijtihad pandangan yang sahih dari mana-mana Imam yang empat atau Imam-imam sebelum dan selepas mereka haruslah baginya mentaqlid mereka.

Ahli ijtihad pula wajib berijtihad. Orang awam dan mereka yang tidak mampu berijtihad dibenarkan mengambil pandangan mana-mana Imam atau faqih yang sampai ke martabat ijtihad. Inilah apa yang diperintahkan Allah di dalam firmannya:

"Maka bertanyalah kamu kepada 'Ahli Zikir' jika kamu tidak mengetahui.” AI-Anbiya': 7

Ini adalah jawapan bagi hukum taqlid.

Masalah-Masalah Yang Diperselisihi.

Soalan:

Adakah semua pandangan dalam perkara yang diselisihi ini sabit daripada Rasulullah?

Jawapan:

Terdapat banyak amalan yang dilakukan oleh Rasulullah (s.a.w) dan diriwayatkan daripadanya bahawa baginda memang pernah melakukannya meskipun terdapat amalan lain yang lebih kerap dilakukannya.

Contohnya, takbir di dalam azan. Adakah empat kali atau dua kali sahaja. Kedua-dua bilangan ini diriwayatkan daripada Rasulullah.

Mazhab Maliki mengambil bilangan dua kali, manakala mazhab lain mengambil bilangan empat kali.

Begitulah juga dengan tarjii' (mengucap dua kalimah syahadat dengan perlahan sebelum dilaungkan). Ianya telah diriwayatkan daripada Rasulullah. Sebahagian ulama menerimanya dan sebahagian yang lain menolaknya.

Sebahagian dari perkara ini diriwayatkan daripada Rasulullah, meskipun mungkin satu bahagian lebih kerap diamalkan daripada bahagian yang lain. Seperti membaca bismillah dengan kuat.

Adalah diriwayatkan, baginda tidak membacanya dengan kuat. Namun, terdapat hadis-hadis yang menunjukkan baginda membacanya dengan kuat. Ini tidaklah menghalang kemungkinan baginda membacanya dengan kuat dalam sesetengah keadaan untuk mengajar orang yang bersembahyang di belakang baginda atau sebagainya.

Oleh itulah, Ibnu Taimiah telah berkata di dalam perkara-perkara yang seumpama ini:

"Kita boleh meninggalkan perkara yang afdhal dalam ibadat demi menyatukan hati, sebagaimana Rasulullah membiarkan Kaabah daripada dikembalikan pembinaannya di atas asas yang telah dibina oleh nabi Ibrahim kerana bimbang orang ramai akan menjauhkan diri daripadanya.

Imam-imam seperti Imam Ahmad juga berpandangan demikian dalam masalah bismillah, menyambung sembahyang witir (iaitu sama ada tiga rakaat sembahyang witir dilakukan dengan satu atau dua salam) dan sebagainya yang menunjukkan boleh meninggalkan perkara-perkara yang afdhal demi menyatukan hati, serta untuk menunjukkan bahawa perkara itu adalah sunnah dan sebagainya."

Soalan:

Kenapakah suatu ibadat di sisi seorang Imam adalah wajib dan di sisi Imam yang lain adalah makruh?

Jawapan:

Perkara sebegini adalah sedikit bahkan jarang berlaku. Contohnya, dalam mazhab Syafie membaca fatihah dalam semua sembahyang adalah wajib bagi makmum. Mazhab Hanafi pula mengatakannya makruh. Ini adalah dua pandangan yang berbeza.

Terdapat jalan pertengahan bagi kedua-dua pandangan ini: Membaca fatihah oleh makmum adalah wajib dalam sembahyang `sirriah' (bacaannya perlahan) dan tidak didengari oleh makmum. Manakala, makmum di dalam sembahyang yang 'Jahriah' pula (bacaannya kuat) dan dapat didengarinya hendaklah mendengar bacaan imam dan tidak membaca fatihah.

Ini ialah berdasarkan kepada hadis di dalam `Sahih Muslim':

"Apabila dia (imam) membaca (al Quran) hendaklah kamu semua diam.”

Jalan tengah ini adalah lebih `aula' (utama) untuk diambil.

Berpegang Kepada Al-Quran Dan Sunnah.

Soalan:

Bolehkah kita bertaqlid kepada selain Imam-imam yang empat? Bolehkah kita berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah tanpa bergantung kepada mana-mana mazhab?

Jawapan:

Ya, harus bertaqlid kepada selain Imam-imam yang empat.

Berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah juga adalah harus bagi orang yang mampu berbuat demikian dari kalangan ahli Fiqh dan para pengkaji.

Mereka bolehlah mengkaji, berijtihad dan mengeluarkan hukum daripada al-Quran dan sunnah serta mencari hukum yang paling kuat berdasarkan dalil dan hujahnya.

Mereka juga boleh merujuk kepada ulama-ulama 'tarjih' dan ulama-ulama perbandingan mazhab yang membanding dan mencari hukum yang terkuat berdasarkan dalil dan hujah seperti Ibnu Daqiq al-'Eid, Ibnu Taimiah, Ibnu Qayyim, Ibnu Hajar al-'Asqalani, as-San'ani, asSyaukani dan lain-lain lagi.

Seterusnya bolehlah dia mengambil hukum yang paling diredhai, paling kuat pada pandangannya dan yang hatinya tenang untuk diamalkan dalam agamanya. Inilah tanggungjawabya. Allah tidak mewajibkan kepada manusia suatu tanggungjawab yang tidak mampu dipikulnya.

Pandangan yang tersebar di zaman kemunduran sekarang yang mengatakan bahawa pintu ijtihad telah tertutup adalah ditolak dan tidak mempunyai dalil sama ada daripada al-Quran, sunnah mahu pun ijmak.

Bahkan pengikut mazhab Hanbali dan lainnya telah berkata:

"Tidak harus wujud zaman yang tidak ada mujtahid yang berfatwa kepada manusia berdasarkan dalil-dalil. Bukanlah suatu yang sukar bagi Allah untuk memberikan kelebihan dan kemampuan kepada sebahagian hamba-Nya bagi membolehkan mereka berijtihad. Ijtihad bukanlah suatu yang mustahil. Bahkan, di zaman kita ini ijtihad lebih mudah dilaksanakan kerana adanya kemudahan jalan- jalan ilmiah yang tidak ada pada zaman sebelum kita seperti percetakan, fotostat, komputer dan sebagainya lagi.

Sementara orang yang tidak memahami ilmu bahasa (Arab) dan dalalahnya (petunjukkannya kepada sesuatu perkara), al-Quran dan sunnah serta ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kedua-duanya, tempat-tempat `khilaf (perselisihan) dan ijmak, Usul Fiqh, Qias, kaedah-kaedah `ta'arudh', `tarjih' dan sebagainya yang merupakan alat-alat asasi untuk berijtihad, adalah berkewajipan untuk merujuk kepada pakar-pakar ilmu sebagaimana manusia kebiasaannya merujuk dalam sesuatu masalah kepada pakarnya. Firman Allah:

"Maka bertanyalah kamu kepada "Ahli Zikir" jika kamu tidak mengetahui.” Al-Anbiya': 7

Sangkaan sesetengah golongan yang mewajibkan semua manusia berijtihad adalah suatu yang tidak dapat diterima. Ianya adalah suatu yang tidak mungkin serta tidak mempunyai dalil.

Semuga membantu

pemusnah_dewa
15-11-06, 09:00 AM
mengapa pula org awam tak ada mazhab...so what is mazhab about??? kalo nak mazhab kena kaji dan perlu ada kitab2 mazhab...pasai ape pulak?

wahabi jerk kata tak perlu mazhab2 ni tak salah aku

Di atas adalah pendapat Dr Yusof al-Qaradhawi, kalau org awam cuba nak pertikaikan guna logik akal sendiri tanpa guna dalil al-Quran, hadis dan tanpa mendalami ilmu fiqh, inilah jadinya.. pening sendiri.

Dr Yusof al-Qaradhawi tu Wahhabi ke? Ana harap cerita wahhabi tidak di bincangkan di sini, kerana tidak byk manfa'at yg boleh diperolehi.

sol_badguy
15-11-06, 09:07 AM
Kenapa orang Melayu kita generalized bermahzab Syafie?

Mac Weng
15-11-06, 10:09 AM
terima kasih tj...... so dr ape yg saya paham...org awam ni seelok2 ikut lakan mazhab yg memang dah diajarkan kecuali mengetahui betul2 ape yg di sarankan oleh mazhab2 yg berlainan.....

kepada Pemusnah Dewa saudara tak menjawab pon soalan...dan saya tak memerlukan ape2 perbincangan tentang wahabbi...saya just buat pertanyaan tentang ape yg saya baca.....

dan saya juga nak tau jawapan yg sol_badguy tanya tu......

dan by the way saya tak ikut akal logik jerk berpikir saya baca dr artikel2 dan buku mengenai ni...... dan saya juga tak pandai dan utk mentafsir dan kurang pengetahuan tentang dalil2 dan juga hadis....... dan saya juga rasa saudara bukan mencari dan mengkaji sumber hadis ni sendiri.....so jgn la dok cakap org lain ikut logik akal jerk....:kontrol: :R

Mac Weng
15-11-06, 10:46 AM
mungkin boleh baca pasal Mengapa Kita Bermazhab kat sini ....

http://hembusan.blogspot.com/2005_12_01_hembusan_archive.html

http://hembusan.blogspot.com/2006_02_01_hembusan_archive.html

pemusnah_dewa
15-11-06, 11:29 AM
so dr ape yg saya paham...org awam ni seelok2 ikut lakan mazhab yg memang dah diajarkan kecuali mengetahui betul2 ape yg di sarankan oleh mazhab2 yg berlainan.....

Apabila Dr Yusof al-Qaradhawi mengatakan org awam tidak perlu bermazhab beliau maksudkan di bawah ini



"Pendapat yang mengatakan wajib bertaqlid kepada Imam tertentu, menerima pandangannya sahaja dan menolak pandangan yang lain adalah haram di sisi agama."

Lebih dari itu, Sheikhul Islam Ibnu Taimiah juga telah berkata:

"Orang yang berpendapat sebegini sekiranya tidak bertaubat hendaklah dibunuh."

Org awam bebas memilih mazhab dan mencampur adukkan mazhab di dalam 'amal 'ibadah seharian mereka - ketika mereka merasakan sesuatu pandangan di dalam mazhab itu lemah, maka wajib dia berpindah ke mazhab yg lain.

Rakyat Malaysia umumnya mengguna pakai mazhab syafi'e, tetapi byk juga 'amal 'ibadah dan juga muamalah yg menggunakan mazhab lain. Cuma kebanyakan org awam tak tahu pun yg prinsip fiqh yg mereka pakai sebenarnya menggunakan mazhab lain.

pemusnah_dewa
15-11-06, 11:38 AM
mungkin boleh baca pasal Mengapa Kita Bermazhab kat sini ....
http://hembusan.blogspot.com/2005_12_01_hembusan_archive.html

http://hembusan.blogspot.com/2006_02_01_hembusan_archive.html
Mohon maaf, tetapi ana tidak sarankan melawati Blog yg begitu berani menfitnah Tokoh Mujaddid Syeikhul Islam Muhammad Bin abd Wahhab rhm, Syeikh Muhammad Nasiruddin al-albani rhm, Syeikh 'Abd 'Aziz Bin Baaz rhm, Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin rhm dan lain-lain tokoh Salafi.

Mac Weng
15-11-06, 11:42 AM
Pemusnah Dewa dah baca ke link yg saya kasi....dan saya tak cakap 100% ikut satu mazhab.... dan masalahnya ....org yg campur mazhab ni selalunya buat utk nak senang jerk......bile satu mazhab tu cam susah..mula la ikut yg lebih senang......ada diselidik betui mengapa camni pasai ape camtu.....kalo saudara rasa blog tu tak betui di syorkan la komen dan kasi pendapat.....

Mac Weng
15-11-06, 11:46 AM
....takpe la....saya paham...so terpulang.......adakah sbb saudara hanya mengikut sumber dr semua ulamak2 yg di cakapkan itu......so macamana pulak kalo ape yg di cakapkan itu dr ulamak2 terdahulu...sbb bagi saya tu bukan pandangan peribadi penulis2 tu suka2 hati....mesti byk bacaan dah di baca....so jgn cepat melatah yerk....dan kalo rasa dia memfitnah ape kata saudara pegi la utk memperbetulkannya......jgn sbb saudara bersandarkan ulamak2 tu saudara rasa tak de salah langsung....kan saudara sendiri yg kata ulamak2 ni bukan maksum.....mungkin ape yg penulis nampak saudara tak nampak...

dan boleh juga saudara baca forum ni.... http://www.tranungkite.net/v3/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1768&postdays=0&postorder=asc&start=0 dan kalo rasa tak betui boleh comment yer....

salafi
15-11-06, 01:12 PM
Pemusnah Dewa dah baca ke link yg saya kasi....dan saya tak cakap 100% ikut satu mazhab.... dan masalahnya ....org yg campur mazhab ni selalunya buat utk nak senang jerk......bile satu mazhab tu cam susah..mula la ikut yg lebih senang......ada diselidik betui mengapa camni pasai ape camtu.....kalo saudara rasa blog tu tak betui di syorkan la komen dan kasi pendapat.....
Macam mana Mac boleh buat kesimpulan macam ni ada bukti tak?

Mac Weng
15-11-06, 01:32 PM
mintak maaf ye salafi.... mungkin tertinggal ayat.... maksud saya yg dok campur mazhab ni nak amik yg senang jerk ni bukan semua org....ni lebih pada org yg tak mengkaji betui2 mengapa ada dlm mazhab ni dan mengapa takde dlm mazhab ni...bile ada org kata mazhab ni takyah buat begini2....mazhab yg asal di pegang buat.... dia akan ikut yg lebih senang tanpa tau ape disebalik suruhan tu...... kalo saudara salafi rasa betui2 dah kaji semua mazhab ni dah tak perlu ikut so tu terpulang pada saudara....tapi jgn la menjadikan org awam keliru....
bukti tu byk saya lihat dekat sini...... terutama berjumpa org2 indonesia yg hanya amik yg senang jerk(bukan semua yek) dr mazhab2 yg berbeza tanpa tau sbb ape....

pemusnah_dewa kata


Org awam bebas memilih mazhab dan mencampur adukkan mazhab di dalam 'amal 'ibadah seharian mereka - ketika mereka merasakan sesuatu pandangan di dalam mazhab itu lemah, maka wajib dia berpindah ke mazhab yg lain.

Rakyat Malaysia umumnya mengguna pakai mazhab syafi'e, tetapi byk juga 'amal 'ibadah dan juga muamalah yg menggunakan mazhab lain. Cuma kebanyakan org awam tak tahu pun yg prinsip fiqh yg mereka pakai sebenarnya menggunakan mazhab lain.


so camna yg org awam boleh tau satu tu lemah or tak lemah.......dan tu yg saya katakan.....bukan takliq 100% dan untuk guna mazhab lain tu selalunya di nyata dan telah di selidik oleh ulamak secara detail...bukan senang2 hati org awam nak pakai n nak buang....

pemusnah_dewa
15-11-06, 03:19 PM
so camna yg org awam boleh tau satu tu lemah or tak lemah.......
Belajarla sayang... "Menuntut Ilmu itu Wajib atas Setiap Muslim"
Kalau nak beli kereta pun kita boleh tahu mcm mana nak compare antara Toyota dgn Honda. Persoalannya susah, atau malas? Majalah Hiburan, Majalah Kereta dan Surat Khabar rajin pulak baca.. (bukan tuduh enta ye.. org yg malas belajar kat sana tu la..)

Org Islam hanya keliru bila mereka kurang minat untuk belajar shj.

p/s: Kalau pening kepala mana satu nak beli handycam dan tak mau kena tipu dgn salesman, search la sendiri info dan tanya rakan-rakan yg tahu, jgn le main terjah je.. :hehe:

Mac Weng
15-11-06, 03:57 PM
dan akan lebih keliru apabile belajar sekerat2 dan buat2 pandai bile baru tau 2-3 ilmu jerk....

dan jika saudara kata beli kete tau nak compare mana antara honda dan toyota utk tau camn satu mazhab tu lemah dah kuat...saya tak bape setuju.....itu luaran..setakat beza rupa kecantikan dan basic knowledge..how about the detail.....adakah pembeli tu akan tau sedetaiil2nya berkaitan kete ni.......i dont think so sbb expert jerk boleh tau lebih detail..... even kalo engineer dr honda tu nak tau pasai kete dr toyota pon belum tentu dia tau secara detail... sbb dua kereta tu berlainan jenis.....

dan sbb ni la camna org awam yg sekadar baru belajar beberapa kerat nak menyanggah iman2 mazhab yg lebih expert dan dah mengkaji byk2 hadis2 dan dalil2 dan dah diguna pakai sekian lama.......

dan saya bukan menghalang atau menolak terus utk pakai lain2 mazhab....tapi
perlukan penelitian dan konsisten.....jgn dok ikut org....

ni yg saya penah baca....

Dr. Yusuf Al-Qaradhawi :
"Para ulama' keseluruhannya,termasuk golongan muqallidin telah mentarjihkan bahawa orang awam tiada mazhab baginya.Mazhabnya ialah mazhab ulama' yang memfatwakan untuknya.." (Al-Qaradawi : Taisir Al-Fiqh Li Al-Muslim Al-Mu'asir).

Sama dgn yg ape saudara kasi petikan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi....tapi pasal takde yg bawah tu.......ke ape yg saya kasi ni penambahan dr sape???
So dekat Malaysia ni,ulama' syafi'ie dan yang diajar pun fiqh syafi'ie.So,mazhab awam Malaysia Syafiie la.


ps* pemusnah dewa saya ada terbaca yg Dr Yusof al-Qaradhawi ada tulis wajib utk takliq bg org awam......nanti saya cuba carik yek..

pemusnah_dewa
15-11-06, 04:53 PM
Dr. Yusuf Al-Qaradhawi :
"Para ulama' keseluruhannya,termasuk golongan muqallidin telah mentarjihkan bahawa orang awam tiada mazhab baginya.Mazhabnya ialah mazhab ulama' yang memfatwakan untuknya.." (Al-Qaradawi : Taisir Al-Fiqh Li Al-Muslim Al-Mu'asir).

Alhamdulillah, ana dah tamat membaca kitab Fiqh Taysir yg telah enta sebutkan di atas tidak lama dulu, dan ana juga faham apa yg hendak disampaikannya. Ana nasihatkan enta dapatkan buku beliau dan baca sampai habis dahulu.

Maksud Dr Yusof al-Qaradhawi ialah, kalau enta tanya pada beliau mengenai hukum najis khinzir, maka beliau akan jawab mengikut pendapatnya.

Kemudian enta tanya pulak pada Syeikh Sayyid Sabiq mengenai air mutlak, dan beliau akan jawab mengikut pendapatnya pula.

Maka jika enta memilih untuk menerima pendapat Dr Yusof al-Qaradhawi dalam hal najis khinzir, dan memilih untuk menerima pakai pendapat Syeikh Sayid Sabiq di dalam hal air mutlak, maka apakah mazhab enta?

Itulah yg dimaksudkan oleh Dr Yusof al-Qaradhawi, enta cuma mengikut shj mazhab ulama' yg enta tanya. Enta boleh beli Kitab Fiqh Thaharah dan mengikut pendapat Dr Yusof al-Qaradhawi dalam bab Thaharah, dan enta boleh beli Kitab Hukum Jenazah dan mengikut pendapat Syeikh Muhamad Nasiruddin al-albani di dalam hal pengurusan jenazah. Maka mazhab enta sudah bercampur aduk.

Persoalannya, tahukah enta apakah mazhab ulama' yg enta tanya? Apakah mazhab Dr Yusof al-Qaradhawi? Dr Wahbah al-Zuhaili, Dr Syed Ramadhan al-Buthi, Syeikh Muhammad Salih etc...

Jika enta mengikut mazhab ulama' tempatan, enta tahukah apakah mazhab Dr Mohd Asri, Dr Johari Mat, Prof Mohd Saleh, Dr Mahmud Zuhdi? etc. Enta 100% sure bahawa Fiqh yg di ajar di Malaysia ialah Fiqh al-syafi'e? Sila buat kajian dahulu, kalau ada kelapangan baca buku Talfiq karangan Ustaz Mazlee, insyaAllah enta akan faham.

p/s: Blog yg enta bawa sebelum ni tu juga recommend site IslamOnline sebagai rujukan fatwa. Adakah enta tu tahu apakah mazhab ulama' yg menjawab soalan di website IslamOnline?

shah
15-11-06, 05:50 PM
Madzhablah yang menjadi ukuran kebenaran bukan ayat atau hadits. Bahkan ta’ashub semacam itu membuat kesan jelek terhadap agama Islam sehingga menghalangi masuk Islamnya seseorang sebagaimana terjadi di Tokyo ketika beberapa orang ingin masuk Islam dan ditunjukkan kepada orang-orang India maka mereka menyarankan untuk memilih madzhab Hanafi. Ketika datang kepada orang-orang Jawa atau Indonesia mereka menyarankan untuk memilih madzhab Syafi’i. Mendengar jawaban-jawaban itu mereka sangat keheranan dan bingung sehingga sempat menghambat dari jalan Islam [Lihat Muqaddimah Sifat Shalat Nabi hal: 68 edisi bahasa Arab)

Tidak melakukan taqlid atau ta’ashshub (fanatik) madzhab. Allah berfirman:
“Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (darinya).” (Al-A’raf: 3)

“Dan apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras hukuman-Nya.” (Al-Hasyr: 7)

Dengan jelas ayat di atas menganjurkan untuk mengikuti apa yang diturunkan Allah baik berupa Al Qur’an atau hadits. Maka ucapan siapapun yang tidak sesuai dengan keduanya berarti harus ditinggalkan. Imam Syafi’i mengatakan: “Kaum muslimin bersepakat bahwa siapapun yang telah jelas baginya Sunnah Nabi maka dia tidak boleh berpaling darinya kepada ucapan seseorang, siapapun dia.” (Sifat Shalat Nabi: 50)

mnajem
15-11-06, 09:01 PM
sebenarnya kena faham apa itu TAQLID dan apa itu ITTIBA'.
kat akhirat nanti yang jadi muqallid dengan yang jadi Imam dua2 bertanggungjawab atas diri masing-masing.

Mac Weng
15-11-06, 11:04 PM
terima kasih pemusnah dewa sbb terangkan pasal Dr Yusof al-Qaradhawi tu....dan seperti yg saya ada katakan bukan 100% utk bertakliq kepada sesuatu mazhab.....dan juga tidak juga kita hanya mengikut mazhab lain tanpa ape2 ilmu dan mencampur adukkannya ikut sesuka hati.....dan saudara katakan berkenaan jawapan dan fatwa yg dikeluarkan oleh ulamak2 tertentu apakah mazhab mereka......jika diikut itu dah dikira mencampur adukkan mazhab juga.....ya itu betul...tapi adakah mereka itu sesuka hati membuat fatwa?....dan mereka juga adalah pakar dlm bidang2 tersebut....
dr komen yg TJ berikan tu sekiranya


Soalan:

Bolehkah kita bertaqlid kepada selain Imam-imam yang empat? Bolehkah kita berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah tanpa bergantung kepada mana-mana mazhab?

Jawapan:

Ya, harus bertaqlid kepada selain Imam-imam yang empat.

Berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah juga adalah harus bagi orang yang mampu berbuat demikian dari kalangan ahli Fiqh dan para pengkaji.


yg menjadi masalah bile seseorg hanya mencampur adukkan sesuatu mazhab tanpa ilmu dan juga konsisten....adakah saudara akan terima cakap dr seseorg yg bukan arif dan dia menyatakan kena boleh ikut ini dan jgn ikut itu sesuka hati? saya tak fikir saudara akan ikut....dan pasti saudara akan mengikut mazhab asalkan......itu yg saya maksudkan.....

Mac Weng
15-11-06, 11:52 PM
dan juga kat forum ni aku rasa info berguna gak....tak tau la pendapat org lain.... mnajem ada soal dlm ni rasanya...so ape pandangan ko mnajem....
http://www.raudhah.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=1679&start=45&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Virulence
15-11-06, 11:54 PM
ada orang non muslim tanya aku pasal mazhab dalam Islam, Nabi ikut imam apa ?

mnajem
16-11-06, 08:48 AM
masalah mazhab ni bagi aku masalah fiqh saja.
tapi bila masuk aqidah seperti Asy'ariyah,Maturidiyah dan lain-lain tu yg jadi panjang tak abis.

problem dengan group yg mengaku salaf ni kadang keras kaku,sorang amik Qardhawi,sorang amik alBani,lepas tu hentam alQardhawi (e.g alQardhwi fil
Mizaan). masalah furu'iyah semata.perbezaan memang akan sentiasa ada, cuma setakat mana kecerdikan seseorang itu menangani perbezaan. sebab Nabi dah takde. Quran pun macam2 tafsiran kan?

asal jangan perkara usul aqidah tersasar dah la.

dalam ambil dalil pun kena ada aturan baku. yang kata tak bertaqlid pada mazhab tu pun,sebenarnya bertaqlid kepada imam kitab-kitab hadith tu.

Mac Weng
16-11-06, 10:20 AM
terima kasih mnajem....saya setuju dgn ape yg saudara katakan....dan selalunya bab2 fiqh ni pon org bertanya bile ada masalah yg susah utk mengikut mazhab asal...kalo dah dok kat tempat sendiri takde masalah sgt buat ape nak di ikut2 tanpa sbb dan juga takde sbb seseorg itu nak bertanya....terutama bile seseorg tu berada di negara non-muslim or sbgainya....asasnya still berpegang kepada mazhab yg diajar (walaupon byk org kata mazhab shafie kat malaysia ni bukan 100% pon)....

so kita berbalik la bape persoalan asura ni.... "Mengapa mesti mengikut mazhab?"taqlid buta?"

bagi saya mengapa ikut mazhab tu sbb kita dah ada jln pertunjuk yg tolong ajar (jgn kata pasai ape tak ikut terus al-quran dan hadis yerk!!! adakah imam mazhab ni tak ikut al-quran dan hadis??) kita so adalah lebih baik ikut (org awam) dan kalo mungkin ada byk masalah2 yg memungkin kita terpaksa mengikut fatwa mazhab lain saya rasa itu harus....dan jika seseorg tu tak perlu mazhab itu akan lebih mengelirukan sbb byk sgt cabang2 yg adakah kita rasa kita ni pandai..dan dgn mencampur adukkan byk mazhab juga bukankah anda dah membuat satu mazhab yg baru?? anda juga boleh dikira takliq buta......dan org yg hanya mengikut mazhab ini saya punya pendapat adalah tidak takliq buta semata2....so tu jerk la pandangan dr saya yg masih kekurangan ilmu.......

shah
16-11-06, 10:52 AM
fuhhhhhhhh wahabi????????????ramai guru cyber kat BDN putar belit nie............rasanya ramai kekurangan ilmu tapi cuba menunjuk..........tegur orang taknak mengaku atau terima pendapat secara baik.......yang tahu dia betul je.....walhal sama gak putarbelit.........rasanya elok lah kalau kurang ilmu terima je pandangan secara baik..........nampak macam banyak yang ilmu separuh jalan dan ilmu baru belajar(baru sorang guru/dengan buku)...........lebih baik mengkaji dan berbincang secara baik.........jangan asyik ego je.........tambahan dengan fahaman masing-masing......jangan taksub dengan fahaman yang kita pegang..............

pemusnah_dewa
16-11-06, 12:00 PM
Bila seorang muslim cepat tangannya menaip dgn tuduhan org lain sbg wahhabi , putar belit, tak cukup ilmu - maka nampak sgt lah tembelang si penulis tu sendiri yg tak cukup 'ilmu dan belajar separuh jalan.

wallahu'alam

shah
16-11-06, 12:06 PM
apa kena nie???????negatif aje...........

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda: اِتَّقِ اللهَ حَيْثُ مَا كُنْتَ وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ “Bertakwalah kamu kepada Allah di mana saja kamu berada dan ikutilah perbuatan jelek dengan perbuatan baik niscaya perbuatan baik itu akan menghapus perbuatan jelek dan berakhlaklah kamu kepada manusia dengan akhlak yang baik.” (HR. At-Tirmidzi dan selain beliau)

Mac Weng
16-11-06, 12:07 PM
ok la back to the topic....so saya nak bertanya mengikut pandangan saudara pemusnah dewa...."Mengapa mesti mengikut mazhab?taqlid buta?"...jawapan dr saudara.....sbb saya rasa mungkin terlepas pandang atau tak memahami jawapan dr saudara...sekian terima kasih...

dan juga pandangan dr saudara shah....

mnajem
16-11-06, 01:09 PM
ni korang kena tau pasal fiqh muqarran(perbandingan).
satu lagi,korang kena tau beza antara Syafie, dengan Syafi'iyah (pengikut Imam Syafie).
Contoh orang kata lafaz niat kena buat sebab ikut Imam Syafie.ye ke? kitab mana?

macam zaman sekarang ni dah ramai orang tinggalkan ibadah mahdah(solat). sebab dari segi zahir mmg tak nampak apa. semuanya berbalik kepada hati.

pemusnah_dewa
16-11-06, 02:12 PM
apa kena nie???????negatif aje...........

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda: اِتَّقِ اللهَ حَيْثُ مَا كُنْتَ وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ “Bertakwalah kamu kepada Allah di mana saja kamu berada dan ikutilah perbuatan jelek dengan perbuatan baik niscaya perbuatan baik itu akan menghapus perbuatan jelek dan berakhlaklah kamu kepada manusia dengan akhlak yang baik.” (HR. At-Tirmidzi dan selain beliau)
Shah, tak perlu la enta kata negatife pada org, enta cermin dulu tulisan asal enta di bawah ni.. dan bandingkan dgn Hadis yg enta copy and paste kat atas tu.. :malaysia:


fuhhhhhhhh wahabi????????????ramai guru cyber kat BDN putar belit nie............rasanya ramai kekurangan ilmu tapi cuba menunjuk

shah
16-11-06, 05:09 PM
so apa kesimpulan saudara............nak juga dengar.......

Virulence
16-11-06, 10:31 PM
soalan: apakah mazhab the best ?

asura
17-11-06, 09:07 AM
Org awam bebas memilih mazhab dan mencampur adukkan mazhab di dalam 'amal 'ibadah seharian mereka - ketika mereka merasakan sesuatu pandangan di dalam mazhab itu lemah, maka wajib dia berpindah ke mazhab yg lain.
Maaf ..yg saya fahamkan inilah yg cuba diperjuangkan golongan wahabi.
Campur aduk fahaman mazhab dan amalkan mana yg berdasarkan keyakinan, nas dan
dalil yg lebih kukuh. Menolak bidaah w'pon sesetgh pihak menerima ia sbg bidaah
hasanah.

Bab mazhab ..aku tertarik ulasan ni. Sebab aku rasa aku masih jauh lg nk ketahap
mereka yg layak utk berijtihad(golongan mujtahid).



Ibnu Qayyim juga telah berkata:

"Kita telah ketahui secara daruri, tidak terdapat di zaman sahabat mahu pun tabi'en seorang lelaki yang melebihkan seorang lelaki lain dari kalangan mereka; dia mentaqlid semua pandangan beliau tanpa meninggalkan satu pun daripadanya dan menolak semua pandangan selain daripada pandangan orang yang ditaqlid itu. Dustalah mereka yang berkata, terdapat lelaki sebegitu di kurun yang dimuliakan oleh Rasulullah ini iaitu tiga kurun pertama yang baginda muliakan di dalam hadis-hadisnya yang sahih. Bidaah ini hanyalah berlaku di kurun yang keempat yang dicela oleh Rasulullah (s.a.w).

Ibnu Qayyim telah menentang kata-kata ini (taqlid empat Imam sahaja dan taqlid salah seorang yang tertentu dari mereka) di dalam kitabnya "I'lam al-Muqi'en'. Dia telah menggunakan lebih kurang lima puluh hujah dalam menyalahkan pandangan ini. Beliau telah membuat perbincangan yang panjang dan bernilai. Sesiapa yang ingin mengetahuinya bolehlah merujuk kepada kitab tersebut.

Kesimpulan kata-kata beliau ialah, apabila sampai kepada seseorang yang bukan ahli ijtihad pandangan yang sahih dari mana-mana Imam yang empat atau Imam-imam sebelum dan selepas mereka haruslah baginya mentaqlid mereka.

Ahli ijtihad pula wajib berijtihad. Orang awam dan mereka yang tidak mampu berijtihad dibenarkan mengambil pandangan mana-mana Imam atau faqih yang sampai ke martabat ijtihad. Inilah apa yang diperintahkan Allah di dalam firmannya:

"Maka bertanyalah kamu kepada 'Ahli Zikir' jika kamu tidak mengetahui.” AI-Anbiya': 7

Ini adalah jawapan bagi hukum taqlid.


Rasanya ulasan ni selari dgn copypaste drp bicarasufi.com

pemusnah_dewa
17-11-06, 09:40 AM
Orang awam dan mereka yang tidak mampu berijtihad dibenarkan mengambil pandangan mana-mana Imam atau faqih yang sampai ke martabat ijtihad.

Asura, apa yg enta faham dgn kata-kata di atas yg enta quotekan tu? Adakah ia melarang mencampur adukkan mazhab? atau adakah ia menyuruh beriltizam dgn sesuatu mazhab shj sampai mati?

Nampaknya enta masih keliru dgn wahhabi, harap enta buangkan istilah ni daripada topik ni - kerana ia tiada kena mengena dgn perbincangan fiqh.

Untuk pengetahuan enta, Mencampur adukkan mazhab di namakan TALFIQ. Sila baca kitab Usul Fiqh untuk mengetahui perbahasan ulama mengenainya. Ataupun dapatkan Buku Talfiq karangan Ustaz Mazlee Malik.

mnajem
17-11-06, 09:47 AM
mencampur-adukkan mazhab istilah yang kurang sesuai. rasanya lebih tepat, mengambil pendapat dari mazhab lain dengan disiplin tertentu

asura
17-11-06, 10:00 AM
Saya faham talfiq tu ape ..campur aduk mazhab dlm hal agama utk satu urusan yg sama.
Contoh bab solat ..solat ikut mazhab lain, amik wudhuk mazhab lain dan hukum
membatalkan wudhuk mazhab lain lak ..

Klu salah harap perbetulkan. Saya pon masih blaja.

Quote diatas ..mengikut copy paste tu tidak lah ketahap wajib ..cuma disebutkan harus.
Sebagaimana saya faham ..harus ni tidak sama hukumnya dgn wajib.

Apa saya faham lg drp bacaan dan tanya2 org ..kite boleh mengikut mane yg kite rasa
yakin dan pastikan kite ada ilmu utk kite fahami dgn dalam apa yg kite yakini. Maka
layaklah utk kite mengamalkannya. Begitu juga dgn taqlid ..blaja n tau mengapa
hukumnya begitu setakat termampu.

Yg menjadi persoalan skang ..tahap ilmu individu itu sendri.


"Maka bertanyalah kamu kepada 'Ahli Zikir' jika kamu tidak mengetahui.” AI-Anbiya': 7

Maaf lah sebab bangkitkan isu wahabi ..teguran drp kawan2 harap membina saya.

pemusnah_dewa
17-11-06, 10:35 AM
Yg menjadi persoalan skang ..tahap ilmu individu itu sendri.

Tiada menjadi persoalan hal ini asura, yg penting, kita semua terus belajar, dan terus membaca dan tolong hentikan tuduhan ini wahhabi ke, apa ke..

Mac Weng
17-11-06, 10:40 AM
tu la yg sepatutnyakan asura...kalo kita berkelayakan atau mahir so kita boleh buat...but kalo takde ilmu nak ikut tanpa sbb kan dah tonggang terbalik......talfiq pon mesti ada adabkan...dan saudara pemusnah dewa kata takkan nak ikut beritizam dgn mazhab syafie sampai matikan?? saya rasa kalo situasi malaysia tu tidak ikut 100%.....seperti saya ada cakap byk jugak yg sudah di ambil guna rujuk mazhab lain mengikut kesesuain sekarang yg di keluarkan ulamak......so tak betul saudara cakap macamtu....dan juga contohnya la kalo saya kata jumpa hadis or blah2 dan saudara sendiri jumpa misalnya laki nya aurat bukan sampai paras lutut...adakah saudara akan ikut??? mungkin tidakkan.....dan kalo saudara sendiri yakin dan banyak kajian...silakanlah saudara ikut...tapi utk org lain tak semestinya tau dan boleh ikut.....

saya ulang balik...ape yg saya dpt simpulkan...talfiq itu boleh tapi biar adab dan di fatwakan oleh ulamak bertauliah....dan asasnya kalo situasi malaysia still bermazhab syafie....

saya ada persoalan.....nak tanya dekat malaysia saudara ada nak makan sembelihan atau kawin dgn ahli kitab tak? sbb ikutkan dr ape yg saya baca di al-ahkam (satu masa dulu la tak tau dah dibetulkan ke idak atau saya salah paham) dlm al-quran dah kata boleh kawin dan makan sembelihan ahli kitab...but ikut syafie tak boleh dah ikut situasi sekarangkan(kalo saya salah tolong betuikan yek).....saya ikut yg mana??

last soalan la...so saudara pemusnah dewa ni mazhab ape sekarang?

ps* mungkin saudara ada jawapan yg bernas berkaitan soalan tu dlm pemahaman talfiq saudara......

shah
17-11-06, 12:18 PM
sapa plak nak menuduh..........nie kan BDN......bincang.net......bincang jelah,kongsi ilmu bersama.........cuma yang taksub je yang bermasalah.................kan ke harmoni camni ada tolak ansur,tak de ikut nafsu........senang nak blajar........baru ikut alquran dan sunnah...selesa rasanya......

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

إِنَّمَا بُعِثْتُ ِلأُتَمِّمَ مَكَارِمَ اْلأَخْلاَقِ “Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan budi pekerti yang baik.”

(HR. Ahmad dari shahabat Abu Hurairah radhiallahu 'anhu)

asura
17-11-06, 01:00 PM
Yup ..x tuduh pon. Cume perjelasan sahaja. Tidak kire la wahabi ke sape ker kite
tetap masih saudara seagama. Kite pon x nak taksub ..lebih positif dan terbuka dgn
menerima pandangan ulama/org yg lebih tau lain.

Sebab aku masih belaja dan perlu kpd mereka dan pendapat mereka (yg berdasarkan
al-Quran dan hadith) utk memahami maksud al-Quran n hadith.

X perlu la bersangka buruk antara kite dan simpan perasaan kurang senang sehinggakn
kite lupe siapa musuh kite ..krn mereka x pernah lupe kan kite.

need2know
17-11-06, 01:48 PM
hmmmmmmmmm panjang sungguh perbincangan ini... saya pun dah lama terpikir.. mari kita lihat di mana kedudukan kita...
nabi pernah bersabda " sembahyanglah sebagaimana aku sembahyang"
dalam al quran bayak ayat menyuruh kita sembahyang.

kesimpulannya Allah menyuruh kita semabahyang seperti dinyatakan dalam Al-Quran. Nabi kita pula menunjukkan caranya...

Soalan saya yang dari kecik dok pikir... kat dunia ni ada dua fahaman... sunnah dan syiah.. dalam sunnah pulak pecah lagi dengan mazhab.. saya ambil contoh mazhab shafie dan hambali, cara duduk tahiyat akhirnya berbeza.. shafie duduk seperti perempuan bertimpuh manakala hambali seperti tahiyat awal.. soalanya BAGAIMANA SAYA NAK TAHU CARA SEBENAR NABI KITA SEMBAHYANG??? kerna pada saya sudah jelas dia menyuruh ikut cara baginda. selain darinya saya rasa salah dan adakah ia SAH?

ISLAM ITU MUDAH!!!
ISLAM ITU SATU!!!

need2know
17-11-06, 02:00 PM
Ingin Ku Undang Semua Pendekar...
Seluruh Persantrean Nusantara...
Usah Bercalang-calang Mendabik Dada...
Berkumpul Kita Bukan Untuk Berpisah...
Berpisah Bukan Untuk Lemah...

Pendekar dan Para Wali...
Mengibar Panji-panji Yang Dijanji..
Menyebar Amanh Pada Wahyu Yang Belum Wafat Lagi...
Pada Al Quran Dan Sunnah...

Ku Undang Pendekar Kalian...
Bukan Untuk Cabar Mencabar...
Kedukaan Lalu Penuh malu...
Menang Menjadi Arang...
Kalah Hapus Mendebu...
Pendekar Menjadi Permainan Orang...

Di Majlis Ini...
Ku Ingin Muntaji Gaya Pergerakan Ar Rahman Nur Rahim...
Tuhan Yang Maha Pemurah...
Abadikan Gerak Tubuh Ini...
Menjadi Gambaran Asma Ul Husna...
Perlakuan Af'al Illahi Yang Nyata...
Sesudah Di Redhai Apa Yang Kita Pinjam...
Buat Pelengkap Tugas Khalifah...
Agar Insan Lain Naik Saksi Membenar...
Dakwah Kebesaran Illahi...

Di Majlis Ini...
Ingin Ku Gambarkan Sifat Tuhan KU...
Ya Allah!!!
Dari Langkah-Langkah...
Dari Lipatan Seni Silat Yang Bersemadi...
Yang Mengutuhkan Gerak...
Seni Silat Kehidupan Ini...
Agar Insan Lain Naik Saksi Membenar...
Dakwah Kebesaran Illahi...

pemusnah_dewa
17-11-06, 03:22 PM
sapa plak nak menuduh
Agak-agaknya tulisan kat bawah ni kita nak kelaskan sebagai apa ye..??


fuhhhhhhhh wahabi????????????ramai guru cyber kat BDN putar belit nie.
Masih nak berselindung lagi? :hehe:

need2know
17-11-06, 06:35 PM
Amalan bermazhab kepada Ahlul Sunnah Wal Jamaah ia merujuk kepada
hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang kedua2nya
bermazhab Imam Syafei yang bermaksud,



" Sebaik-baik manusia ialah yang berada pada kurun ku, kemudian mereka
yang selepas kurun tersebut dan kemudian mereka yang mengiringi kurun
selepas itu."



Bermaksud 3 kurun selepas zaman Rasululah yang juga dinamakan zaman
Tabiin oleh pengikut Ahlul Sunnah atau zaman Salaf oleh setengah pehak
yang lain. Dalam pengertian lain kita digalakkan mencontohi Rasululah
serta umat pada zaman tabiin.



Apatah lagi mencontohi amalan2 Sahabat Rasululah yang mengikut hadis
Baginda , Sabda Baginda sahabat-sahabat ku ibarat bintang-bintang
dilangit.Dan sabda Rasululah lagi, Ulamak2 ku ibarat Nabi dikalangan Bani
Israil. Sebab itu hukum-hukum ilmu kalam dalam Islam merujuk kepada
Al-Quran dan Hadis, Qias dan Ijmak Ulamak.



Jika sesuatu isu itu tidak ada dalam Al-Quran , terdapat hadis yang
boleh di pakai dan jika tidak terdapat dalam hadis, boleh dirujuk pada
Qias dan Ijmak Ulamak. Pengertian taraf ulamak yakni sekurang-kurang
berilmu Mujtahid.



Jadi mana mungkin boleh berijtihad setakat Al-Quran dan Hadis sahaja
?. Kalau begitu bagaimana pula dengan pembukuan Al-Quran yang bolehkah
dianggap bidaah pada zaman Saidina Uthman bin Affan yang membukukan
Al-Quran yang juga terkenal sebagai Musyaf Uthman.Sedangkan pada zaman
Rasululah tidak pernah membukukan Al-Quran? Kemudian bagaimana pula
dengan perawi hadis seperti Imam Bukhari dan Imam Muslim yang kedua duanya
adalah bermazhab Imam Syafei, meriwayatkan hadis2 Nabi dalam buku ?
Pada hal pada zaman Rasululah Hadis2 tidak pernah dibukukan. Hadis hanya
dikitabkan selepas zaman Khulafa Ar-Rasyidin yang 4. Kemudian
bagaimana pula dengan Saidina Umar yang membuat azan sebanyak 2 kali pada
waktu solat Jumaat. Pada hal pada zaman Rasululah azan berkumandang hanya
sekali sahaja. Adakah ini bidaah namanya?



Keadaan umat Islam semakin berserabut dengan berbagai aliran dan
pemikiran selepas kewafatan Rasululah. Terutama pada zaman Saidina Ali yang
muncul berbagai-bagai fahaman seperti aliran Khawarij, Muktazillah,
Syiah dan selepas itu muncul pula aliran selepas Saidina Ali seperti
Qadariyah, Jabariyah, Musyabihah ajaran yang menyerupai Allah dengan
makhlukNya. Serta juga fahaman Ibnu Tamiyah dengan konsep Tauhid Rubuhiyah
dan
Uluhiyah.



Oleh kerana terdapat berbagai aliran ini, tepatlah hadis Nabi yang
diriwayatkan oleh Imam Thabarani ," Bahawa pada akhir zaman, umat ku
terbahagi pada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang dapat memasuki
syurga manakala yang lain terjun kedalam neraka. Maka sahabatnya pun
bertanya, siapakah golongan yang satu tersebut , ya Rasululah? Jawab
baginda Ahlul Sunnah Wal Jamaah.



Bila disebut Ahlul Sunnah ialah mereka yang mengikut sunnah Rasululah
dan juga sunnah sahabat-sahabat Baginda serta sunnah umat zaman Tabiin
(Zaman 300 tahun selepas Rasululah)



Keempat-empat Imam Ahlul Sunnah Wal Jamaah iaitu Imam Hanafi, Imam
Maliki, Imam Syafei dan Imam Hambali tersebut hidup pada zaman tabiin
yakni linkungan 300 tahun selepas Rasululah. Imam Hanafi lahir pada 80
hijrah dan Imam Malik lahir pada tahun 93 hijrah dalam kurun yang pertama
lagi.Imam Syafei lahir pada pada 150 hijrah dan Imam Hambali lahir pada
164 hijrah. Mereka bukan sahaja ulamak pilihan dikalangan para Ulamak
pada zaman mereka hidup tetapi juga merupakan ulamak yang soleh,
warak.kuat beribadah,tegas memegang hukum, bebas yakni tidak makan gaji atau
terikat dengan tugas rasmi. Bahkan mereka menjadi ikutan para ulamak dan
orang awam dari zaman tersebut sehingga sekarang.



Keempat-empat Imam tersebut juga boleh mengistinbatkan hukum selain
dari Al-Quran dan Hadis.Selain dari itu keempat-empat mereka juga
mempunyai kitab untuk rujukan pada anak murid dan umum. Seperti Imam Hanafi
yang mempunyai kitab Hadis yang bernama Al Wasit, Imam Malik dalam kitab
Al-Muwattha, Imam Syafei dalam kitab Al –Uum dan Imam Hambali (Ahmad
bin Hambal) (Mazhab bagi keluarga Ibn Tamiyah dimana bapanya adalah
Ulamak bermazhab Hambali) dalam kitab hadis yang terkenal yang bernama
Al-Musnad yang merangkumi 35,000 hadis didalam nya.



Keempat-empat Imam tersebut bila memberi fatwa atau berijtihad atau
mengeluarkan hukum, mereka merujuk kepada Al-Quran dan Hadis Rasululah
saw. Kalau ada mana-mana pehak yang mengikuti salah satu dari 4 mazhab
tersebut, ertinya mereka juga telah mengikut Al-Quran dan Hadis. Tidak
boleh dikatakan tidak mengikut Al-Quran dan hadis. Cuma sebagai orang
awam yang tidak tahu ayat Al-Quran dan hadis mana yang diterima pakai.
Kerana itu digelar muqalidin atau pengikut .



Banyak dari perawi-perawi hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim,
Imam Abu Dawud,Imam Tarmizi dan lain-lain lagi adalah bermazhab walau pun
mereka mengumpul dan menilai hadis. Terutama Imam Bukhari, Imam Muslim
dan Imam Tarmizi adalah bermazhab Syafei.Dalam segi kefahaman dan
mengeluarkan hukum, mereka berpandukan kepada 4 imam Mazhab.Kalau sebagai
perawi hadis dengan ketinggian ilmu sedemikian juga bermazhab apa
ukurannya pada orang awam akhir zaman ini yang tidak mahu bermazhab?
Mampukah
orang awam yang jahil dalam ilmuan agama walau pun lepasan Al-Azhar
berijtihad tanpa mazhab?



Kemudian kita lihat lagi Imam-imam besar yang lain seperti Abu Hassan
Al Asyaari mujadid kurun ketiga, Imam Al Ghazali pengarang kitab Ehya
Ulumudin yang juga mujadid jurun kelima, Imam Sayuti mujadid kurun ke 9
juga bermazhab Syafei. Ini belum termasuk lagi Imam Syeikh Ibnu Hajar
yang juga pengkritik dan hidup sezaman dengan Ibn Tamiyah, Syeikh Ramli,
Imam Subki,Syeikh Zakaria Ansori, Imam Nawawi dan Imam Syarani juga
bermazhab Syafei. Belum dikira lagi para 7 wali yang menetap di Malaysia
seperti Tokku Paloh, Tok Kenali, Syeikh Hussein Al-Banjari, Habib Noh
yang menetap di Singapura serta para wali Songo yang 9. Kesemuanya
bermazhab Syafei !!



Memang sudah menjadi sunnahtullah sejak Nabi Adam sehingga pada akhir
zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai dari orang
alim.Walau pun sebenarnya ramai yang ingin menjadi alim. Begitu juga dalam
ilmu pengetahuan, sedikit sahaja yang berilmu tetapi yang jahil amat
ramai.Dalam pada itu patutkah diminta pendapat orang awam mengkaji dan
mengali sendiri Al-Quran dan Hadis? Tidak munasabah meminta mereka
berijtihad sendiri kepada Al-Quran dan Hadis.

---------------
di salin daripada posting seorang ahli di www.yahoo.com/group/perutusan_rasul

k1dz
17-11-06, 06:45 PM
"ya ALLAH.. byk lagi yg aku x tau....... :p hmm. kewl."

shah
17-11-06, 09:26 PM
emmmm bagus info.....nie need2know ...........apa lagi pemusnah dewa....mana info saudara..........takde pengalaman nak tulis ke.........kongsi la bersama.........cite la sikit........takkan nak negatif je...........asyik nak tuduh menuduh je.......cite la sikit.......nak tahu gak.......

firman Allah subhanahu wa ta’ala:
“Maka bertanyalah kepada orang yang berilmu jika kamu tidak mengetahui!” (An- Nahl: 43)

Mac Weng
17-11-06, 09:36 PM
alhammdullilah need2know.......harap byk lagi info boleh di kongsi...

shah sudah jerk la tu...huhuhuhu....

k1dz
18-11-06, 10:21 AM
"kadang aku tergelak tgk forumners dok berbincang sampai mcm nak fight plak... hehehe... tp xpe, atleast kita bersungguh dlm benda yg betul.... :-)" ...

pasal syiah.... cube visit ni:- ..... http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html

ade details dari jakim ttg syiah. wallahualam!

http://i9.tinypic.com/49kxif6.gif
sos:http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html

kupia
18-11-06, 05:07 PM
Amalan bermazhab kepada Ahlul Sunnah Wal Jamaah ia merujuk kepada hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang kedua2nya
bermazhab Imam Syafei yang bermaksud,

" Sebaik-baik manusia ialah yang berada pada kurun ku, kemudian mereka
yang selepas kurun tersebut dan kemudian mereka yang mengiringi kurun
selepas itu."

Bermaksud 3 kurun selepas zaman Rasululah yang juga dinamakan zaman
Tabiin oleh pengikut Ahlul Sunnah atau zaman Salaf oleh setengah pehak
yang lain. Dalam pengertian lain kita digalakkan mencontohi Rasululah
serta umat pada zaman tabiin.

Tak ada sebut pun dalam hadis ni wajib bermazhab pada Imam Shafi'e. Riwayat mana yang kata Imam Bukhari dan Imam Muslim taqlid mazhab Shafie?



Apatah lagi mencontohi amalan2 Sahabat Rasululah yang mengikut hadis
Baginda , Sabda Baginda sahabat-sahabat ku ibarat bintang-bintang
dilangit.Dan sabda Rasululah lagi, Ulamak2 ku ibarat Nabi dikalangan Bani
Israil. Sebab itu hukum-hukum ilmu kalam dalam Islam merujuk kepada
Al-Quran dan Hadis, Qias dan Ijmak Ulamak.

Jika sesuatu isu itu tidak ada dalam Al-Quran , terdapat hadis yang
boleh di pakai dan jika tidak terdapat dalam hadis, boleh dirujuk pada
Qias dan Ijmak Ulamak. Pengertian taraf ulamak yakni sekurang-kurang
berilmu Mujtahid.

Cuba bagi satu contoh isu ibadah yang tak ada dalam AQ dan Hadith. Kalau soal dunia tu lainlah hal.


Jadi mana mungkin boleh berijtihad setakat Al-Quran dan Hadis sahaja
?. Kalau begitu bagaimana pula dengan pembukuan Al-Quran yang bolehkah
dianggap bidaah pada zaman Saidina Uthman bin Affan yang membukukan
Al-Quran yang juga terkenal sebagai Musyaf Uthman.Sedangkan pada zaman
Rasululah tidak pernah membukukan Al-Quran? Kemudian bagaimana pula
dengan perawi hadis seperti Imam Bukhari dan Imam Muslim yang kedua duanya
adalah bermazhab Imam Syafei, meriwayatkan hadis2 Nabi dalam buku ?
Pada hal pada zaman Rasululah Hadis2 tidak pernah dibukukan. Hadis hanya
dikitabkan selepas zaman Khulafa Ar-Rasyidin yang 4. Kemudian
bagaimana pula dengan Saidina Umar yang membuat azan sebanyak 2 kali pada
waktu solat Jumaat. Pada hal pada zaman Rasululah azan berkumandang hanya
sekali sahaja. Adakah ini bidaah namanya?

Sipa kata membukukan AQ tu bidaah? Tak cukup ke Ijtihad berpandu pada AQ dan hadis, tak sempurna lagi ke wahyu yang Allah turunkan pada Rasulullah? Tambah hadis pun tak cukup lagi, Tak ke Imam Syafie dan lain lain merujuk pada kedua dua sumber ni? Kalau tak cukup AQ dan hadis rujuk kitab mana pulak?


Keadaan umat Islam semakin berserabut dengan berbagai aliran dan
pemikiran selepas kewafatan Rasululah. Terutama pada zaman Saidina Ali yang
muncul berbagai-bagai fahaman seperti aliran Khawarij, Muktazillah,
Syiah dan selepas itu muncul pula aliran selepas Saidina Ali seperti
Qadariyah, Jabariyah, Musyabihah ajaran yang menyerupai Allah dengan
makhlukNya. Serta juga fahaman Ibnu Tamiyah dengan konsep Tauhid Rubuhiyah
dan Uluhiyah.

Ini ulangan fitnah lama kita bukak thread lain nak bincang pasal ni.


Oleh kerana terdapat berbagai aliran ini, tepatlah hadis Nabi yang
diriwayatkan oleh Imam Thabarani ," Bahawa pada akhir zaman, umat ku
terbahagi pada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang dapat memasuki
syurga manakala yang lain terjun kedalam neraka. Maka sahabatnya pun
bertanya, siapakah golongan yang satu tersebut , ya Rasululah? Jawab
baginda Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Bila disebut Ahlul Sunnah ialah mereka yang mengikut sunnah Rasululah
dan juga sunnah sahabat-sahabat Baginda serta sunnah umat zaman Tabiin
(Zaman 300 tahun selepas Rasululah)

Ikut sunnah Rasul sunnah zaman salaf macam mana boleh jadi alasan wajib bermazhab?


Keempat-empat Imam Ahlul Sunnah Wal Jamaah iaitu Imam Hanafi, Imam
Maliki, Imam Syafei dan Imam Hambali tersebut hidup pada zaman tabiin
yakni linkungan 300 tahun selepas Rasululah. Imam Hanafi lahir pada 80
hijrah dan Imam Malik lahir pada tahun 93 hijrah dalam kurun yang pertama
lagi.Imam Syafei lahir pada pada 150 hijrah dan Imam Hambali lahir pada
164 hijrah. Mereka bukan sahaja ulamak pilihan dikalangan para Ulamak
pada zaman mereka hidup tetapi juga merupakan ulamak yang soleh,
warak.kuat beribadah,tegas memegang hukum, bebas yakni tidak makan gaji atau
terikat dengan tugas rasmi. Bahkan mereka menjadi ikutan para ulamak dan
orang awam dari zaman tersebut sehingga sekarang.

Keempat-empat Imam tersebut juga boleh mengistinbatkan hukum selain
dari Al-Quran dan Hadis.Selain dari itu keempat-empat mereka juga
mempunyai kitab untuk rujukan pada anak murid dan umum. Seperti Imam Hanafi
yang mempunyai kitab Hadis yang bernama Al Wasit, Imam Malik dalam kitab
Al-Muwattha, Imam Syafei dalam kitab Al –Uum dan Imam Hambali (Ahmad
bin Hambal) (Mazhab bagi keluarga Ibn Tamiyah dimana bapanya adalah
Ulamak bermazhab Hambali) dalam kitab hadis yang terkenal yang bernama
Al-Musnad yang merangkumi 35,000 hadis didalam nya.

Keempat-empat Imam tersebut bila memberi fatwa atau berijtihad atau
mengeluarkan hukum, mereka merujuk kepada Al-Quran dan Hadis Rasululah
saw. Kalau ada mana-mana pehak yang mengikuti salah satu dari 4 mazhab
tersebut, ertinya mereka juga telah mengikut Al-Quran dan Hadis. Tidak
boleh dikatakan tidak mengikut Al-Quran dan hadis. Cuma sebagai orang
awam yang tidak tahu ayat Al-Quran dan hadis mana yang diterima pakai.
Kerana itu digelar muqalidin atau pengikut.

Apa salahnya kalau nak ikut mana mana satu imam ni, tapi yang kata wajib ikut satu aja mana dalilnya? Sampai ketat sangat nak keluar mazhab macam nak keluar ugama bunyinya.


Banyak dari perawi-perawi hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim,
Imam Abu Dawud,Imam Tarmizi dan lain-lain lagi adalah bermazhab walau pun
mereka mengumpul dan menilai hadis. Terutama Imam Bukhari, Imam Muslim
dan Imam Tarmizi adalah bermazhab Syafei.Dalam segi kefahaman dan
mengeluarkan hukum, mereka berpandukan kepada 4 imam Mazhab.Kalau sebagai
perawi hadis dengan ketinggian ilmu sedemikian juga bermazhab apa
ukurannya pada orang awam akhir zaman ini yang tidak mahu bermazhab?
Mampukah orang awam yang jahil dalam ilmuan agama walau pun lepasan Al-Azhar
berijtihad tanpa mazhab?

Allah dan Rasulnya tak penah mewajibkan orang awam berijtihad, semoga diperintah supaya menuntut ilmu. Apa relevannya imam imam yang mengumpul hadith hadith dengan Imam Syafie.


Kemudian kita lihat lagi Imam-imam besar yang lain seperti Abu Hassan
Al Asyaari mujadid kurun ketiga, Imam Al Ghazali pengarang kitab Ehya
Ulumudin yang juga mujadid jurun kelima, Imam Sayuti mujadid kurun ke 9
juga bermazhab Syafei. Ini belum termasuk lagi Imam Syeikh Ibnu Hajar
yang juga pengkritik dan hidup sezaman dengan Ibn Tamiyah, Syeikh Ramli,
Imam Subki,Syeikh Zakaria Ansori, Imam Nawawi dan Imam Syarani juga
bermazhab Syafei. Belum dikira lagi para 7 wali yang menetap di Malaysia
seperti Tokku Paloh, Tok Kenali, Syeikh Hussein Al-Banjari, Habib Noh
yang menetap di Singapura serta para wali Songo yang 9. Kesemuanya
bermazhab Syafei !!

Merujuk pada ijtihad Imam Shafie tak boleh jadi alasan wajib bermazhab.


Memang sudah menjadi sunnahtullah sejak Nabi Adam sehingga pada akhir
zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai dari orang
alim.Walau pun sebenarnya ramai yang ingin menjadi alim. Begitu juga dalam
ilmu pengetahuan, sedikit sahaja yang berilmu tetapi yang jahil amat
ramai.Dalam pada itu patutkah diminta pendapat orang awam mengkaji dan
mengali sendiri Al-Quran dan Hadis? Tidak munasabah meminta mereka
berijtihad sendiri kepada Al-Quran dan Hadis.

Apakah orang jahil tak boleh menuntut ilmu? Menuntut ilmu bukan semestinya nak berijtihad. Mengapa mesti mengongkong orang awam dalam satu mazhab sahaja?

Mac Weng
18-11-06, 10:33 PM
adake dlm artikel tu kata wajib bermazhab....cuma kalo ilmu tak cukup takkan la senang2 jerk nak ikut taknak ikut kena la beradab.....sbb saya rasa sape yg betui2 rasa boleh tak nak bermazhab silakan la...tapi jgn la kata org yg ikut mazhab tu taqlid dan cakap tak kisah ikut ke idak....... so sbb saudara kupia kata tak perlu mengongkong org awamkan....berapa ramai2 kah yg betui2 berilmu pasal hadis dan dalil semua ni dan mengetahui tentang mazhab2 lain ni?? cuba jawab soalan saya kat atas tu.....

adakah saudara nak jadi negara kita macam indonesia?? ni bukan saje tuduh tapi pengalaman saya berkawan dgn beberapa pelajar indonesia di sini yg hanya orang awam...... bile byk sangat talfiq tanpa ilmu ni jadi tak teratur.... dah elok la ikut ape yg dah di sedia ada utk dipelajari....dan jika ulamak2 mengeluarkan fatwa sesuatu tu patut mazhab lain silakan.....sbb saya rasa tak jadi masalah pon nak ikut(melainkan nak bidaah jerk keje)....melainkan betui2 perlukan ikut mazhab lain.....

saya katakan lagi sekali sekiranya saudara atau sesapa rasa betui2 berilmu dan boleh buat silakan....tapi mungkin tak payah la menyatakan tak perlu mazhab ni kepada org awam hingga kata itu dan ini.....sbb akan buatkan lebih keliru kepada yg mungkin nak mendalami islam......