PDA

View Full Version : mau tukar carburetor kepada injection



mnajem
23-12-07, 05:55 PM
salam,

aku guna dah masuk 2 tahun satria 1.3 (1996) aku ni. aku plan nak jual sebelum sambung belajar,dalam tahun depan.

kalu ikut suggestion abang aku suruh jual je,sambar myVi ke pesona ke,tapi aku bukan apa,since agak2 dalam setahun je lagi tak sure worth it ke nak beli kereta baru.

problem kalau aku retain guna satria ni ialah problem spare part yang asyik nak kena ganti saja. dalam 2 tahun guna aku spend almost rm4k untuk ganti sikit-sikit..absorber,belt,carburetor yang aku baru tukar ni pulak seken,dalam RM350( aku tukar kat satu kedai baru area taman melati tu,dalam rabu sehari sebelum raya korban haritu ).

karburetor yang tauke ni kasi seken(aku tanya kat bengkel aku kat kg di perak ni dia kata boleh kasi RM200 la plak). mekanik kat kg aku ni kata karb yang tauke T.Melati tu kasi ade kesan bukak. aku tak sure kalau dah pernah buka apa effectnya.

yang penting lepas tukar karb tu kereta aku makin teruk. nak start enjin pun dekat 10 minit,enjin punya timing crappy,semput. masuk gear rendah je aku dah berdebar sebab even dah panas enjin ada possibility dia off enjin. bahaya siot.

aku balik KL selasa ni(christmas). tak sure bengkel tu bukak ke tidak,dalam resit takde nombor dia. cuma aku tengah consder samada:

1-aku retain guna kereta ni sampai sambung study(insya Allah,cuma tarikh tak sure bila).mekanik di kampung ada kasi tau suruh cuci enjin bahagian dalam(aku tak sure term yang dia sebut tu,since dia tak berapa fasih english. macam satu kedai kat KL tu,absorber mounting dia tulis absorber melting.. heheh)

2-retain guna kereta,tapi kalau possible tukar kepada injection. apa caranya? harga? kena survey kedai potong etc?

3-aku jual kereta ni,ambik kereta baru(kena korek duit cari downpayment...duit ingat mau guna untuk kawin daa).

so apa suggestion kawan2.

sharuzzaman
23-12-07, 06:02 PM
tak berbaloi beli kereta baru...

pada pandangan aku... baik ko hantar kereta ko pegi kedai yang dipercayai... suruh dia servis betul-betul...

kereta ko tu kenapa tukar carburetor? apa masalah pada carburetor lama?

mnajem
23-12-07, 06:13 PM
tak berbaloi beli kereta baru...

pada pandangan aku... baik ko hantar kereta ko pegi kedai yang dipercayai... suruh dia servis betul-betul...

kereta ko tu kenapa tukar carburetor? apa masalah pada carburetor lama?

tukar carburetor;

a )enjin aku lambat panas
b) gear 1 dia macam sebu. aku tekan minyak dia macam hick-up (aku selalu dah kena ni,so aku keep solving this problem aja. ilang kejap tukar plug ok.1-2 bulan lepas tukar plug jadi sebu la plak)

mekanik 1 (ni bengkel yang aku tunjuk kat ko haritu) tmn melati & mekanik 2(kat perak) memang sepakat bab tukar karburetor tu. cuma mekanik kat perak kat mekanik 1 tu kasi karb. yang pernah kena bukak(tak silap aku dia ada tunjuk kesan belah padak karb. tu). dia suh aku pi balik kat mekanik tmn melati untuk tukar balik. yang aku tak sedap hati tu pasal nak start enjin saja dah masuk 10 minit,nak singgah mana2 on the way termasuk isi minyak pun problem la since kena off enjin.

ain07ik
23-12-07, 07:51 PM
Tukor kaburator baru, bukan yg seken2 ni. Tu ibarat jantung la. Klau nak ditukor pun biar kaburator lama betoi2 dah kong, baru tukor yg lain.

Pomen keta aku cakap, tang kaburator tu jgn diusik slalu jika ia perform ok. Klau ada problem jgn kodek2 sendiri, antor pomen bertauliah. Klau kena tukor, pastikan tukor yg baru. Biar bayor mahal tapi leh pakai betahun-tahun.

r2d2
23-12-07, 11:03 PM
nak jimat...
kt kaberat0r ada skrew utk ejas idle...
tuk0r O ring kt skrew tu...
disbbkan O ring tu dah kaput/keras/b0c0r... tu psl k0 hadapi pr0b mcm tu...
pastikan p0men yg mahir jerk yg menda tu... sbb kaberat0r k0 akan dibarai sepenuhnya!!!

piyuun
24-12-07, 12:36 PM
cadangan 1 : aku rasa mmg OK, cuma ko kena gi tmpt yg betul2 tahu bab kaburator (aku sendiri belum jumpa pakar utk keter aku... susah nak cari skrg nih...)

cadangan 2 : ko kena beli half-cut, dlam 1.5K-2K, lepas tuh upah diorang lagi, wiring... sediakan dalam 4.2-4.5K (aku tukar dr SOHC4g15 to DOHC4g91 aritu pun kena 4.2K ++ )

cadangan 3 : tukar keter baru? leks lu.. gi sambung study dulu. Mana tau balik study nnt boleh bwk balik keter mrah dr sana...

ain07ik
24-12-07, 12:55 PM
Bab kaburator kena pakai 1 pomen je. Pomen tu lak dah memang kenal lama dan boleh dipercayai. Kalau dak siap sedia le keluor fulus tapi keta dok problem gak.

Amalkan antor pd satu2 pomen je etc, pomen injin 1, wiring 1, body 1.

Chinozie
24-12-07, 01:10 PM
nak jimat...
kt kaberat0r ada skrew utk ejas idle...
tuk0r O ring kt skrew tu...
disbbkan O ring tu dah kaput/keras/b0c0r... tu psl k0 hadapi pr0b mcm tu...
pastikan p0men yg mahir jerk yg menda tu... sbb kaberat0r k0 akan dibarai sepenuhnya!!!

yup...
baik koo dengar cakap dia...
r2d2 sifoo caburetor dung...

P/S : karburetor kena cari org pandai tuning...lancer lama aku dulu pernah ditune dekat perak, kedai bawah highway dan bwah pokok besar...mcm nk tk nak jee kedai...
skali balik KL...perghhh...satrai 1.6L dah ezjoz perang dgn lancer berat aku 1.5L selamber jeee aku sayurkan...

mnajem
26-12-07, 08:31 AM
salam,

balik dari kg semalam terus singgah bengkel. manager bengkel tu tukar carb dari kereta kampeni dia letak kat kereta aku... tengok dia bukak balik aku pi layan astro dalam waiting room dia kejap... warranty dia 1-2 minggu untuk carb tu.

aku ada tanya jugak kalau nak tukar dari carb ke injection .. dia kata dalam 7k. 1k untuk upah,dalam 2-3 hari siap.
manager tu ada cerita ada sorang customer tukar enjin merc (tak silap aku) dengan skyline.. enjin mamat tu tinggal kat bengkel tu.aku tanye dia nak buat apa dgn besi tu dia(tauke) tu kata (jual?) jadi besi buruk.

ni gambar carb yang tak elok tu.

ni ke kesan "bukak" ??

http://i7.photobucket.com/albums/y297/mnajem/mech/carb52.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y297/mnajem/mech/carb51.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y297/mnajem/mech/ittutor49.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y297/mnajem/mech/ittutor50.jpg

ekzos_pipe
26-12-07, 11:20 AM
tukar carb ke injection 7K??? humaaang aiii mahalnya?? saya dulu ada bid kat proton mania club punya forum injection utk 4G13/15 punya injection ble dpt dalam harga RM400-600 siap ngan wiring, ECU, magnifold bla bla2.. takkan upah sampai 6k kot????

r2d2
26-12-07, 12:07 PM
7k??? huuhuuu...
baik sumbat mivec jerk...
hahahaaa....

n0zie... bila masa lak aku sif00 caburat0r dung??? huhuuu...

ekzos_pipe
26-12-07, 12:58 PM
haah ye 7k mibek lepas dah tuh.. takpun 4G91 dlm 5-6k je, lebih dari 7k punya bajet ble belanja kitaorg sini...

ps - nozie avatar hang tuh gambar sapa???

mnajem
26-12-07, 03:48 PM
tukar carb ke injection 7K??? humaaang aiii mahalnya?? saya dulu ada bid kat proton mania club punya forum injection utk 4G13/15 punya injection ble dpt dalam harga RM400-600 siap ngan wiring, ECU, magnifold bla bla2.. takkan upah sampai 6k kot????


wey ko dok UPM kan tak silap aku.
ada berani ke mau usha enjin aku ..eheheh

ekzos_pipe
27-12-07, 10:42 AM
saya duduk bangi le, belaja je dulu kat UPM, usha? tak berani le, carb payah dan paling penting saya tak pandai, la ni pun dah pakai keta injeksyen. semalam selak kat forum zerotohundred, ada org tuh bulan 5 lepas jual injection kit harga RM700 pastu ada bengkel kat sg besi amik upah pasang dlm RM500 so total dalam RM1200 aje.

Proton ni ada dua jenis injeksyen utk 4g1x punya enjin, satu mits punya satu lagi siemens punya ecu, kalau cari injeksyen cari yg model mits punya, tak banyak masalah dan senang bikin nak up power. satu lagi kekadang org beli injeksyen satu set ni org lupa beli fuel pump, ada dua jenis, satu sekali dengan tank, satu lagi pakai external punya fuel pump.

Chinozie
27-12-07, 02:44 PM
r2d2 - bkn hang selalu godek motor lama hang keee...sama laa tu concept...:D :D...aku langsung tak tau pasal carb...just service sendiri jeee...tu pun EX5 nyer...wakkakak

ekjoz - awek tu ? mewakili pemikiran aku skrang...:D

============================

kesan buka tu maybe dia tukar service kit kot...
aku pernah jadi cam koo...dulu...sampai 2-3 biji carburetor aku tukar...kali ke-3 baru jadi...sbb diaorg tak tau camne nk buka dan retune balik betul2...skrang mmg payah nak cari org pandai buat carb...nasib2 jeee...area2 kampung maybe ade...bandar ade tapi...kena cari...aku tak kenal...

kaloo nak tukar carb ke injection...pada aku...baik convert terus...mmg buleh buat...tp akan bakal memeningkan kepala...ecu, injection, tb, fuel pump, wiring...huuu mcm2...tu pasal upah berbeza-beza...sbb org jarang buat dan leceh...kaloo aku tau buat pun aku maleh nak buat...tp dia mencabar nak buat...dpt buat...mmg puas ati...heeee...

benda nie nasib2...kaloo nasib bertuah...koo jumpa satu carby yg baru...sbb owner lama convert henjin carby dia...

takleh masuk kan weber kee ?? :D :D

tetikus
27-12-07, 10:36 PM
pergh..tukar injection smpi 7k...tu buang duit namanya..baik ko bikin balik carb ko, cari kedai yg betul2 bole buat. tanya chinozie, dia byk contact. lg satu nk convert ke injection mcm2 nak kena buat, brg nak kena complete.

Chinozie
27-12-07, 10:45 PM
oit mane ade aku banyak contact...
yg buat keta aku tu pun kat Perak... :D
atas nama member aku...kedai dekat2 bwh flyover...mmg betul2 bawah pokok...:D

k1dz
21-01-08, 01:25 PM
sorry, off-topic jap...

tuka ke MIVEC labor brape slalu dorg amek?

Chinozie
21-01-08, 07:18 PM
errrr...
tak lebih RM500 kot...

morpheuzneo
21-01-08, 08:05 PM
susah rupanya eh. kalau pakai kereta enjin lama eh?

aku pun ada masalah yg sama.., risau aje., kalau kereta tak panas betul2.. nanti takut dia mati tgh jalan...

masalahnya sekarang kalau nk tukar enjin mahal gila!

baik pakai aje selagi boleh..

shah
22-01-08, 11:47 AM
tengok engine apa kau nak pakai.....kau tukar pakai engine standard pun ok gak tapi sebelum tukar angkat head kasi grind valve,cuci valve test leak ada ke tak.....pastu dah pasang check piston n combushion chamber punya pressure ok tak.........kalau ok murah je.....lagi murah kalau buat sendiri....

morpheuzneo
23-01-08, 01:48 AM
er.. bila ko sebut nak buat sendiri aje.. aku dah saspen.. :D..

bukan tak banyak projek2 motor dan kereta yg buat sendiri.. dan akhirnya.. terbarai.. :p..

baik laa bagi pada orang yg pakar aje..

:)

k1dz
23-01-08, 02:00 AM
tengok engine apa kau nak pakai.....kau tukar pakai engine standard pun ok gak tapi sebelum tukar angkat head kasi grind valve,cuci valve test leak ada ke tak.....pastu dah pasang check piston n combushion chamber punya pressure ok tak.........kalau ok murah je.....lagi murah kalau buat sendiri....
bro shah.. leh x ko senaraikn tools2 yg kene ade klau nk buat sendiri? thanks in advance.. :D

Chinozie
23-01-08, 02:03 AM
nak jadi lagi pro...

siap ade buku manual...siap dgn tork reading lg...wakakak

even skru tu pun ade nombor...:D

k1dz
23-01-08, 02:21 AM
nak jadi lagi pro...

siap ade buku manual...siap dgn tork reading lg...wakakak

even skru tu pun ade nombor...:D
aku minat bab2 DIY nih..
sbb atleast, kita tau apa yg kita buat,
dan tau apa yg org lain buat..
atleast leh jimat labor cost tu tuk bende lain...

shrek
23-01-08, 08:32 AM
engine lambat panas?dah check thermostat??

pada aku, kalau engine sedu2....ada 2 faktor awal,

1. ignition (spark plug, distributor & cable). or maybe engine sejuk, auto-choke system malfunction??

2. Jantung kete, Carburator system + fuel pipeline , maybe jalan terbaik dapatkan carb kat kete potong yg belum usik lagi. then beli repair kit & tuka sendiri.tak byk part yg terlibat.

then kalau tak Ok, maybe kena conside top overhaul, bersih/ganti Valve, valve seal. at the same time bile top overhaul boleh tgk piston condition, cyclinder wall OK or no...

tapi kalau symtom tu just sedu time awal start, then time panas jalan OK, mungkin engine OK...

morpheuzneo
24-01-08, 03:20 PM
engine lambat panas?dah check thermostat??

pada aku, kalau engine sedu2....ada 2 faktor awal,

1. ignition (spark plug, distributor & cable). or maybe engine sejuk, auto-choke system malfunction??

2. Jantung kete, Carburator system + fuel pipeline , maybe jalan terbaik dapatkan carb kat kete potong yg belum usik lagi. then beli repair kit & tuka sendiri.tak byk part yg terlibat.

then kalau tak Ok, maybe kena conside top overhaul, bersih/ganti Valve, valve seal. at the same time bile top overhaul boleh tgk piston condition, cyclinder wall OK or no...

tapi kalau symtom tu just sedu time awal start, then time panas jalan OK, mungkin engine OK...

bagus panduan ni..!

kalau utk enjin proton lama... , worksyop mana yg cantik buat setting nya ya? yang pandai check..

aku kat kl ni fail betul.. tak tau.. mana yg ok! kalau dulu kat kuantan aku tau ada satu worksyop melayu kat padang lalang.. (Worksyop Wan Zul).. mmg cantik setting dan check nya!!

mnajem
24-01-08, 04:03 PM
tengok engine apa kau nak pakai.....kau tukar pakai engine standard pun ok gak tapi sebelum tukar angkat head kasi grind valve,cuci valve test leak ada ke tak.....pastu dah pasang check piston n combushion chamber punya pressure ok tak.........kalau ok murah je.....lagi murah kalau buat sendiri....

aha.. term grind valve tu interesting.
berapa caj buat keje tu?