PDA

View Full Version : Surah apa dan ayat berapa?



izafarid
26-03-09, 03:42 PM
Ayat:
”Waalqaitu ’alaika mahabbatan minniii wali tushna’a ’alaa ’ainii”

Maksud:
Dan akan Ku-limpahkan kepadamu kasih sayang-Ku dan agar diperbuat oleh kamu di bawah penglihatanKu

ada sesiapa yang tahu?

Humairah
26-03-09, 04:07 PM
Tak tau......

Mana dapat ayat nih?
cam best jer......
boleh buat doa kan?.....:)

izafarid
26-03-09, 04:17 PM
surah Ta-ha, ayat 39
Bahagian terakhir.

Khasiat?
hehehehe...
biarlah rahsia itu tersimpan didalam khazanahNya.
Kang dok kejar khasiatnyer tuh, lari plak pengharapan.

Yelah,
takat mana ajerlah yg kita tahu rahsia kebesaranNya
yang kita tak tahu, takkan tak nak.

amalkan lepas solat ek...

MeowHidayah
26-03-09, 06:04 PM
btui ka surah Ta-ha ayat 39 maksudnya begitu?

izafarid
26-03-09, 06:22 PM
kalu citer terjemahan ayat,
yg nie dr aku amik dr website lain
(ayat penuh)



Letakkanlah anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka biarlah laut itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuhKu dan musuhnya dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu.


tp dr segi ayatnyer, dah betul dah tuh

morpheuzneo
26-03-09, 07:40 PM
ni nak buat ayat pengasih laa ni eh?

patut ler.. ada orang pesan aku tiup dahi orang yg kita sayang dgn surah ta-ha ni..

itu rupanya.

mari kita cobaa..!

sapa nk aku tiup kan ni? :hoho:...

teruteru_bozu
26-03-09, 09:52 PM
satu ayat tu je ke?

revomatrix
26-03-09, 10:44 PM
DOA-DOA YANG DAPAT DIAMALKAN

Jika ingin mendapat Jodoh, bacalah Doa ”Allahummaab’ats ba’lan shaalihan li khithbatii wa ’aththif qalbahu ’alayya bi haqqi kalaamikal qadiim” (Ya Allah, utuslah suami/istri yang shaleh untuk melamarku, condongkan hatinya kepadaku berkat kebenaran kalamMu yang qodim)

Jika ingin dikaruniai Anak, bacalah ”Bismillaahirrahmanirrahim. Rabbi laa tadzarnii fardan wa anta khairul waaritsiina” (Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup sendirian, dan Engkau Pewaris yang paling baik)

Jika ingin menjadikan perkawinan kembali harmonis, bacalah ”Waalqaitu ’alaika mahabbatan minniii wali tushna’a ’alaa ’ainii” (Dan akan Ku-limpahkan kepadamu kasih sayang-Ku dan agar diperbuat oleh kamu di bawah penglihatanKu)

Jika ingin dikaruniai harta kekayaan, bacalah ”Allahmumma ya ghaaniyyu yaa hamiidu yaa mubdi’u yaa mu’iidu yaa rahiimu ya waduudu ya fa’ aalul limaa yurriidu agninii bihalaa lika ’an haraamika wa bifadhlika ’amman siwaaka” (Ya Allah, Tuhanku yang Maha Kaya dan Maha Terpuji, Tuhan yang Menakdirkan dan Yang Mengembalikan, Yanag Maha Belas Kasihan dan Yang Maha Kasih Sayang, berilah aku kekayaan harta yang Engkau halalkan, bukan yang Kau haramkan; berilah aku kelebihan dari yang lain dengan berkah karuniaMu)

Jika ingin segera terbebas dari lilitan hutang, bacalah ”Allaahumma inni a’uudzu bika minal hammi wal hazani wal ’ajzi wal kasali wal bukhli wal jubni wa dhala’id daini wa ghalabatir rijaal” (Ya Allah, aku mohon perlindungan denganMu dari duka cita dan kesusahan, kelemahan, kemalasan dan kekikiran, tekanan hutang dan kezhaliman manusia)

Jika ingin diberi jalan keluar dari problem hidup yang berat, bacalah : ”Allaahumma laa sahla illaa maa ja’altahu sahlan waanta taj’alul hazna idzaa syi’ta sahlan” (Ya Allah, tiada yang mudah selain yang Engkau mudahkan, dan Engkau jadikan kesulitan itu mudah jika Engkau menghendakinya menjadi mudah)

Jika ingin disembuhkan dari penyakit, bacalah ”Allaahumma ’aafinii fii badanii, allaahumma ’aafinii fii sam’ii. Allahumma ’aafinii fii basharii. Allahmumma inni a’uudzu bika minal kufri wal faqri. Alahumma innii a’udzu bika min ’adzaabil qabri laa ilaaha ilaa anta” (Ya Allah, sembuhkanlah badanku. Ya Allah, sembuhkanlah pendengaranku. Ya Allah, sembuhkanlah penglihatanku. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kekafiran dan kefakiran, Ya Allah, aku berlinduing kepadaMu dari siksa kubur, tiada Tuhan selainMu)

Jika ingin naik pangkat, bacalah ”Allahumma innii dha’ifun fa qawwinii wa innii zaliilumfa a’izzanii wa innii faqiirum fa aghninii ya arhamar rahimiin” (Ya Allah, sesungguhnya aku orang yang lemah, maka kuatkanlah aku; sesungguhnya aku orang yang hina, maka muliakanlah aku; sesungguhnya aku adalah orang yang fakir, maka kayakanlah aku, wahai Tuhan Yang Maha Belas Kasihan)

Jika ingin cepat naik haji, bacalah ”Allahumma sholli ’alaa muhammadin wa ’alaa aalihi washohbihi wasallim shollaatan wasalaman tuballighunaa bihimaa hajja baitikal haroomi wa tarzuqunaa bi himaa ziyaarota qobri nabiyyika muhammadin ’alaihi afdholush sholaati wa azkas salaami fii luthfin wa ’aafiyatin wa barokatin wasti qoomatin wa buluughul maroomi ’adada kholqika wa ridhoa nafsika wa zinata ’arsyika wa midada kalimaatika” (Ya Allah, limpahkanlah rahmat dan keselamatan pada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, keluarga serta sahabat beliau. Yang dengan rahmat dan keselamatan itu dapat menyampaikan kami untuk berangkat Haji ke BaitMu di Tanah Haram (Mekkah) dan dengan rahmat dan salamMu memberi rizqi kami untuk menziarahi makam NabiMu Muhammad SAW, yang kepada beliau terlimpah seutama-utama rahmat dan sebaik-baik salam di dalam kelemahlembutan, kesejahteraan, berkah dan istiqomah serta tercapai cita-cita sebanyak makhluqMu dan keridhoan ZatMu dan juga seberat ArsyMu serta sebanyak tinta untuk menulis kalamMu

manusia hanya mampu merancang, tuhan yang menentukan
wallahualam

di amik dari forum sebelah menyebelah

Humairah
27-03-09, 08:29 AM
TQ revo.....:D

main sekerat2 nih tak paham.....

p/s; dalam mengejar kasih insan jgn lupa matlamat utama kejar kasih tuhan....selamat beramal......:)

Adreen
27-03-09, 02:02 PM
hui
ayat ni lah
lailailla anta. subhanaka inni kuntu minadzalimin
kalo susah hati aku sebut ayat ni byk2 kali
tak silap aku ayat nabi yunus masa dalam perot ikan kan

aku buta hati sket
yg mana leh hapal tu la aku baca sampai mampos
ya ampunn

teruteru_bozu
27-03-09, 03:20 PM
hui
ayat ni lah
lailailla anta. subhanaka inni kuntu minadzalimin
kalo susah hati aku sebut ayat ni byk2 kali
tak silap aku ayat nabi yunus masa dalam perot ikan kan

aku buta hati sket
yg mana leh hapal tu la aku baca sampai mampos
ya ampunn

betul lah tu...ayat nabi yunus...

lagi satu... laisalaha min dunillahi kasyifah..

ayat ni utk nak tenangkan diri sndiri dan org lain...
bagi jgn degil sgt..

akak aku selalu baca masa masak mknan utk famili dia...

Adreen
28-03-09, 11:20 AM
ha'a
tu doa untuk org yg tak besalah slalu kene penaya
kalo mcm slalu kene buli kan, baca byk2 kali lah :D